• BabyJia

Hemlagat!

Får man fråga om saker gällande barnmat här oxå, eller e de tänkt te bara recept å så?

• BabyJia

Jag följer gärna tråden trots att dottern e något mindre, men smakisar av pureer har hon fått i drygt 3 v nu + att gröt började hon me lite tidigare så de äter hon av tills hon blir mätt. Hon har slutat dricka ersättning efter gröten som hon får på morgonen, utan de blir bara lite vatten till. Hon har i drygt en vecka fått gröt både morgon å kväll, men funderar på att ta bort grötmålet på kvällen för igår började hon bli lite hård i magen. Hon fick dock bajsat lite igår, men så imorse så va de svårt för henne, så jag fick gå te affärn å köpa katrinplommon å ge henne nåra skedar av de. De tog inte långa stunden innan hon fick bajsat, så de va skönt för henne. Men vet inte om de ska räcka med ett mål gröt, el om hon ska på ena portionen tex på morgongröten få katrinplommon?!

• BabyJia

Ja, vatten dricker hon ju, fast de e ganska lite. Men jag ska ta å ge henne vatten även mellan måltiderna om hon skulle bli hård igen. Nu fick hon ju bajsat efter hon fick katrinplommon å då va de inte så hårt, utan som de brukar va.

• BabyJia

Ja, vatten dricker hon ju, fast de e ganska lite. Men jag ska ta å ge henne vatten även mellan måltiderna om hon skulle bli hård igen. Nu fick hon ju bajsat efter hon fick katrinplommon å då va de inte så hårt, utan som de brukar va.

• BabyJia

Hmm...förlåt att de blev skickat två ggr. vet inte varför de blev så, trodde jag tryckte en gång bara.

• BabyJia

Ah...kiwi hade vi ju hemma, men jag gick till affären för katrinplommon va de jag kom på då som va lösande. Men då ska jag lägga på minnet att även kiwi,päron å mer vatten e bra oxå=)

När jag gör egna pureer så fryser jag dem i såna istärningsfack. Hittills har dottern ätit 3 istärningar som mest vid lunch + ersättning. Ni som oxå fryser ner mat på de viset, hur många "tärningar" åt era barn när ni kunde byta ut målet helt å barnet blev mätt? Tänker på bara själva maten å inte inkl frukten/desserten efteråt.

• BabyJia

Vi har napp stl 2 på MAM Ultivent, när hon dricker ersättning så e de lagom me den nappen.

• BabyJia
    norgesessan skrev 2009-11-19 19:24:12 följande:
    Hmmm...Jag började med en terning ris, en kött, två sås, och en grönsak...Inte alltid hon åt upp då...Har rätt så stora tärningar...
    Oki...jag räknade ut förut när jag gjorde potatis/broccolipure te henne att på mina istärningsfack så blir de 6 tärningar av 1 dl.
    Hon börjar allt mer å inte vilja ha ersättning efter hon har ätit mat, idag skulle hon inte ha ersättning överhuvudtaget. Innan har hon fått i sej lite iallafall. Men hon hade inte ätit sammanlagt en ½ dl ens, hon fick smakis för andra dagen av majs å potatis + 1 ½ msk mangopure å nåra tsk vatten. Då hon inte ville ha ersättning efteråt, så värmde jag 2 tärningar med ärtpure oxå.
  • BabyJia
    norgesessan skrev 2009-11-19 21:06:28 följande:
    Fick jag med...men det gäller bara sås, annars blir det lite toppar...Mätte med en dl vatten nu.
    Mmm...1 dl e kanske nåt man får gå efter, för den milda havregröten som dottern får så räknas ju en port av 1 dl vatten å de äter hon drygt mer än halva å de blir hon mätt på å håller sig mätt i runt 3 h.
Svar på tråden Hemlagat!