Inlägg från: Chocolatecookie |Visa alla inlägg
  • Chocolatecookie

Hemlagat!

Vilken trevlig tråd. Här hoppar jag in om det är ok? Lagar också i stort sett all mat till min dotter, som nu är 7,5 månad.

Godisunge: Jag brukar göra en omelett på 1 ägg och 1 msk grädde och valfria örtkryddor. Lätt att mosa med gaffeln när det är färdigt.

• Chocolatecookie
    ToKar skrev 2009-11-20 13:08:20 följande:
    hur gör du omelett? i ugnen? det låter ju som en bra idé, enkelt också...
    Jag steker den på svag värme i margarin på stekjärnet. Man ska ju undvika att få stekskorpa till bebisar. Dels är det ju inte bra att steka maten hårt och sen är det ju mer lättuggat om det inte är någon krispig yta. Tar max 5 minuter allt som allt.
  • Chocolatecookie

Här är ett recept på en sås som fungerar till det mesta.
    Koka en morot i bitar, en halv lök och en liten bit rotselleri i bitar i ca 1,5 dl vatten och 1 dl grädde. Koka tills grönsakerna är mjuka och kör sen i/med mixern till en slät sås. Blir en smakrik sås med lite salt smak trots att där inte finns salt tillsatt. Jag fryser sedan in den i isbitstråg och tar fram så mycket jag behöver till var portion.

• Chocolatecookie
    Nadadija skrev 2009-12-12 10:15:40 följande:
    Hej, någon som vet när man kan börja med havregrynsgröt till småttingar?? Min son blir 11 månader den 24 dec. Han är hungrig som ett djur och äter hur mycket som helst, måste ge honom två portioner barngröt plus macka på morgonen för att han ska bli nöjd. Havregrynsgröt mättar nog lite mer men vill inte skada lilla magen=)??
    Havregrynsgröt var något av det första jag gav när min dotter var 4 månader. Körde det med handmixern till ett fint pulver och kokade med lite extra vatten. Mixar fortfarande, men har låtit det bli grövre och grövre för var omgång jag gjort (mixar ca 5 dl åt gången). När denna omgången är slut kommer jag inte att mixa längre och min dotter är 8 månader. Tillsätter olja för fettbehovet skull och smkasätter med fuktpuréer. Min dotter äter havregröt varje morgon.
  • Chocolatecookie
    spöketlaban79 skrev 2009-12-12 09:58:18 följande:
    Har ni några bra tips på hur man får maten smakrik och god utan salt? Min son vill ha "vuxensmak" på maten. De rätter som han äter är de som jag själv tycker smakar gott och skulle kunna äta utan att tillsätta salt. Det mesta av annan mat spottar han ut. Hans mat blir ganska ensidig...
    Jag har i rotselleri i grytor och när jag jag kokar tex kyckling. Ger en lite salt smak åt maten.
  • Chocolatecookie

Dagens lunch som blev väldigt populär

Thaikyckling med ris.
    Det blev totalt 6 portioner (5 st 200g burkar + dagens måltid)

1 kycklingfilé skuren i små, små kuber frästes i olivolja med lite vitpeppar, ingefära och paprikapulver. Tillsatte 1/2 finhackad paprika, 1/4 finhackad purjolök och  finhackad rotselleri (en ca 0,5 cm tjock skiva) samt 0,75 dl majskorn samt det tjocka från en koksmjölkburk och 1,5-2 dl vispgrädde samt 2 limeblad. Kokade det i ca 10 minuter. Kokade jasminriset för sig (2 vuxenportioner).

• Chocolatecookie

Min dotter är 8 månader och matfördelning under dagen ser ut ungefär så här:

Frukost: Havregröt gjord på 1,5 dl vatten och 3 msk havregryn med frukt/bärpure´till.
    Mellis: Bröstmjölk (det lilla som finns kvar...) eller frukt
    Lunch: Ca 1,5 dl hemlagad mat, med fördelning 1/3 potatis/ris/pasta/couscous, 1/3 kött/kyckling/fisk och 1/3 grönsaker. Till efterrätt får lite frukt/bär
    Mellis: Havre eller mannagrynsgröt ca 1 dl med fruktpuré eller smörgås med leverpastej eller ost och lite fruktpuré till detta. Har även provat att ge lite standardfil med bär/frukt i.
    Kvällsmat: Ca 1,5 dl mat enligt lunchfördelningen
    Sen får hon 1 flaska välling innan hon lägger sig vid halv 8- tiden. Ibland vill hon ha lite bröstmjölk på natten också för att somna om, men det blir mer och mer sällan.
    Vatten som dryck till måltiderna - ca 150-200 ml/dag

• Chocolatecookie
    erjo skrev 2009-12-17 18:37:49 följande:
    Min pojke snart 7 mån äter8-9: 1 eller helst 2 portioner gröt (ej egen, Sempers eller nestlés)12-13: lunch, 1 hel potatis + 1 isbit kött och 2 isbitar grönsak blir ca 2.5 dl mat16: gröt igen19: välling 200 ml ca23: välling 200 ml caobs En fråga till er som gör puré av kycklingfileer; kan man köpa vanlig frys kycklingfilé? det står ju att de innehåller salt och de ska de ju inte äta innan 1 års ålder..?och till er som gör sås: använder ni standardmjölk i såsen? får man ge det innan 1 år?
    Jag använder vispgrädde i såsen, så behöver man inte tillsätta extra fett av något annat slag. Mjölkprodukter går bra att använda i matlagningen. Går även att lite på gröten, men ska undvikas som dryck eller som helt måltid fram tills barnet är 1 år. Mest pga av att det hindrar järnupptaget i annan mat.

Min dotter älskar currysås. Jag gör en sås på 1/2 msk curry som jag fräser i lite rapsolja, tillsätter 1,5 dl vispgrädde och låter koka upp. Har även provat att smaksätta currysåsen med lite vitlök eller Ajvar relish. Också mkt uppskattat. Där är salt i alla kryddblandningar och i ajvarn så om man helt vill undvika salt så ska man ju inte använda detta. Men det blir väldigt små mängder salt och jag ger inte såsen varje dag, så min dotter får lite salt då och då
  • Chocolatecookie
    ELLEoClara skrev 2009-12-26 12:07:09 följande:
    Jaha då var ersättnings paketet slut och jag tänkte inte köpa något nytt.Hon äter ju bara ersättning till mellis 1 gång per dag max 100ml.Men hur mycket behöver de till mellis? Räcker det med fruktpure och lite smörgås?Äter max 5 små bitar bröd åt gången. Tänkte testa lite turkisk youghurt med fruktpure i men vet inte om hon gillar det än.100ml ersättning är ju inte mycket så hon kanske inte behöver så mycket?Får väl testa mig fram men ni kanske har lite tips, gärna vad man ger om man inte är hemma och har tillgång till kylvaror.
    Jag tager vad jag haver . Nu är min dotter (8,5 månader) är ett matvrak så hon äter ganska mycket till mellanmål, men för det mesta brukar jag variera mig mellan:
    Smörgås med antingen bregott, leverpastej eller ost och lite frukt i småbitar att plocka själv till detta.
    Havre eller mannagrynsgröt (ca 1-1,5 dl) med fruktpuré
    Mosad banan eller fruktpuré (köpt eller hemmagjord) blandat med lite standardfil/youghurt.
  • Chocolatecookie
    BabyJia skrev 2009-12-26 21:27:38 följande:
    Tror ni det är nödvändigt och tillsätta något extra järn i havregrynsgröten om barnet äter även vanlig mat och får köpegröt på eftermiddagen/kvällen?Kommer köpa havregryn och börja ge dottern havregrynsgröt emellanåt på morgonen om det visar sig att hon tycker om det, eftersom det blir billigare än att köpa två olika sorters förpackningar med barngröt. Vill det dagar hon får gröt även på morgonen inte ska behöva va samma sort hon får på kvällen, dels för att det ska bli variation sen för att gröten hon får om kvällarna inte ska ta slut så snabbt. Barngröten är inte så billig och vi är just nu i en ekonomisk situation där vi behöver tyvärr snåla. Därför bör ju havregryn vara perfekt. Men har läst att man bör tillsätta extra järn om man ger det, men är det nödvändigt då som jag skrev att tiollsätta järn när hon äter vanlig mat vid lunch och får barngröt dagligen?
    Så länge du ger en portion av barngröt eller välling per dygn behöver du inte oroa dig för järn/näringsstillskottet. Om du vill sluta helt med barngröt så får du se till att hon får i sig tillräckligt med järn från den vanliga kosten samt en varierad kost för att få i sig alla näringsämnen. Havregryn i sig har ett hyfsat högt järninnehåll. Järnrika livsmedel är tex aprikoser, ärtor, lever, oxkött, ägg, linser, sojabönor, basilika, nästan alla sorters nötter och frön (som man dock ska vara försiktig med till barn under 1 år)
  • Chocolatecookie
    Jempa77 skrev 2009-12-27 12:35:55 följande:
    hejsan När ni gör gröt till era barn ,,ska man koka den extra länge då ?? typ havre grynen el mannagrynen ?? så de inte får ont i magen osv.....har nu mjölk till då el ersättningsmjölk?? glad för lite gröt tips :)
    Mannagrynsgröten kokar jag med mellanmjölk eftertsom det är det vi har hemma, tillsätter lite matfett/rapsolja i gröten för att öka fetthalten. Utesluter salt. Mjölk är inga problem, så länge det är i matlagningen och inte som dryck eller som hel måltid (typ yougurt/fil). Jag har börjat introducera yougurt/fil till min dotter, men bara i små mängder och blandat med frukt/bär.
    Havregrynen kokar jag så jag tar 1/3 gryn av den mängd vatten jag har, för det mesta 0,5 dl gryn och 1,5 dl vatten. Tillsätter 1 tsk rapsolja och kokar i ca 4 minuter. Gröten blir lösare än vad den hade blivit om man följt proportionerna på paketet, men mer lättsmält pga den längre koktiden och lösare konsistensen.
    I gröten har jag fruktpure, banan eller lite mosade bär/frukt från frysen. Kanel är också en uppskattad smaksättning.
  • Chocolatecookie
    Il y a skrev 2009-12-27 16:06:46 följande:
    Å, vilken trevlig tråd! :DCem:Apropå korven så var det någon som sa till mig att det där med saltet är viktigast innan 6 månader. Och om du nu undviker salt i övrigt är det nog inga problem, tror jag.Köpt leverpastej som många ger (jag med) innehåller ju också en del salt.Leverpastej (bra järnkälla) hittade jag förresten recept på på www.growingpeople.se (där finns både mattips och annat).Ta en förpackning kycklinglever och kok ihop med grädde och en finhackad gul lök. Låt sjuda i 20 minuter och mixa sedan. Låt stelna i lämpliga burkar (ta lite mindre så går det att frysa in och ta fram efter hand).Nu tycker jag ju att barn ska få god mat även om den är utan salt så jag letade upp leverpastej i kokböcker för att hitta förslag på kryddning. Det blev timjan och äppelklyftor i. Min dotter tyckte inte att det var lika gott som köpepastej, men blandat med mosad potatis går det ner!Min dotetr är nu nio månader och maten ska innehålla lite mer bitar. Är det någon som har tips på hur man får till det?Jag har mosat en del grönsaker med gaffel (men alla är inte lika lätta att mosa) och också gjort köttfärssås med minipasta, rivna morötter och persiljerötter och väldigt finhackad lök. (Och det gick ner hur snabbt som helst!)

Jag finhackar all maten i ca 0,5x 0,5 cm stora bitar innan jag tillagar den och sedan fryser in i portionstorlekar. För det mesta blir det olika "grytor" som innehåller allt en måltid behöver utom ris/potatis/pasta/courscous som jag gör för sig.
    Här är lite olika förslag på "grytor/röror" som blir ca 5-7 portioner vardera:
    1)I finhackad kycklingfilé, 1/2 paprika, 3 cm purjolök, 0,5 klyfta vitlök, 1 morot, 1 cm tjock skiva rotselleri fräses i lite olja och kokas klart i 2 dl vatten och det tjocka från en kokosmjölksburk.
    2)200 g finhackat oxkött , 1 morot, 1 palsternacka, 1/2 lök fräses lätt och kryddas med lite vitpeppar, 1 lagerblad, 1 tsk timjan, 2-3 msk tomatpuré och ett par kryddpepparkorn och kokas klart i 2,5 dl vatten. Valfria örtkryddor kan tillsättas.
    3)200 g finhackat fläskkött, 1 morot, 0,5 dl majskorn, 1/2 paprika, 1/2 klyfta vitlök fräses lätt och kokas färdigt i 1,5 dl vatten och 1 dl grädde. Tillsätt lite frysta provencaliska kryddor i slutet av koktiden.
    4) 200 g blandfärs fräses lätt med en 1/2 finhackad lök, tillsätt 1/2 pressad vitlökskyfta, 1 grovriven morot och lite grovriven rotselleri (ger lite salt smak utan att vara salt). Tillsätt 1 burk krossade tomater, 2 msk tomatpure' och torkad oregano/basilika efter smak. Koka färdigt

• Chocolatecookie

Alternativ 1 brukar jag även krydda med lite torkad ingefära 

• Chocolatecookie
    justine skrev 2009-12-27 17:38:21 följande:
    vad fryser du in i?jag har fryst in i isbitsformar men börjar tycka de är för små nu...blir en jäkla massa bitar att ta fram varje gång
    Jag använder barnmatsburkar, eller vanliga plastförvaringsburkar av mindre format. Av recepten ovan så fryser jag in 0,75-1 dl per portion och tillsätter ca 0,5 dl ris/potatis/pasta i småbitar/couscous vid varje måltid.
Svar på tråden Hemlagat!