Inlägg från: Anonym (oroar ihjäl mig!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (oroar ihjäl mig!)

    någon som förlorat barn trots andningslarm i PSD?

    har en 3mån dotter som jag har andningslarm till och hon sover på rygg enbart. är livrädd för PSD då jag förlorat en dotter tidigare (av annan orsak) någon som vart med om att förlora barn i PSD trots larm och ryggläge???

  • Svar på tråden någon som förlorat barn trots andningslarm i PSD?
  • Anonym (oroar ihjäl mig!)
    Mirva skrev 2009-12-12 22:20:56 följande:
    Jag önskar så att jag hade känt till och haft ett andningslarm till min son. Jag vaknade 15 minuter försent.Jag hade sedan andningslarm till min dotter, och det är jag glad över. Man är inte 100%-procentigt säker med någon typ av larm, brandlarm, inbrottslarm eller andningslarm. Men man har mycket större chanser att rädda barnet om barnet slutar att andas.Försök att släppa oron och försök tänka att du har gjort det som kan göras. I de allra allra flesta fall går det bra.
    beklagar sorgen!!!! fy så jobbigt... kram
  • Anonym (oroar ihjäl mig!)
    Rose Bay Willow skrev 2009-12-13 00:00:56 följande:
    Är verkligen så ledsen att höra vad du och andra varit med om.Jag har också förlorat barn-men då som dödfödda prematurer.När min 15-åring var liten hade vi apné alarm (sånt som satt runt magen) på honom tills han var 1 år-till slut lossnade när han andades, då han blev för tjock! (Det var till barn mellan 4-8 mån!) men den lättnad jag kunda känna var omätbar!Min lille prematur har varit övervakad sen han föddes-vi hade larm som pep för en massa saker fram tills i juli i år 17 månader var han då) och nu har vi ett andningslarm som heter baby-graseby. INTE för att han behöver det utan för min skull. Jag skulle bokstavligen inte klara av att förlora honom-då vi kämpade i 10 år innan jag blev gravid. Och trots att han nu är snart 2 år klarar jag inte att släppa larmet!Jag har hört att det finns barn som man ej kunnat återuppliva när det larmat, och det är den största fasa jag kan tänka mig.Det man vet om PSD är u att det oftare drabbar pojkar, barn mellan 4-9 månader samt att barn som sover på mage samt/eller  har rökande föräldrar löper mångdubblad risk.Viss forskning tyder på att madrasser kan spela in-en som är för ny alternativt en som är för gammal...Barn som är för varma drabbas också oftare...Hoppas du snart kan bli kvitt din oro-jag är säker på att  larmet funkar och att du gör allt annat som man ska rätt!
    beklagar sorgen:(
    är det inte mellan 1-4mån som risken är allra störst??
  • Anonym (oroar ihjäl mig!)
    Mirva skrev 2009-12-13 07:07:16 följande:
    Tack så mycket. Jag är ledsen att jag inte hade andningslarm och kände till det, och det kommer jag alltid att vara.Jag vet att olika läkartidningar skriver att det inte finns någon forskning om det, men de har svårt att forska om det eftersom man aldrig kan veta om barnet skulle ha dött utan andningslarm om det klarat sig med andningslarm.Men känt är att barn som upptäcks ha fått andstopp räddas hela tiden. Då kan de inte veta om det var just PSD eftersom barnet överlevde. Jag vaknade alltså 15 minuter försent, vi var på BB och min son var helt frisk och vi skulle åka hem, men skulle sova några timmar först. Läkarna lyckades få igång hans hjärta men det hade då gått för lång tid för att han skulle börja andas på egen hand igen. Respiratorn stängdes av den femte dagen.

    Det finns massor med saker att göra. Först försöka väcka barnet, vända det upp och ner och daska det i rumpan, sedan HLR, så visst går det. Det finns barn som man inte lyckats rädda, men att det skulle vara omöjligt finns inga som helst bevis för.Jag träffade en överläkare på neonatalen som tillsammans med sin man förlorade ett barn i PSD, till nästa barn hade de andningslarm, och tio gånger fick barnet andningsstopp och de lyckades rädda barnet. Det läkarparet är övertygade om att andningslarmet räddade livet på dxeras barn. Syskon löper större risk att drabbas eftersom det finns en ärftlighetsfaktor, men man vet inte att det första barnet som råkar ut för det ska drabbas.
    tack för dina ord! känns bättre nu att veta att andningslarm KAN ev hjälpa! har hört så mycket här på familjeliv om att man INTE ska ha det , men tror det är bättre att ha än inte. önskar dig all lycka inför framtiden och beklagar såå sorgen igen. det finns INGET värre i denna värld än att förlora sitt barn! kram
Svar på tråden någon som förlorat barn trots andningslarm i PSD?