Inlägg från: Godisunge |Visa alla inlägg
  • Godisunge

Hemlagat!

Trevlig tråd. Nya mat tips och ideer behöver man alltid. Tjejen är snart 6 mån och välldigt fötjust i mat, slukar allt (nästan) hon får med rasande fart.

• Godisunge

Ägg.
    Någon frågade tidigare om recept.
    Vi har ätit kokt ägg i små "smulor" till frukost (gulan till att börja med som är lätt att mosa i munnen) och sen har jag gjort fisk med ägg sås, alltså kokat fisk, gjort vit sås och blandat i hackat ägg och fisk. Gott med potatismos och ärtor.

Någon som har fler ideer på äggrätter?

• Godisunge
    ELLEoClara skrev 2009-11-23 09:42:43 följande:
    Någon som har några enkla fisk recept?
    Fisk med ägg sås:
    Koka och hacka ett ägg, koka ihop en sås på 1/2 dl créme fraiche 1/2 dl mjölk och lite smör och kryddor. Lägg i fisk och låt koka klar. Rör mer ägg. Jag kryddade med dill och citron men de kan man nog ta vad man tycker om.
    Potatismos och ärtor tycker jag är klassiskt till.
  • Godisunge
    BabyJia skrev 2009-11-25 11:48:30 följande:
    Jag börjar undra om dottern har slutat va intresserad utav maten. På lunchen e hon långt ifrån att vilja äta en hel portion, vilket e helt ok såklart. Men de e inget jag räknar me heller efter en månad me smakisar, utan vet att de kan dröja. Fast gröten har hon gillat å den har hon kunnat äta drygt en ½ port av två ggr per dag å blivit mätt av. Men igår så va hon inte alls villig å gapa vid någon måltid förutom när hon fick ersättning å när hon fick äpple efter lunchsmakisen , de va samma förut när hon fick gröt. Ändå la jag i äpple som hon tycker e gott, tack vare att jag hade i äpple så fick hon i sej lite iallafall. Vet inte hur jag ska gå vidare, om de nu ens e nån ide?! Undrar ju om vi ska ta en break ifrån maten, men samtidigt så tycker hon om all frukt hon har fått hittills å gröten har hon ju ätit bra av förut. Vissa grönsaker har hon ätit med god aptit, så helt ointresserad har hon inte vart. Hon e ju inte så gammal ännu (blir 5 mån nästa vecka), men vi har ju ändå hållt på i en månad nu me smakisar å lite längre me gröten så jag vet inte om de e kanske dumt å lägga ner de helt oxå. Någon som kan komma me nåra kloka ord? Igår fick hon min hemlagade kycklingrätt å tänkte fortsätta ge henne den i 2 dagar te. Men jag ska idag köpa morotspure (kan inte göra en egen bra pure av morot), för de gillade hon skarpt i början när vi hade börjat me smakisar. Så hon ska få de idag istället, bara för att jag vill se hur villig hon e att gapa då.
    Jag skulle fortsätta erbjuda mat. Vi började vid 4 mån (drygt 6 nu) och har haft ett par sådana perioder om några dagar då det inte är kul längre med mat. Har försökt ge sådant som hon gillar och inte truga men håller fram skeden så hon får smaka i alla fall.
    Morotspure har vi gjort helt enkelt med välkokt morot och lite smör och så mixat med stavmixer. Vad är det som inte har blivit bra med din?
  • Godisunge

"Råa" frukter är väl kanon så länge det är tillräckligt mjuka saker i början. Hårda päron och äpplen kan ju bli lite otrevlig konsistens och svårt att hantera i munnen när man inte är van vid det.

• Godisunge

Funderar på hur det är med näring i svamp? Har gjort en mycket poppulär kantarellgryta till tjejen men blev fundersam på hur det blev med sammansättningen på den som middag. Å vad räknar man svamp som? inte grönsak väl? Är det en egen kategori kanske. Nån som har nån ide?

• Godisunge

Så här i jul tid när risgrynen ändå är framme och det nu pratas gröt måste jag passa på att dela med mig av vårat faforit recept, äpple ris. Kokar gröt ris , 1 dl med 7 dl vatten ca 20 min med kanelstång, river sen i ca 4 äpplen och låterkoka tills allt har bra komsistens.
    Passar oss just nu bra som mättande mellis då tjejen har ryckts med i mat frossandet över jul och äter så att jag inte tror det finns nån botten i ungen.

• Godisunge
    justine skrev 2009-12-27 17:38:21 följande:
    vad fryser du in i?jag har fryst in i isbitsformar men börjar tycka de är för små nu...blir en jäkla massa bitar att ta fram varje gång
    Har man en muffinsform funkar den ganska bra att frysa in i, ibland har jag haft typ bullformar i men de beror på vad jag fryser för nått.
Svar på tråden Hemlagat!