• Anonym (ledsen och trött)

Jag orkar ingenting! Måste jag göra saker?

Jag är sjukskriven för depression och ångest sedan 1 oktober. Låg på pysket i fyra veckor, men är nu hemma.
    Givetvis är det skönt att slippa sjukhuset, men det som var skönt med att vara där var att man inte behövde göra något särskilt, allt var på rutin.
    Nu när jag är hemma pallar jag inte göra nåt.
    Orkar inte städa (och tro mig, det behövs...), orkar inte diska, orkar inte svara i telefon, orkar inte ha kontakt med kompisar (men det tvingar jag mig själv till, skicka sms men det är allt jag klarar av), orkar inte gå och träna, orkar inte gå ut på promenad, orkar inte titta på film eller läsa (har ingen som helst koncentrationsförmåga). Jag får påminna mig själv om att sköta hygienen, som att duscha och borsta tänderna. Jag gör det allltså, men det kommer inte naturligt som det brukar om ni fatttar....
    Det enda jag gör är sitta vid datorn, och titta på gamla teve-serier på dvd (de avsnitten är inte så långa, så jag klarar att koncentrera mig på ett då och då)
    Jag har fått ect-behandling, och på grund av det en ganska kraftig minnesförlust. Kommer inte ihåg konversationer etc.
    Nu till det jag funderar på..... borde jag tvinga mig själv till att göra saker? Eller är det okej att sitta i soffan hela dagarna? Jag ska tillägga att de gånger jag har tvingat mig själv att gå ut eller städa eller så, har jag inte mått ett dugg bättre efteråt.
    Hjälp mig snälla nån, jag vet inte vad jag ska ta mig till

• Svar på tråden Jag orkar ingenting! Måste jag göra saker?
  • Birgitta L

Svar till Anonym (ledsen och trött):

Du ska inte tvinga dig till något, det går inte och som du själv säger så mådde du inte bättre av att du försökte göra det. Däremot tycker jag att du ska vända dig till öppenvårdspsykiatrin på orten där du bor och be att får en samtalskontakt med psykologen där (om du inte redan har det). Eftersom du legat inne så har du kanske redan fått öppenvårdskontakt? Du låg inne i fyyra veckor skriver du, och det är förhållandevis lång tid och med tanke på det är det inte så konstigt att du nu inte orkar något, det tar tid att "komma tillbaka" och du behöver förmodligen vila i första hand. Så, ge dig själv tid utan att tvinga dig till något.

Tack så mycket för ditt stöd!
    Jag har redan samtalskontakt, men vi har bara hunnit träffas en gång än så länge. Hon menar att jag måste ta det ett litet steg i taget, och jag antar att jag får försöka leva efter det.

• Takex

Du ska inte tvinga dig till något. Men du ska inte försvinna in i soffan heller. Att du tittar lite på tv och dator och så är jättebra, sen om du någon dag kanske orkar.. laga en finare middag eller vad som helst. Det behöver inte vara hela tiden men så fort du får en impuls, allt eftersom kan man börjar orka mer och mer, speciellt i samband med medicinering och terapi men det viktigaste är att även om man inte blir bättre så blir man oftast inte sämre av att hålla igång sig själv lite och inte låta en själv sjunka helt.

• Anonym

Jag tycker att du ska försöka tvinga dig till att göra lite småsaker. Risken är annars att du blir "uppslukad" av att må dåligt och det blir ännu svårare att komma tillbaka. Börja med att städa lite smått, och kanske ta en kortare promenad. Däremot tycker jag inte att du behöver tvinga dig till att umgås med folk ännu om du tycker det är jobbigt.

• Mylla

Om du klarar det tycker jag du ska tvinga dig till att få frisk luft och försiktig motion och kanske till att träffa någon vän. tror det hjälper i längden.

ÅH JAG ORKAR INTE! JAG ORKAR INTE MÅ SÅ HÖR PISS LÄNGRE!!! Och ingenting jag gör får det att kännas bättre. det är bara en enda jävla lång uppförsbacke... åh jävla piss är vad allt är. känner för att bli apfull och äta tusen ton godis eller nåt. Fy fan jag är inte vanligtvis såhär trashig, jag lovar....

• Birgitta L

Svar till Anonym (ledsen och trött...):

Ring din samtalskontakt imorgon och be att får en akut tid där.

Svar på tråden Jag orkar ingenting! Måste jag göra saker?