Hemlagat!
och så FL utan "edit" funktion!
Är helt lost nu, hur gör man egentligen då barnet sover "över" ett mål?
Idag blir det burkmat i alla fall, gör köttfärs och curry imorgon då man förhoppningsvis fått sova
och så FL utan "edit" funktion!
Är helt lost nu, hur gör man egentligen då barnet sover "över" ett mål?
Idag blir det burkmat i alla fall, gör köttfärs och curry imorgon då man förhoppningsvis fått sova
Imorgon tänkte jag göra körrfärs med lite curry som sagt. Ska ha ris till min gryta, tänkte göra ris även till dottern.
Kan man använda basmatiris? Ser att det är det enda jag har hemma. Det är ju inte fullkorn utan basmati eller vad det nu heter? Vad är det egentligen för skillnad motför "vanligt" ris? Bara smaken, eller?
Hmm, jag provade aldrig ge dottern det där jag lagade igår, hon var så trött och gnällig och i och med att hon är så förkyld kände jag att det inte riktigt var läge att prova nått konstigt som jag lagat.
Dock vet jag inte, jag kokade ris. I en annan panna kokade jag köttfärs, lite ärtor och purjolök. Sen mixade jag ihop köttfärsen med smör, lite tomatpuré kryddade med lite curry och paprikapulver. Sen mixade jag ihop det med riset och endel spad från koket. Blev väl sådär, jag tyckte det verkade skitäckligt men det smakade inte katastrof i alla fall. Men inte så gott heller...
Om hon är piggare i eftermiddag ska hon i så fall få smaka den till middag.
Nån som börjat ge lite mer "bitiga" puréer?
Emma är 7½ månad och fixar de 8-månadersburkar vi provat. Det är ju lite småbitar i dom.
När jag mixar ihop egenlagad mat blir den ju antingen helt slät eller bara lite grynig.
Hur ska man göra för att få småbitar i maten? Hacka det smått innan tillagning och så servera, eller?
Tack för tipsen!
Jag och sambon ska äta ugnsstekt falukorv till middag, kan man ta av och ge dottern tex lite korv och potatis?
Hon blir ju snart 8 månader, när kan man börja ge korv egentligen? Har säkert ställt frågan förr, men har minne likt en guldfisk....
Vi ska idag äta rödspätta.
Jag brukar panera den till oss men lillan får den kokt.
Ska koka potatis till och så tror jag jag ska koka lite ärtor. Vad mer i grönsaksväg vet jag inte riktigt...?
Ni som gör sås till era små, hur gör ni såsen? Jag är en såndär som bara gör pulversåser till oss för det är så enkelt, hur gör man egen sås till dom små? Citronsås låter ju jättegott!
Nån som vet när det är "ok" att börja steka maten (eller viss mat) till dom små?
Och varför ska man undvika stekt mat?
Nån som har lite tips eller kunskap om vilka saker (frukter, ingredienser osv osv) som är stoppande eller tvärtom?
Den senaste tiden har vi bytt bajsblöjor vid varje blöjbyte, till och med på natten. Dottern har en tand som spricker upp så jag gissar att det beror på den.
Banan, majs eller majskrokar får hon mkt av, vad mer kan man ge?
Funderar även på att börja ge gröt och smörgås till frukost istället för välling, det borde hon väl fixa? 8½ månader?
Förresten, ang blåbär.
Har hört att tillagade blåbär ska vara det motsatta? Dvs inte stoppande??? Nån som vet hur det ligger till?
Har en köpesburk med blåbärspuré i kylen som jag också gett tösen, men än har det inte gett någon effekt.
Eller ska det vara "råa" för att de ska vara stoppande?
När kan man börja steka maten till dom små?
Tänkte steka falukorv till oss idag, ska jag göra dotterns korv i ugnen eller kan jag steka hennes också? Vill inte ugnssteka till oss allihop, jag och sambon vill inte ha ugnsstekt korv
Stekte korv lite lätt och så fick Emma överkokta (osaltade) makaroner och rivna morötter. Det var smaskens tyckte hon!
Känns kul då man akn servera samma mat som vi äter!