• justine

Hemlagat!

hej!

har en tjej på 6 månader som just slutat amma helt och som nu äter 2 mål gröt/välling 2 mål "vanlig mat".

jag gör all mat själv (än så länge iallfall ) och hänger gärna med er i tråden!

vi har ej så många rätter ännu, men köttfärs,lax och leverpastej har vi haft som proteinkälla. sen potatis och couscous som kolhydrat och grönsaker palsternacka och morot.ska göra blomkål och broccoli i dagarna nu som kommer. samt nån rätt med vit fisk och även kyckling

denna fråga har väl ställts tusen ggr men ni som fryser i isbitsfack, hur många kuber brukar era äta per mål ungefär och vilken fördelning kör ni på( mellan protein/kolhydrat/grönsaker)

• justine
    Nyjenyn skrev 2009-12-14 10:33:33 följande:
    Oj, 8 kuber! Det låter som ni har en matglad liten en! Grattis!
    Men det blir bara 1 dl. Eller bara men det är ju inte jättemkt (?). Det är som i en liten barnmatsburk. Men hur hon ska kunna äta 16 kuber, dvs 2 dl som vissa gör fattar jag inte det känns ju som skitmkt mat! Fast man kanske inte kan jämföra köpemat med hemlagat?
  • justine

Jag blev själv paff att det krävdes så många kuber för den mängden. Vi tyckte de här kuberna var extra stora dessutom

Jo, absolut är det bra! Jag tog färre kuber från början för mitt ögonmått sa mig att det var mkt mat, men när jag väl mätte sen så var det mindre än det såg ut att vara! Så testade att öka och det slank ner

• justine

nu börjar det sina i frysen här så idag ska jag köpa vit fisk tänkte jag, har hon aldrig ätit. tänkte ta alaska pollock, tomat,purjolök,dill. sen göra nån enkelvit sås av buljongen

• justine

Min tjej ( 6 mån) har ej ätit vanlig mat så länge, har bara ätit det i en och en halv vecka. Tog ej bröstet i måndags. Hon har fått smakisar sen hon va 4 mån men hade precis börja äta nån hel portion här och där.

äter så här nu

8:00 200 ml välling
    11:30 drygt 1 dl kött eller fisk med potatis och grönsaker
    14:30 en halv flaska välling och lite smörgåsbitar med leverpastej
    16:30 drygt 1 dl kött eller fisk med potatis och grönsaker
    19:30 1 portion (köpt) havregröt

• justine
    erjo skrev 2009-12-17 18:37:49 följande:
    Min pojke snart 7 mån äter 8-9: 1 eller helst 2 portioner gröt (ej egen, Sempers eller nestlés) 12-13: lunch, 1 hel potatis + 1 isbit kött och 2 isbitar grönsak blir ca 2.5 dl mat 16: gröt igen 19: välling 200 ml ca 23: välling 200 ml ca obs En fråga till er som gör puré av kycklingfileer; kan man köpa vanlig frys kycklingfilé? det står ju att de innehåller salt och de ska de ju inte äta innan 1 års ålder..? och till er som gör sås: använder ni standardmjölk i såsen? får man ge det innan 1 år?
    att man använder mjölk i matlagningen är helt okej (pastöriserad mjölk) eller syftade du på vilken fetthalt på mjölken som "är okej"?
  • justine

Har inget bra svar tyvärr för jag går på känsla bara....men i häftet om barnmat fanns ett recept och där står 2 msk smör,2 msk mjöl och 4 dl vätska. ska sjuda ett par minuter bara

• justine

Tänkte testa och göra risalamalta sen ( kanske skippar grädde i elelr så tar jag lite grann) Borde ju funka bra som mellis med lite fruktpuré i om man vill

Det går väl bra att frysa risalamalta?

• justine

Dottern fick risgrynsgröt blandat med fruktpuré idag till mellis. mkt uppskattat

• justine
    Godisunge skrev 2009-12-27 14:48:10 följande:
    Så här i jul tid när risgrynen ändå är framme och det nu pratas gröt måste jag passa på att dela med mig av vårat faforit recept, äpple ris. Kokar gröt ris , 1 dl med 7 dl vatten ca 20 min med kanelstång, river sen i ca 4 äpplen och låterkoka tills allt har bra komsistens. Passar oss just nu bra som mättande mellis då tjejen har ryckts med i mat frossandet över jul och äter så att jag inte tror det finns nån botten i ungen.
    det ska jag göra sen. tack för tipset! jag har blandat med köpt puré men går ju lika bra att riva ner färsk frukt
  • justine
    Chocolatecookie skrev 2009-12-27 16:41:45 följande:
    Jag finhackar all maten i ca 0,5x 0,5 cm stora bitar innan jag tillagar den och sedan fryser in i portionstorlekar.
    vad fryser du in i?

jag har fryst in i isbitsformar men börjar tycka de är för små nu...blir en jäkla massa bitar att ta fram varje gång
  • justine
    jessican skrev 2009-12-27 20:45:12 följande:
    Blåbär är väl en klassisk "stoppare". Jag undrar däremot var som är lösande så att säga... Katrinplommonen börjar till och med jag tröttna på :D
    päron,messmör,aprikos och att man dricker tillräckligt
  • justine
    Godisunge skrev 2009-12-27 18:16:50 följande:
    Har man en muffinsform funkar den ganska bra att frysa in i, ibland har jag haft typ bullformar i men de beror på vad jag fryser för nått.
    jag tittade just runt lite på det,låter som ett rätt bra alternativ!
  • justine

Hur ofta lagar ni mat ungefär till era små( ni som fryser in)?

Tycker det blir rätt ofta ändå men nu har jag iaf fyllt på lagret rejält så hoppas det ska räcka en stund nu

Svar på tråden Hemlagat!