• Vic2ria

Hemlagat!

Hemlighet skrev 2009-11-24 21:59:51 följande:
    Ni som lagar mat åt era barn.Kan ni hjälpa mig med en sak?I morgon skall vi äta stekt kyckling, ris och curry sås.Kan dottern äta det om vi inte saltar och gör hennes curry sås på vatten?Och gör puré av det, självklart Hon är 7 månader.
    Kanske kokar kycklingen istället. inte så bra med stekt mat.
  • Vic2ria

att tillägga. när jag gjort kyckling har jag ångkokat det. gör det med det mesta.

• Vic2ria

paprikapulver ska nog inte vara några problem? kolla på ingredienserna om det innehåller salt, iofs lär det väl ändå vara i minimala mängder.
    gott med lite kryddor =)

• Vic2ria

läs på livsmedelsverket. står det bra eller growingpeople.se står det lite recept oxå.

jag skulle nog inte ge en sån liten korv, köttbullar, pulversåser (innehåller nog mkt salt), är så mycket andra tillsatser osv så då skulle jag nog hellre ge burkmat.

Ägg går bra att ge, ge lite äggvita först, främst ägggulan som man kan vara allergisk för har jag för mig.

Det mesta kan du ge, dock inte stekt mat, men allt går ju att koka.
    inte för mkt fullkornsmat
    ej heller
    honung, spenat, mangold, nässlor rödbetor

• Vic2ria

jag brukar blada turkisk yogurt med div frukter. favoriten är blåbär och hallon eller banan. då är det en del som slinker ner i min mage oxå.

äpple - kanel, päron är oxå gott

ibland smular jag även ner lite havregryn om jag vill de ska bli lite mer mättande.

• Vic2ria

jag började inte ge smakisar förrän 6 mån men eftersom din dotter inte är så gammal skulle jag nog ta ett litet break o ta det sakta sakta framåt. O kanske smaka lugnt på rotfrukter såsom morot, palsternacka, potatis etc o kanske inte så mkt frukt och annat sött innan maten kommit igång.

• Vic2ria
    Nyjenyn skrev 2009-11-25 13:56:52 följande:
    Det är tvärtom! Det är vitan som innehåller mest allergiframkallande ämnen så börja med gulan!
    tur du har koll. kände på mig att nått var tok. så skulle eg hållt tyst.

jag gav hursomhelst hela ägget på en gång och det gick bra, vi har dock inga allergier i släkten så jag kände mig ganska säker.
  • Vic2ria
    BabyJia skrev 2009-11-27 09:52:34 följande:
    E lite glad, för förut när dottern fick sin morgongröt så gapa hon faktiskt (har ju vart lite besvärligt me de dem sista dagarna), så hon tog flera skedar utan problem. Hon åt inte fullt en halv port dock som hon gjorde lätt innan, men att hon gapa va iallafall väldigt bra. Sen drack hon litegranna bara av ersättning efteråt. Har nu iallafall bestämt mej för å låta bli å ge henne frukt tills hon äter bra me av maten. Igår åt hon även andra halvan av burken me morotspure utan problem.
    härligt, nått som min lille gillar skarpt är även sötpotatis samt jordärtskocka!
  • Vic2ria

Jag ger frukt oftast till varje måltid o han har nog provat de mesta i frukt och bär väg. Försöker variera så han iaf får minst 3 olika per dag.

Mango, hallon och blåbär är en hit.

men sedan banan, äpple, päron, kiwi, ananas...

mixar varje morgon o har till gröten bla. började från 6½ mån då han började med mat

• Vic2ria

måste man koka? har aldrig gjort det?

Svar på tråden Hemlagat!