Inlägg från: jessican |Visa alla inlägg
  • jessican

Hemlagat!

Måste fråga lite om mjölk. Vet nu att man inte ska ge barnen mjölk i stora mängder tidigt på grund av järnupptaget men undrar lite om mjölksort. Det står tidigare i tråden att man skall ge dem Standardmjölk. Var för skall man det? Har hört så olika om detta, ibland ska det vara standard och ibland är det bara en myt. Undrar också vad ni använder för fett till era barn? Olja? vilken i så fall? Osaltat margarin?

• jessican

Måste fråga er om hur mycket vatten era små dricker per dag ungefär och hur mycket bröstmjölk/ersättning dricker de?

• jessican

Min dotter åt havregrynsgröt redan då hon var knappt 5 månader. Fungerade bra men som sagt hon blev mätt på 2 msk okokt havregryn :)

• jessican

Tack för svar! Tycker att det är så svårt att veta hur mycket de "ska" äta. Framförallt är det svårt att "få plats" med mellanmål under dagen tycker jag. Min dotter är 5.5 mån och äter:

Gröt vid 9-10
    lunch: 12-13 4-5 isbitar + frukt
    middag: 16-17 4-5 isbitar
    Nan 2 gjord på 180 ml vatten och 6 skopor innan läggning vid 19 ca

Under natten brukar hon äta en flaska Nan 2 till.

• jessican

Äter era små smörgås? Vad har de på i så fall? Äter de kokt ägg? Hur mycket? Min lilla har ätit smörgås och ägg för första gången idag under julmiddagen :D Det gillade hon!

• jessican

Nu kom jag på en sak.. är det något man skall tänka på när man köper smörgåsmargarin till barnen? De är väl rätt så mycket salt i en del? Vilket är bäst och smakar godast? Äter inte smör på mackan själv så ofta.

• jessican
    LAV0LINA skrev 2009-12-27 15:05:47 följande:
    Nån som har lite tips eller kunskap om vilka saker (frukter, ingredienser osv osv) som är stoppande eller tvärtom?Den senaste tiden har vi bytt bajsblöjor vid varje blöjbyte, till och med på natten. Dottern har en tand som spricker upp så jag gissar att det beror på den.Banan, majs eller majskrokar får hon mkt av, vad mer kan man ge? Funderar även på att börja ge gröt och smörgås till frukost istället för välling, det borde hon väl fixa? 8½ månader?
    Blåbär är väl en klassisk "stoppare".

Jag undrar däremot var som är lösande så att säga... Katrinplommonen börjar till och med jag tröttna på :D
  • jessican

Angående hur man fryser in maten så har jag också använt en muffinsform med 12 st "muffinshål" i. Jag tycker att det funkar bättre nu när hon äter mer för som sagt, det blir en himla massa iskuber.

• jessican
    norgesessan skrev 2010-01-04 14:54:44 följande:
    Jessican, hur fungerar muffinformen? Är det lätt att få ut bitarna? Är det en mjuk eller hård?Har en hård hemma, kan inte göra muffins diekt i den, har muffinsformar i. (blir ju perfekt form på dom, därför jag använder den til muffin fast jag har pappersformar med...)Har också tröttnat på isbiterna...
    Det fungerar faktiskt bra. Tror att det beror på att det är så mycket fett i maten... får hjälpa till lite med en kniv men inget som "stör". Det är en hård form.
Svar på tråden Hemlagat!