Inlägg från: LAV0LINA |Visa alla inlägg
  • LAV0LINA

Hemlagat!

och så FL utan "edit" funktion!
    Är helt lost nu, hur gör man egentligen då barnet sover "över" ett mål?

Idag blir det burkmat i alla fall, gör köttfärs och curry imorgon då man förhoppningsvis fått sova

• LAV0LINA
    spöketlaban79 skrev 2009-11-25 19:16:01 följande:
    Idag lagade jag en gryta till mig och maken som jag tänkte att Vilgot ska få till lunch imorgon. Han smakade lite av oss nu ikväll och den verkade uppskattas. Jag gjorde med bara lite grönsaksbuljong och så fick vi salta extra på tallriken. Skönt när man kan äta samma mat! Det var köttfärs, potatis, lök, paprika, squash, tomatpuré och vatten med lite buljong. Kryddade med svartpeppar, oregano och paprikapulver. LAVOLINA: Jag svarade i din tråd. Hoppas det blir bättre sömn i natt!
    Tack för svaret - känner mig ganska tom i bollen nu ikväll
  • LAV0LINA

Imorgon tänkte jag göra körrfärs med lite curry som sagt. Ska ha ris till min gryta, tänkte göra ris även till dottern.
    Kan man använda basmatiris? Ser att det är det enda jag har hemma. Det är ju inte fullkorn utan basmati eller vad det nu heter? Vad är det egentligen för skillnad motför "vanligt" ris? Bara smaken, eller?

• LAV0LINA
    1969 skrev 2009-11-25 21:48:43 följande:
    ingen skillnad egentligen, har dock hört att just basmati kan vara ganska besprutat med nåt som heter klorpyrifos. tyvärr, stora sonen ÄLSKAR basmati
    Jasså, det låter ju inte så bra... Det går inte bort i och med kokningen ?
  • LAV0LINA

Hmm, jag provade aldrig ge dottern det där jag lagade igår, hon var så trött och gnällig och i och med att hon är så förkyld kände jag att det inte riktigt var läge att prova nått konstigt som jag lagat.
    Dock vet jag inte, jag kokade ris. I en annan panna kokade jag köttfärs, lite ärtor och purjolök. Sen mixade jag ihop köttfärsen med smör, lite tomatpuré kryddade med lite curry och paprikapulver. Sen mixade jag ihop det med riset och endel spad från koket. Blev väl sådär, jag tyckte det verkade skitäckligt men det smakade inte katastrof i alla fall. Men inte så gott heller...
    Om hon är piggare i eftermiddag ska hon i så fall få smaka den till middag.

• LAV0LINA
    1969 skrev 2009-11-29 22:13:20 följande:
    Har råkat svänga ihop väldigt populär plockmat! Ska vaccinera min 9-månaders och hörde att de måste ha ätit ägg innan, vilket han inte hade. Tog då och gjorde en soft majspannkaka. 1 ägg halv burk majspuré nån dl havremjölk vetemjöl bakpulver blev två stora, tjocka pannkakor som jag stekte på svag värme i margarin i teflonpanna så det inte blev alltför hård stekyta. De blev jättefluffiga och lättbearbetade för en tandlös gom, och han åt som en galning!
    Det där låter ju super! Måste också prova!

(den där historian med ris, köttfärs och curry jag gjorde för några dagar sedan blev totalratat vill jag meddela Tyckte inte att det smakade speciallt gott själv heller så det var ganska väntat.)
  • LAV0LINA
    Ankissen skrev 2009-11-30 11:07:51 följande:
    Från när kan man ge "rå" frukt? Är så gräsligt trött på att koka päronpuré till Ella, som hon måste få pga trög mage. Men nu måste jag väl kunna ge henne råvivet päron, på det finaste? Hon är sju månader...
    ?
    Ska man inte ge "rå" frukt??
    Jag har gett Emma päron (mixade ihop det med mixerstaven i början bara) sedan jag började med frukt vid 5-6 månader!
  • LAV0LINA

Nån som börjat ge lite mer "bitiga" puréer?
    Emma är 7½ månad och fixar de 8-månadersburkar vi provat. Det är ju lite småbitar i dom.
    När jag mixar ihop egenlagad mat blir den ju antingen helt slät eller bara lite grynig.
    Hur ska man göra för att få småbitar i maten? Hacka det smått innan tillagning och så servera, eller?

• LAV0LINA

Tack för tipsen!

Jag och sambon ska äta ugnsstekt falukorv till middag, kan man ta av och ge dottern tex lite korv och potatis?
    Hon blir ju snart 8 månader, när kan man börja ge korv egentligen? Har säkert ställt frågan förr, men har minne likt en guldfisk....

• LAV0LINA

Vi ska idag äta rödspätta.
    Jag brukar panera den till oss men lillan får den kokt.
    Ska koka potatis till och så tror jag jag ska koka lite ärtor. Vad mer i grönsaksväg vet jag inte riktigt...?
    Ni som gör sås till era små, hur gör ni såsen? Jag är en såndär som bara gör pulversåser till oss för det är så enkelt, hur gör man egen sås till dom små? Citronsås låter ju jättegott!

• LAV0LINA
    Allrona skrev 2009-12-09 12:06:42 följande:
    Vet inte hur stort ditt barn är men när jag gör fisk brukar jag hälla på grädde, citron och dill under tiden fisken kokar. Det blir supergott.
    Det där låter ju smaskens!
    Dottern blir 8 månader på lördag
  • LAV0LINA
    Tasha78 skrev 2009-12-13 17:32:10 följande:
    kan man ge en 8 månaders pannkakor och man steker det lätt och sen undrar jag man ska ju helst undvika mjölk man man då kanske använda brösmjölk
    Menar du att du ska göra pannkakan på bröstmjölk eller som dryck till?
    Vi har provat ge Emma (8 månader) ugnspannkaka gjord på vanlig mjölk. Det har gått jättebra.
  • LAV0LINA

Nån som vet när det är "ok" att börja steka maten (eller viss mat) till dom små?
    Och varför ska man undvika stekt mat?

• LAV0LINA
    ELLEoClara skrev 2009-12-26 12:07:09 följande:
    Jaha då var ersättnings paketet slut och jag tänkte inte köpa något nytt. Hon äter ju bara ersättning till mellis 1 gång per dag max 100ml. Men hur mycket behöver de till mellis? Räcker det med fruktpure och lite smörgås? Äter max 5 små bitar bröd åt gången. Tänkte testa lite turkisk youghurt med fruktpure i men vet inte om hon gillar det än. 100ml ersättning är ju inte mycket så hon kanske inte behöver så mycket? Får väl testa mig fram men ni kanske har lite tips, gärna vad man ger om man inte är hemma och har tillgång till kylvaror.
    Jag ger fruktpuré eller sånna små "frutibreak" eller vad det nu heter. Hipp har några små yoghurtar med frukt i.
    Det och lite smörgås är perfekt som mellis. Annars kan hon ibland få frukt bara.
  • LAV0LINA

Nån som har lite tips eller kunskap om vilka saker (frukter, ingredienser osv osv) som är stoppande eller tvärtom?
    Den senaste tiden har vi bytt bajsblöjor vid varje blöjbyte, till och med på natten. Dottern har en tand som spricker upp så jag gissar att det beror på den.
    Banan, majs eller majskrokar får hon mkt av, vad mer kan man ge?
    Funderar även på att börja ge gröt och smörgås till frukost istället för välling, det borde hon väl fixa? 8½ månader?

• LAV0LINA
    ELLEoClara skrev 2009-12-27 20:03:22 följande:
    Lavolina - morot och blåbär är också stoppande, på min tjej är även risgröten stoppande. Hon älskar Hipps risgröt men blir hård i magen av den.
    Tack! Ser nu att det är 2 tänder som är på g att spricka fram så det kan nog förklara hennes konstanta skitande... Gah!
    Har blivit väldigt många bajsblöjor per dag nu...
    Varför har jag inte tänkt på risgröt? Har en sån förpackning hemma, ska prova ge henne det till frukost imorrn!
  • LAV0LINA

Förresten, ang blåbär.
    Har hört att tillagade blåbär ska vara det motsatta? Dvs inte stoppande??? Nån som vet hur det ligger till?
    Har en köpesburk med blåbärspuré i kylen som jag också gett tösen, men än har det inte gett någon effekt.
    Eller ska det vara "råa" för att de ska vara stoppande?

• LAV0LINA

När kan man börja steka maten till dom små?
    Tänkte steka falukorv till oss idag, ska jag göra dotterns korv i ugnen eller kan jag steka hennes också? Vill inte ugnssteka till oss allihop, jag och sambon vill inte ha ugnsstekt korv

• LAV0LINA

Stekte korv lite lätt och så fick Emma överkokta (osaltade) makaroner och rivna morötter. Det var smaskens tyckte hon!
    Känns kul då man akn servera samma mat som vi äter!

Svar på tråden Hemlagat!