kan barn ha schizofreni???
Kan barn ha schizofreni?
Jag frågar för att min väns dotter har tydligen det.
Kan barn ha schizofreni?
Jag frågar för att min väns dotter har tydligen det.
Ja, det kan de ha. Det är ovanligt, men även barn kan ha hallucinationer och vanföreställningar.
Det brukar komma i tonåren....
jo då, barn kan ha det, finns en bok som heter "Vingklippt ängel" om en tjej som får det som barn, boken handlar mest om hennes tonår men barn kan ha det. Min erfarenhet är dock att man inte ska låsa fast sig vid en diagnos.
Det har visat sig i många fall av diagnostiserad barnschizofreni att det inte rör sig om en kronisk psykossjukdom, så det är vanskligt att diagnostisera schizofreni vid ung ålder. Ju yngre barn, desto svårare att med säkerhet säga att problematiken är av kronisk art, får man anta.
Pratade med en barnläkare på BUP om det för inte så många veckor sedan. Han sa att det förekommer men är extremt ovanligt, det vanligaste är att det kommer under tonårstiden.
ts fråga är OM de kan ha det och ja de kan barn ha men som jag skrev, lås er inte vid en diagnos och fråga hur BUP kommit fram till det och kanske också be om en second opinion.
ja,jag tror att det finns en risk att denna diagnos är helt felaktig.
Dessa föräldrar är inte normala,utan "vanvårdar" sitt barn sen länge.Flera anmälningar har gjort och utredningar,men inte så mycket mer.
Viktigt att tänka på vad det gäller barn att diagnos är en färskvara...
Den kan alltså växa bort eller så försvinner symptomen såpass mycket att barnet inte längre uppfyller kriterierna.
schizofreni växer inte bort.
men man kan utveckla schizofreni under svåra förhållanden, men anser du att utredningar som gjorts är fel så kan du ju inte göra så mycket, du är inte barnets mamma och det du kan göra är väl att vara där för barnet.
Men en fråga, om din vän vanvårdar sitt barn..varför gör du inget? Om man är såpass nära att man ser ett barn bli vanvårdat så kan man göra en massa mer än ringa soc!