Hemlagat!
Trevlig tråd. Nya mat tips och ideer behöver man alltid. Tjejen är snart 6 mån och välldigt fötjust i mat, slukar allt (nästan) hon får med rasande fart.
Trevlig tråd. Nya mat tips och ideer behöver man alltid. Tjejen är snart 6 mån och välldigt fötjust i mat, slukar allt (nästan) hon får med rasande fart.
Ägg.
Någon frågade tidigare om recept.
Vi har ätit kokt ägg i små "smulor" till frukost (gulan till att börja med som är lätt att mosa i munnen) och sen har jag gjort fisk med ägg sås, alltså kokat fisk, gjort vit sås och blandat i hackat ägg och fisk. Gott med potatismos och ärtor.
Någon som har fler ideer på äggrätter?
"Råa" frukter är väl kanon så länge det är tillräckligt mjuka saker i början. Hårda päron och äpplen kan ju bli lite otrevlig konsistens och svårt att hantera i munnen när man inte är van vid det.
Funderar på hur det är med näring i svamp? Har gjort en mycket poppulär kantarellgryta till tjejen men blev fundersam på hur det blev med sammansättningen på den som middag. Å vad räknar man svamp som? inte grönsak väl? Är det en egen kategori kanske. Nån som har nån ide?
Så här i jul tid när risgrynen ändå är framme och det nu pratas gröt måste jag passa på att dela med mig av vårat faforit recept, äpple ris. Kokar gröt ris , 1 dl med 7 dl vatten ca 20 min med kanelstång, river sen i ca 4 äpplen och låterkoka tills allt har bra komsistens.
Passar oss just nu bra som mättande mellis då tjejen har ryckts med i mat frossandet över jul och äter så att jag inte tror det finns nån botten i ungen.