• Allrona

Hemlagat!

Vilken bra tråd! Jag skulle gärna vilja läsa lite mer om era favoritrecept på barnmat. Min dotter är nio månader och jag lagar nästan all mat själv.

Ang. frukt så brukar jag riva äpple eller päron och blanda med lite turkisk yougurt och ge som mellis, det blir jättegott.

Annars är min dotters favoriträtter
    Vit fisk med potatis, majs och ärtor, smaksatt med dill och citron.

Fläskkött med ris, morot och äpple smaksatt med timjan.

Dessa rätter gör jag genom att skära det som behövs i tärningar och sedan koka alltihop i lite vatten och mycket grädde (+ev lite smör) när det börjar bli klart tillsätter jag smaksättningen och sedan mixar det. Brukar laga mycket åt gången och frysa in.

• Allrona
    LAV0LINA skrev 2009-11-23 10:31:53 följande:
    Åh, så trevligt med en fortsättning. Jag var inte så aktiv i den förra, men kikade ofta och såg många tips! Har en liten fråga, får man ge små barn tonfisk eller ska man undvika det?
    Det ska vara ok att ge. Hittade ett recept på barnmat på tasteline med tonfisk som jag tänkte testa till min dotter imorgon.
  • Allrona
    Nyjenyn skrev 2009-11-24 11:35:11 följande:
    När började ni ge hela ärtor för era barn att plocka själva med? Jag har inte vågat göra det för jag tycker det ser ut som att de har perfekt storlek att proppa igen halsen med..Och jag litar inte på att han mosar dem i munnen, han är 9 månader nu.
    Jag gav min dotter det första gången igår, hon är nästan exakt 9 månader, det gick jättebra!
  • Allrona
    Hemlighet skrev 2009-11-24 21:59:51 följande:
    Ni som lagar mat åt era barn.Kan ni hjälpa mig med en sak?I morgon skall vi äta stekt kyckling, ris och curry sås.Kan dottern äta det om vi inte saltar och gör hennes curry sås på vatten?Och gör puré av det, självklart Hon är 7 månader.
    Tycker det låter jättegott till din tjej. Men inte behöver du göra såsen på vatten, det går alldeles utmärkt att laga mat på mjölk och grädde till bebisar.
  • Allrona
    Hemlighet skrev 2009-11-24 23:05:05 följande:
    Jag har några frågor ang. hemlagad mat.I dags läget ger jag henne bara burkmat för jag blir inte klok på vad jag kan ge och inte ge.Har läst att salt skall man inte ge.Men kan jag ge henne den mat vi äter om jag kokar köttet istället för att steka det?Kan jag ge henne falukorv, köttbullar, pulver såser?Såser skall helst inte göras på mjölk har jag läst.Kan jag ge henne lite ägg?Vad är BIGG NO NO att ge?Dottern är 7 månader kanske jag skall tillägga.
    Hej
    Det behöver inte alls vara så krångligt att göra egen mat. Det enda du behöver tänka på är att undvika salt och att inte steka maten hårt. Jag brukar tänka 1/3 kött, fisk el kyckling 1/3 grönsaker och 1/3 pasta, ris eller potatis.

Enklast är att skära ner kyckling, kött eller fisk i bitar. Lägg tillsammans med grönsaker tex tomat, morot, broccoli, ärtor, majs (tänk på att majs på burk är saltad ta fryst istället), häll på lite vatten och ha fett (rapsolja eller smör) och låt koka till grönsakerna är mjuka och köttet klart. Krydda med örter. Om du ska ha potatis till så kan även den koka med, annars blandar du i ris eller pasta på slutet. Mixa sen alltihop tillsammans med lite grädde.

Ett gott recept är detta:
    Skär potatis i bitar (ca 5 st) och lägg i kastrull tillsammns med lite vatten. Ställ på spisen på ganska hög värme.
    Skär ett fiskblock i ganska små bitar och lägg ner i kastrullen.
    Häll på frysta ärtor, fryst majs och fryst dill. Pressa över citron. Häll på grädde så att det täcker all mat, sänk värmen till medelvärme och låt allt koka tills potatisen är mjuk. Mixa till lagom konsistens.
  • Allrona
    Allrona skrev 2009-11-25 09:28:40 följande:
    HejDet behöver inte alls vara så krångligt att göra egen mat. Det enda du behöver tänka på är att undvika salt och att inte steka maten hårt. Jag brukar tänka 1/3 kött, fisk el kyckling 1/3 grönsaker och 1/3 pasta, ris eller potatis.Enklast är att skära ner kyckling, kött eller fisk i bitar. Lägg tillsammans med grönsaker tex tomat, morot, broccoli, ärtor, majs (tänk på att majs på burk är saltad ta fryst istället), häll på lite vatten och ha fett (rapsolja eller smör) och låt koka till grönsakerna är mjuka och köttet klart. Krydda med örter. Om du ska ha potatis till så kan även den koka med, annars blandar du i ris eller pasta på slutet. Mixa sen alltihop tillsammans med lite grädde.Ett gott recept är detta:Skär potatis i bitar (ca 5 st) och lägg i kastrull tillsammns med lite vatten. Ställ på spisen på ganska hög värme.Skär ett fiskblock i ganska små bitar och lägg ner i kastrullen. Häll på frysta ärtor, fryst majs och fryst dill. Pressa över citron. Häll på grädde så att det täcker all mat, sänk värmen till medelvärme och låt allt koka tills potatisen är mjuk. Mixa till lagom konsistens.
    Förresten, ta inte ett helt fiskblock första gången, kan ju vara bra att se att dottern gillar maten innan man gör så mycket Anpassa mängden potatis efter hur mycket fisk du har.
  • Allrona
    LAV0LINA skrev 2009-12-01 17:25:11 följande:
    Nån som börjat ge lite mer "bitiga" puréer?Emma är 7½ månad och fixar de 8-månadersburkar vi provat. Det är ju lite småbitar i dom.När jag mixar ihop egenlagad mat blir den ju antingen helt slät eller bara lite grynig. Hur ska man göra för att få småbitar i maten? Hacka det smått innan tillagning och så servera, eller?
    Jag brukar lägga i ris, skuren pasta, ärtor osv efter jag har mixat resten. Då blir det ju lite bitar.
  • Allrona
    LAV0LINA skrev 2009-12-08 14:25:38 följande:
    Vi ska idag äta rödspätta.Jag brukar panera den till oss men lillan får den kokt.Ska koka potatis till och så tror jag jag ska koka lite ärtor. Vad mer i grönsaksväg vet jag inte riktigt...? Ni som gör sås till era små, hur gör ni såsen? Jag är en såndär som bara gör pulversåser till oss för det är så enkelt, hur gör man egen sås till dom små? Citronsås låter ju jättegott!
    Vet inte hur stort ditt barn är men när jag gör fisk brukar jag hälla på grädde, citron och dill under tiden fisken kokar. Det blir supergott.
Svar på tråden Hemlagat!