• Nyjenyn

Hemlagat!

Bra guppyn! Tänkte just att det förra trådnamnet började bli lite inaktuellt för mig också!

• Nyjenyn
    LAV0LINA skrev 2009-11-23 10:31:53 följande:
    Åh, så trevligt med en fortsättning. Jag var inte så aktiv i den förra, men kikade ofta och såg många tips! Har en liten fråga, får man ge små barn tonfisk eller ska man undvika det?
    På burk borde väl gå bra. Färsk/fryst skulle jag nog undvika med tanke på
    att man inte ska äta det när man är gravid...
  • Nyjenyn

När började ni ge hela ärtor för era barn att plocka själva med? Jag har inte vågat göra det för jag tycker det ser ut som att de har perfekt storlek att proppa igen halsen med..
    Och jag litar inte på att han mosar dem i munnen, han är 9 månader nu.

• Nyjenyn
    Vic2ria skrev 2009-11-24 23:11:02 följande:
    Ägg går bra att ge, ge lite äggvita först, främst ägggulan som man kan vara allergisk för har jag för mig.
    Det är tvärtom! Det är vitan som innehåller mest allergiframkallande ämnen så börja med gulan!
  • Nyjenyn

Hela riskorn har funkat här också från typ 7 månader. Tror basmati och jasmin är bra för de blir ju lixom genommjuka, medan vissa andra rissorter har en liten kärna kvar. Man kan säkert överkoka dem ocksp iofs. Råkade ge ett par korn svart råris en gång och de var svårsmälta, kom ut igen hela!

• Nyjenyn
    HannaS83 skrev 2009-11-29 20:48:29 följande:
    Hur/ När ger ni frukt till era smattingar? Min lilleman äter glatt all mat men jag är dalig pa att ge frukt... Han gillar mandarinklyfto,r suger ut inehallet. . ellersa far han kanske lite mosad banan i gröten, skulle behöva lite tips (han är 9manader)
    Kiwi i små bitar, mjukt päron, äppelmos, banan, melon, mango, mandarin, blåbär, hallon, har vår lille fått. Brukar ge efter maten eller till mellis m lite yoghurt. Bär kan man koka ihop lite eller mixa med yoghurt om man vill.
  • Nyjenyn
    LAV0LINA skrev 2009-12-01 17:25:11 följande:
    Nån som börjat ge lite mer "bitiga" puréer?Emma är 7½ månad och fixar de 8-månadersburkar vi provat. Det är ju lite småbitar i dom.När jag mixar ihop egenlagad mat blir den ju antingen helt slät eller bara lite grynig. Hur ska man göra för att få småbitar i maten? Hacka det smått innan tillagning och så servera, eller?
    Vi har nu slutat purea, lillen är 9 månader. Mosar bara lätt med gaffeln, det går bra.

Du kan ju börja tillsätta något bitigt efter att du pureat, tex kokt morot eller potatis i små tärningar. Eller servera helt ris till puren så blir det lite tugg. Ris är ju lätt att mosa lite extra med gaffel om det skulle behövas!
  • Nyjenyn
    spöketlaban79 skrev 2009-12-12 09:58:18 följande:
    Har ni några bra tips på hur man får maten smakrik och god utan salt? Min son vill ha "vuxensmak" på maten. De rätter som han äter är de som jag själv tycker smakar gott och skulle kunna äta utan att tillsätta salt. Det mesta av annan mat spottar han ut. Hans mat blir ganska ensidig...
    Satsa på långkok! Med mycket olika grönsaker och örter och kött tex. Det blir alltid extra smakrikt om det får puttra läänge tycker jag!
    Även köttfärssås tjänar på en timme extra på spisen.
  • Nyjenyn

...Och koka gärna kött med ben kvar (tex lamm), det ger också extra buljongig smak! Självklart får du rensa köttet då innan du serverar det.

• Nyjenyn
    justine skrev 2009-12-13 23:00:59 följande:
    tack! vi har kört 8 kuber nu ett tag. hon är 6 månader
    Oj, 8 kuber! Det låter som ni har en matglad liten en! Grattis!
  • Nyjenyn
    Chocolatecookie skrev 2009-12-13 19:37:05 följande:
    Havregrynsgröt var något av det första jag gav när min dotter var 4 månader. Körde det med handmixern till ett fint pulver och kokade med lite extra vatten. Mixar fortfarande, men har låtit det bli grövre och grövre för var omgång jag gjort (mixar ca 5 dl åt gången). När denna omgången är slut kommer jag inte att mixa längre och min dotter är 8 månader. Tillsätter olja för fettbehovet skull och smkasätter med fuktpuréer. Min dotter äter havregröt varje morgon.
    Man kan också mala ner lite solrosfrön med havregrynen så blir det lite mer järn i gröten!
  • Nyjenyn

Jaha, ni har kanske lite mindre kuber än jag. Men ändå bra för en en 6 månaders tycker jag!
    Nä, jag tror köpemat innehåller ganska mycket mer vatten...

• Nyjenyn
    justine skrev 2009-12-18 22:20:46 följande:
    Tänkte testa och göra risalamalta sen ( kanske skippar grädde i elelr så tar jag lite grann) Borde ju funka bra som mellis med lite fruktpuré i om man vill Det går väl bra att frysa risalamalta?
    Ris á la Malta utan grädde? Går det och i så fall varför vill man ha utan grädde??

Allt som är fett (och har mycket socker) fryser ju mindre bra, det går nog fint att frysa, men tänk på att det inte håller sig fräscht riktigt lika länge som tex grönsaker som innehåller mycket vatten.
  • Nyjenyn
    Ankissen skrev 2009-12-21 13:50:05 följande:
    Kan man mixa pasta? Har lite som kokar nu på spisen till Ella, men kom på att jag inte vet vad jag ska göra med det...
    Jag brukar mosa på tallriken med gaffel men jag tror det går bra att mixa med stav också! Kan vara bra att skölja av den så blir man av med lite stärkelse och då blir det inte lika klibbigt sen.
  • Nyjenyn

Frukt till mellis är väl jättebra. Avokado och banan är tex ganska praktiska bara man har med en sked. Inte så jättekladdiga.

• Nyjenyn
    guppyn skrev 2010-01-04 20:15:38 följande:
    Måste tipsa igen om att göra hemmagjord isglass Hittade formarna på willys en dag, sedan testade jag helt enkelt med att frysa ner päronpurén jag brukar göra i dessa. Det blev succé. I veckan har de varit guld värda då han är så fökyld, febrig och har tänder som ilsket tränger sig upp.Satte in en bild på sjuklingen och "glassen" www.familjeliv.se/Hem/guppyn/galleri.php?cur_...
    Ser gott ut!! Det ska jag nog prova. Ger du som efterrätt eller mellis?
Svar på tråden Hemlagat!