• guppyn

Hemlagat!

Här tänkte jag att vi kunde fortsätta från förra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-39/m46682561.html

Då jag själv gärna vill fortsätta vara med och min son nu har hunnit bli 10 månader, så kallar jag den rätt och slätt för hemlagat

Så nu kan vi fortsätta funderingar kring vad vi kan laga för mat, hur vi kan frysa ner den, puréa eller mosa den, innehåll, matvägran m. m...

Välkomna nya som gamla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-02 14:38
    Här finns lite inspiration att hämta:
    www.barnmat.net/matkompendium.html
    ww.blojbarnet.se
    www.lagabarnmat.se

kom gärna med fler tips på länkar så ska jag försöka få in dem här...

• Svar på tråden Hemlagat!
  • guppyn
    BabyJia skrev 2009-11-19 16:31:38 följande:
    Ah...kiwi hade vi ju hemma, men jag gick till affären för katrinplommon va de jag kom på då som va lösande. Men då ska jag lägga på minnet att även kiwi,päron å mer vatten e bra oxå=) När jag gör egna pureer så fryser jag dem i såna istärningsfack. Hittills har dottern ätit 3 istärningar som mest vid lunch + ersättning. Ni som oxå fryser ner mat på de viset, hur många "tärningar" åt era barn när ni kunde byta ut målet helt å barnet blev mätt? Tänker på bara själva maten å inte inkl frukten/desserten efteråt.
    Ett tips om du vill att hon ska få i sig mer vatten är att kolla så inte hålet i flasknappen är för litet. Jag köpte flasknapp med större hål när min son behövde mer vatten, då behövde han inte suga sig helt slut för att få i sig tillräckligt med vatten.
  • guppyn

Var på bvc idag och frågade om saltet. Sköterskan sa att det är innan 8 månader som det är viktigast att låta bli saltet. Sedan kan man ge korv och sånt. Så det är nog inte så farligt om du bara ger lite.

• guppyn

Jag har gjort päronpuré idag som jag ställt i kylskåpet istället för att frysa in. Undrar hur länge den står sig där tro? Sedan gjorde jag isglasspinnar på päronpuré, ska bli kul om lillen gillar att slicka på en sån

• guppyn

erjo: Man ska tänka tallriksmodellen. vad roligt att din son är så matglad

spöketlaban79: Det blev succé med "isglassen" Elias har nu slickat i sig en hel.

• guppyn

Tycker inte min son äter så mycket, det är nog runt 1 dl (om ens det vissa gånger) som går ner vid en måltid. Men bvc sköterskan tyckte att han gick upp som han skulle och han är en pigg och glad kille så det gör nog inget. Han är 10 mån.

Tack för tipset om solrosfrön i gröten. Här är det fiberberikad havregröt med päronpuré i varje morgon som gäller. Någonstans, någongång har jag läst att man kan ha i aprikoser i gröter för att järnberika. Kan tänka mig att det blir sött och gott

• guppyn

Det var någon som ville ha tips om vegetariskt: Idag gjorde jag en linsgryta med gröna linser. Hade i finhackad lök, morot och kål. En stor vitlöksklyfta som jag delat i två delar. Fräste grönsakerna försiktigt i olja och gurkmeja. Hällde på lite krossade tomater, vatten och linser. Lät det koka länge, kanske 40-45 min tillsammans med ett lagerblad, hade i lite kravmärkt buljong(lillen är så pass stor nu tycker jag). Serverade med fullkornsris som också kokat nästan dubbla tiden. Så nu hoppas jag att lilleman ska få lite fjutt på maggen Tyckte det blev så gott så jag åt av det själv till lunch

Kokar morotsstavar riktigt länge så att sonen kan hålla dem själv och tugga i sig fast han inte har tänder. Detta har varit uppskattat, gjort samma med potatis och blomkål.

Annars är ju grönsaksbiffar något man kan göra, linsbiffar, morotsbiffar...

• guppyn

Idag fick Elias stekt mat för första gången faktiskt, han är 11 månader nu. Kanske jag har väntat onödigt länge. Man behöver ju inte steka hårt.

• guppyn

Måste tipsa igen om att göra hemmagjord isglass Hittade formarna på willys en dag, sedan testade jag helt enkelt med att frysa ner päronpurén jag brukar göra i dessa. Det blev succé. I veckan har de varit guld värda då han är så fökyld, febrig och har tänder som ilsket tränger sig upp.

Satte in en bild på sjuklingen och "glassen"
    http://www.familjeliv.se/Hem/guppyn/galleri.php?cur_album=Standard

• guppyn

Jenyn: Han har fått det som efterrätt vanligtvis. Men nu när han varit sjuk har han fått det nån gång när han varit riktigt gnällig som tröst.

Svar på tråden Hemlagat!