Inlägg från: spöketlaban79 |Visa alla inlägg
  • spöketlaban79

Hemlagat!

En fråga; serverar ni omelett/äggröra som middag? Jag har funderar på att göra det, men tänkt att det känns lite som en hel middag.... Ger ni något mer till?

• spöketlaban79

Jag skrev innan i veckan om att min pojke plötsligt blivit strulig med maten. Jag gjorde pasta och köttfärssås som han tyckte väldigt bra om förra gången och nu har han ätit den med god aptit fyra dagar i rad! Tror att jag kanske hade börjat krångla till matlagningen lite för mycket med lite väl många nya smaker. Så det verkar som han åt dåligt för att han inte gillade det jag lagade helt enkelt Nu blir det gamla favoriter ett tag!

• spöketlaban79

Vilgot fick smaka på filmjölk för ett tag sedan, helt naturell. Jag trodde inte han skulle gilla det, är ju ganska surt, men han ville bara ha mer och mer Annars brukar jag ha lite mjölkprodukter i hans mat ibland. Jag har läst att det går bra, men rena "mjölkmål" ska man vara försiktig med och inte heller ge mjölk att dricka.

• spöketlaban79
    Godisunge skrev 2009-11-23 10:22:53 följande:
    Fisk med ägg sås:Koka och hacka ett ägg, koka ihop en sås på 1/2 dl créme fraiche 1/2 dl mjölk och lite smör och kryddor. Lägg i fisk och låt koka klar. Rör mer ägg. Jag kryddade med dill och citron men de kan man nog ta vad man tycker om. Potatismos och ärtor tycker jag är klassiskt till.
    Åh det låter gott!

Har någon något bra recept med kyckling?
  • spöketlaban79
    fotbollsfru skrev 2009-11-23 13:45:55 följande:
    Min dotter älskar kyckling!Jag kokar en kycklingfilé med ett lagerblad och ett par svartpepparkorn. När kycklingen är klar tar jag såklart bort blad och korn. Mixar kycklingen och blandar med kokt, mosad potatis, palsternacka och morot. En riven vitlöksklyfta i och så är det klart! Fryser också in i gamla barnmatsburkar!
    Tack!
  • spöketlaban79

Idag lagade jag en gryta till mig och maken som jag tänkte att Vilgot ska få till lunch imorgon. Han smakade lite av oss nu ikväll och den verkade uppskattas. Jag gjorde med bara lite grönsaksbuljong och så fick vi salta extra på tallriken. Skönt när man kan äta samma mat! Det var köttfärs, potatis, lök, paprika, squash, tomatpuré och vatten med lite buljong. Kryddade med svartpeppar, oregano och paprikapulver.

LAVOLINA: Jag svarade i din tråd. Hoppas det blir bättre sömn i natt!

• spöketlaban79

Lite salt ska gå bra. I recepthäftet jag fått från BVC är det tom lite buljong i maten och vissa saltade produkter, men det gäller väl att kolla noga hur mycket det är.

• spöketlaban79
    ToKar skrev 2009-11-27 13:20:06 följande:
    buljong? Vart hittar man det utan E621? Vi har aldrig använt buljong men man kan ju alltid börja, förutsatt att det inte innehåller E621 givetvis.
    Det finns buljong utan E621! Det är den vi använder. Knorr har nu tom en ny sort utan E621 som är ekologisk. Annars har vi köpt på nätet från ett ställe som heter Mossagården.
  • spöketlaban79
    Hemlighet skrev 2009-11-27 13:29:01 följande:
    Vad är E621?
    E621 är ett smakämne som livsmedelsindustrin tagit fram. Det används tydligen för att dölja dålig smak och dålig kvalité. Har blivit uppmärksammat efter boken "Den hemlige kocken" så nu är det många som tagit bort ämnet.
  • spöketlaban79
    1969 skrev 2009-11-29 22:13:20 följande:
    Har råkat svänga ihop väldigt populär plockmat! Ska vaccinera min 9-månaders och hörde att de måste ha ätit ägg innan, vilket han inte hade. Tog då och gjorde en soft majspannkaka.1 ägghalv burk majspurénån dl havremjölkvetemjölbakpulverblev två stora, tjocka pannkakor som jag stekte på svag värme i margarin i teflonpanna så det inte blev alltför hård stekyta. De blev jättefluffiga och lättbearbetade för en tandlös gom, och han åt som en galning!
    Åh, det ska jag prova! Låter gott och jag behöver något som min pojke kan plocka själv med. Han har börjat tröttna på att vi matar honom. Jag har aldrig använt havremjölk. Är det bra?
  • spöketlaban79
    guppyn skrev 2009-12-04 11:38:22 följande:
    Jag har gjort päronpuré idag som jag ställt i kylskåpet istället för att frysa in. Undrar hur länge den står sig där tro? Sedan gjorde jag isglasspinnar på päronpuré, ska bli kul om lillen gillar att slicka på en sån
    Vilken rolig idé med "glasspinnar" Berätta hur det blev sen!
  • spöketlaban79

Jag tänkte göra en omelett till sonen nu ikväll med lite svampstuvning och grönsaker. Ni som har gjort omelett, är ett ägg lagom mängd?

Godisunge: Jag vet inte hur det är med svamp riktigt när det gäller näring faktiskt....en bra fråga.

• spöketlaban79

Har ni några bra tips på hur man får maten smakrik och god utan salt? Min son vill ha "vuxensmak" på maten. De rätter som han äter är de som jag själv tycker smakar gott och skulle kunna äta utan att tillsätta salt. Det mesta av annan mat spottar han ut. Hans mat blir ganska ensidig...

• spöketlaban79

Tack för tipset Jenyn! Nu när du säger det, kom jag faktiskt på att jag gjorde något sånt långkok för längre sen som han gillade. Ska prova det igen!

• spöketlaban79

Stuvade makaroner är sonens nya favorit! Lätt att göra och kan kombineras med både fisk, kött och olika grönsaker.

• spöketlaban79

Jag steker också ibland, men inte hårt.

Idag lagade jag en kycklingrätt till mig och maken, som Vilgot också fick en portion av och han älskade det! Vi vuxna tyckte också om det. Kul när man kan äta samma mat. Var kycklingfilé i ugnen med en tomatröra, pasta och vitlöksfrästa grönsaker (broccoli, blomkål och sockerärtor). Om någon har tidningen "Allt om mat" finns receptet i nr 2 2010. Det skulle egentligen vara pesto i också, men den uteslöt jag.

Svar på tråden Hemlagat!