• Anonym

kan barn ha schizofreni???

Kan barn ha schizofreni?

Jag frågar för att min väns dotter har tydligen det.

• Svar på tråden kan barn ha schizofreni???
  • Friterad

Ja, det kan de ha. Det är ovanligt, men även barn kan ha hallucinationer och vanföreställningar.

• The Black Lady

Det brukar komma i tonåren....

• sleeping angel

jo då, barn kan ha det, finns en bok som heter "Vingklippt ängel" om en tjej som får det som barn, boken handlar mest om hennes tonår men barn kan ha det. Min erfarenhet är dock att man inte ska låsa fast sig vid en diagnos.

• Friterad

Det har visat sig i många fall av diagnostiserad barnschizofreni att det inte rör sig om en kronisk psykossjukdom, så det är vanskligt att diagnostisera schizofreni vid ung ålder. Ju yngre barn, desto svårare att med säkerhet säga att problematiken är av kronisk art, får man anta.

• vampyria2

Pratade med en barnläkare på BUP om det för inte så många veckor sedan. Han sa att det förekommer men är extremt ovanligt, det vanligaste är att det kommer under tonårstiden.

• Anonym (middag)
    Anonym skrev 2009-11-19 09:55:24 följande:
    Kan barn ha schizofreni? Jag frågar för att min väns dotter har tydligen det.
    men om din kompis dotter har det, varför frågar du då om man kan ha det?? Tror du att din kompis ljuger eller att läkarna säger fel eller vad är anledningen till frågan??
  • sleeping angel

ts fråga är OM de kan ha det och ja de kan barn ha men som jag skrev, lås er inte vid en diagnos och fråga hur BUP kommit fram till det och kanske också be om en second opinion.

• Anonym

ja,jag tror att det finns en risk att denna diagnos är helt felaktig.
    Dessa föräldrar är inte normala,utan "vanvårdar" sitt barn sen länge.Flera anmälningar har gjort och utredningar,men inte så mycket mer.

• Anonym (middag)
    Anonym skrev 2009-11-19 11:26:45 följande:
    ja,jag tror att det finns en risk att denna diagnos är helt felaktig. Dessa föräldrar är inte normala,utan "vanvårdar" sitt barn sen länge.Flera anmälningar har gjort och utredningar,men inte så mycket mer.
    men barnpsykologer är skickliga på att se skillnad mellan vanvård och diagnos. Barn kan vara både vanvårdade och ha diagnoser.
    Om föräldrarna vanvårdar barnet, vad har DU som vän gjort för att få stop på det. Hur mycket har DU kämpat för att barnet ska få en normal uppväxt?
  • Zaria

Viktigt att tänka på vad det gäller barn att diagnos är en färskvara...

Den kan alltså växa bort eller så försvinner symptomen såpass mycket att barnet inte längre uppfyller kriterierna.

• Anonym (hm)

schizofreni växer inte bort.

men man kan utveckla schizofreni under svåra förhållanden, men anser du att utredningar som gjorts är fel så kan du ju inte göra så mycket, du är inte barnets mamma och det du kan göra är väl att vara där för barnet.
    Men en fråga, om din vän vanvårdar sitt barn..varför gör du inget? Om man är såpass nära att man ser ett barn bli vanvårdat så kan man göra en massa mer än ringa soc!

Svar på tråden kan barn ha schizofreni???