Inlägg från: ELLEoClara |Visa alla inlägg
  • ELLEoClara

Hemlagat!

Testade kombinationen morot/ broccoli, inte min smak men min 6 mån ÄLSKADE det!

Gjorde:
    Blandfärs
    potatis
    morot
    broccoli
    persilja
    lite vitpeppar

• ELLEoClara

Angående mjölk så är det ok i små mängder.
    I infon från BVC står det ju som första smakis potatis blandat med lite bröstmjölk/ ersättning/ STANDARD MJÖLK.
    Finns även recept på sås med mjölk i från 6 mån.

Jag har haft lite grädde i köttfärssås till min 6 mån.
    Bland burkmaten finns det ju youghurt från 5 mån!

• ELLEoClara

Någon som har några enkla fisk recept?

• ELLEoClara
    Tasha78 skrev 2009-11-24 17:09:37 följande:
    jag lyckas inte få till hemmalagad mat alls hon klöks av den men vanlig burkmat går bra, tror ni det kan vara att min mat är för torr kanske
    Jag tycker det är svårt att få till den släta/ lösa konsistensen som burkarna har, men som tur tycker min dotter att det mesta går bra att äta.

Du kan ju testa att använda mest lätt pureade ingredienser som potatis, morot, palsternacka och bara ha i lite av kött och andra saker. Använda mer kokvatten, spä med hemmagjord sås eller ha i lite mjölk/ ersättning/ bröstmjölk.
  • ELLEoClara

Min tjej har fått pasta och ris från början ( efter smakis perioden).
    Det som kan vara problem med pasta/ ris är att det inte går att mixa helt slätt utan det blir lite grynig konsistens. Min tjej har fixat det från ca 5 mån ålder men det är ju olika.
    Första gången använde jag både potatis och ris för att få den slätare:
    Gjorde:
    Köttfärs
    ris
    morot
    1 liten potatis
    persilja

• ELLEoClara

Om hon får vatten i flaska kanske 5 -15 ml per måltid, har nästan helt gått över till pipmugg för då dricker hon upp till ca 50 ml + mycket spill, älskar sin pipmugg och vill då dricka själv och mer. Har varit en del förstoppad så jag har försökt öka vatten drickandet ett tag, och kom då på att hon vill dricka själv. Är 6 1/2 mån.

50 ml * 3 måltider - 150 ml
    mellis ersättning - 150 ml
    kvällsvälling - 200 ml
    ibland natt mat - 150-200 ml

Så mellan 500ml och 700 ml per dag.

Sen är ju tex 1 portion gröt 100 ml vätska osv.

• ELLEoClara

Gjorde en enkel fiskrätt till lillan snart 7 mån, den var mums! Hon åt glatt nästan 2 dl mat!

-torsk
    -broccoli ( mycket är en favorit)
    -majs ( lite, älskar smaken men har lätt för att få hård mage)
    -potatis
    - dill
    -peppar
    -citron
    - olja

Gjorde pulver sås till oss vuxna så jag spädde hennes mat med ersättning.

Lade allt i en ugnsform bara och kokade potatis till.

• ELLEoClara
    BabyJia skrev 2009-12-14 14:35:32 följande:
    Jag e lite nyfiken på havregryns gröt faktiskt...om jag skulle våga pröva ge dottern de. Hon vägrar barngrötarna just nu, sen hon blev lite dålig för snart 4 v sen. Fast just nu har jag bara fiber berikad havregryn, de kanske blir för grovt för henne?
    extra fibrer/ fullkorn ska man vänta med till 8 mån har jag hört.
  • ELLEoClara
    justine skrev 2009-12-14 11:03:02 följande:
    Men det blir bara 1 dl. Eller bara men det är ju inte jättemkt (?). Det är som i en liten barnmatsburk. Men hur hon ska kunna äta 16 kuber, dvs 2 dl som vissa gör fattar jag inte det känns ju som skitmkt mat! Fast man kanske inte kan jämföra köpemat med hemlagat?
    Min tjej på 7 mån äter ca 1 1/2 dl mat plus lite frukt, om hon får burk mat kan en stor burk gå i alltså 2 dl.
    jag brukar frysa i gamla barnmats burkar, de små är ju 1 1/3 dl och det räcker inte längre då vill hon ha massor av frukt efter
  • ELLEoClara

BabyJia- min tjej älskar också Hipps risgröt men tyvärr är den lite stoppand för hennes magen så hon får den max 2 gånger i veckan.

Min matglada tjej är nu 7 mån och äter så här:

frukost- gröt (köpt) på 1 1/4 dl vatten, lite fruktpure
    ( sover oftast över mellis, annars lite frukt eller smörgåsrån)
    lunch- mat 1 1/2 - 2 dl, ibland lite fruktpure
    mellis- 100-120 ml ersättning, hoppar ibland över
    kvällsmat- mat eller gröt med frukpure
    till natten- 200-250 ml välling
    ( ibland 1 mål ersättning på natten)

Dricker vatten till målen ur pipmugg, vill helst dricka själv men det blir mycket upp o ner också.

• ELLEoClara

Var och åt kina-buffe igår och Clara fick smaka lite plockbitar. En stor favorit var bambuskott, delade varje i 3 bitar. MUMS!

Undrar om man ska göra lite kyckling med bambuskott kanske, men hur är det med salt halten i konserverade bambuskott??? Finns det frysta/färska bambuskott utan salt?

• ELLEoClara

Det viktigaste är väl att det är hög fett halt.

Vi brukar ge bregott oftast men ibland får hon det vi har hemma ( lätta/milda).
    Äter inte så mycket smörgås än.

• ELLEoClara

Jaha då var ersättnings paketet slut och jag tänkte inte köpa något nytt.
    Hon äter ju bara ersättning till mellis 1 gång per dag max 100ml.

Men hur mycket behöver de till mellis? Räcker det med fruktpure och lite smörgås?
    Äter max 5 små bitar bröd åt gången.
    Tänkte testa lite turkisk youghurt med fruktpure i men vet inte om hon gillar det än.

100ml ersättning är ju inte mycket så hon kanske inte behöver så mycket?

Får väl testa mig fram men ni kanske har lite tips, gärna vad man ger om man inte är hemma och har tillgång till kylvaror.

• ELLEoClara

Lavolina - morot och blåbär är också stoppande, på min tjej är även risgröten stoppande. Hon älskar Hipps risgröt men blir hård i magen av den.

Svar på tråden Hemlagat!