• kokos

Hemlagat!

Jag har gjort korvragu på kycklingkorv (vi äter inte griskött). Sonen älskar det! Sås gör jag egen så man vet vad som är i. Äggula har jag gett flera gånger och han tycker det är supergott Inte sett några tecken på allergi. Det är skönt för sonen börjar äta lite större bitar nu. Lasagne och spaghetti till exempel skär jag bara i mindre bitar mixar inte längre....

• kokos
    Tasha78 skrev 2009-11-25 11:20:29 följande:
    vist är det någon som har gjort någon blandning med frukt och yoghurt vill ni berätta hur ni har gjort hade tänkt prova
    har blandat turkisk yoghurt med bland annat banan, äpple+kanel, päron. Mycket populärt här hemma
  • kokos
    Tasha78 skrev 2009-11-25 11:24:29 följande:
    ja våra bar är ju lika gamla så jag ska prova
    Ja testa på du!
  • kokos
    Tasha78 skrev 2009-11-25 11:24:29 följande:
    ja våra bar är ju lika gamla så jag ska prova
    Ja testa på du!
  • kokos
    Tasha78 skrev 2009-11-25 11:25:09 följande:
    fast jag köpte grekisk går det också bra eller ska det vara turkisk
    Bara den är fetare så spelar det ju ingen roll. grekiska är väl samma som turkiska typ...
  • kokos
    Hemlighet skrev 2009-11-26 10:18:30 följande:
    Man kan ge hela ris korn alltså?Var orolig att hon inte kan smälta det och det kommer ut hela Men då skall jag "över" koka dom till nästa gång.
    Idag har jag gett sonen på 7 månader ris (basmati) helt som det är för första gången och han åt så glatt Gav även ärtor.
  • kokos
    Loppan11 skrev 2009-11-30 21:41:21 följande:
    Hur gör ni med kött? Har en 6 månaders kille och vi har svårt att få till det där med köttet. Mixar men han känner på en gång om det är smuligt/bitar av tex köttfärs. kokar ni allt kött??
    Sonen åt köttfärssås och spaghetti igår och jag gjorde inget med köttfärsen han äter som den är Han är i och för sig snart 8 månader...
  • kokos

Någon som har tips på fiskrätt?? Jag är så grymt dålig på fisk {#lang_emotions_undecided} Ger sonen barnburks mat med fisk, så jag skäms nästan...

Ge mig gärna tips!

• kokos

Ni som ger clementin.... Tar ni bor skalet och bara ger köttet i klyftorna eller delar ni bara klyftorna i minre bitar utan skalet?

• kokos
    Nadadija skrev 2009-12-12 10:15:40 följande:
    Hej, någon som vet när man kan börja med havregrynsgröt till småttingar?? Min son blir 11 månader den 24 dec. Han är hungrig som ett djur och äter hur mycket som helst, måste ge honom två portioner barngröt plus macka på morgonen för att han ska bli nöjd. Havregrynsgröt mättar nog lite mer men vill inte skada lilla magen=)??
    jag började ge havregrynsgröt som den är när sonen var 7 1/2 månad
  • kokos
    Nadadija skrev 2009-12-12 10:33:09 följande:
    Ok, hade du något till, typ fruktpure och mjölk??
    Ja jag brukar ta på lite katrinplommon eller hemmagjord äppelmos/päronmos Och så har jag lite lite mjölk på för att det ska bli svalt och gott
  • kokos
    justine skrev 2009-12-18 22:20:46 följande:
    Tänkte testa och göra risalamalta sen ( kanske skippar grädde i elelr så tar jag lite grann) Borde ju funka bra som mellis med lite fruktpuré i om man vill Det går väl bra att frysa risalamalta?
    Risalamalta har jag gett som den är fast med mindre apelsinbitar. han åt massor
  • kokos
    jessican skrev 2009-12-25 01:00:38 följande:
    Äter era små smörgås? Vad har de på i så fall? Äter de kokt ägg? Hur mycket? Min lilla har ätit smörgås och ägg för första gången idag under julmiddagen :D Det gillade hon!
    Min son älskar vörtbröd så nu har jag laddat frysen med det Han har bara mycket smör på.
    Ägg äter han också ibland ett helt ibland ett halvt beror ju på vad han äter bredvid...
  • kokos
    Jempa77 skrev 2009-12-27 12:35:55 följande:
    hejsan När ni gör gröt till era barn ,,ska man koka den extra länge då ?? typ havre grynen el mannagrynen ?? så de inte får ont i magen osv.....har nu mjölk till då el ersättningsmjölk?? glad för lite gröt tips :)
    jag kokar gröt som vanligt och har lite vanlig standardmjölk till havregröt och i mannagrynsgröten. Gjorde risgrynsgröt och då på gammaldags mjölk häromdagen...
  • kokos
    Cem skrev 2009-12-27 15:27:22 följande:
    Hej.Måste få ställa en fråga i denna tråd. Får en känsla av att många här har ganska bra koll. När mina grabbar var 6 månader började jag laga egen barnmat. Dom tyckte mycket om korvstroganoff så det gjorde jag ganska mycket. Men nu så här i efterhand undrar jag om det var så smart. Korv innehåller väldigt mycket salt och det tänkte jag inte ens på att kolla (otroligt dumt). Är rädd att barnens njurar ska ha tagit skada. Hur har ni gjort när ni gjort korvstroganoff till era barn?
    Jag gör korvstroganoff till min son och han är 8 1/2 månad nu. Har gett det sedan en månad tillbaka. Jag gör på kycklingkorv och tillsätter inget salt.
Svar på tråden Hemlagat!