• Min högsta önskan

Matigare pannkakor?

För att göra vanliga tunna pannkakor lite matigare blandar jag ibland i lite finriven morot.
    Det gjorde min mamma till mej när jag var liten.
    Nu undrar jag helt enkelt om någon har något tips på annat som man kan blanda i istället för morot, för att göra lunchen lite matigare?

• Svar på tråden Matigare pannkakor?
  • Lady1nblack

kokt, mosad potatis, eller råriven (då blir det lite som raggmunkar)

• J Anttila

Vi brukar blanda i frukt, tex äpplen eller päron. Vi river då ganska grovt, mest för smaken med det blir samtidigt lite mer mättande.

• siamusen

Vi brukar ha ost och skinka och ägg pa vara pannkakor. Inget man river i iofs men det är gott

• dagdrömmare

vi byter ut en del av mjölet mot rågsikt/grahamsmjöl/lantbröd och liknande. Det blir mer mättande och nyttigare. Äppel har vi också i ibland.

• tusselusse

Tips jag fått från ICA - majsplättar. Jättegott! Blev en familjefavorit direkt. Jag gör dem mer barnvänliga genom att först steka några barnplättar, sedan lägger jag i chili. Verkade skumt först med koriander, men jag provade och som sagt, en favorit!

Majsplättar med feta- och kesoröra

Ingredienser
    Portioner: 4

1/2 chilifrukt (t ex spansk peppar)
    1/2 kruka koriander
    4 ägg
    1 1/4 dl mjölk
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 tsk salt
    1 burk majs (340 g)
    12-16 plättar
    smör att steka i
    1 liten burk keso (250 g)
    100 g smulad fetaost

Tillagningstid: Max 20 min
    Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
    1. Dela, kärna ur och finhacka chilifrukten. Finhacka koriandern.
    2. Vispa ihop ägg och mjölk. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt. Vispa ner mjölblandningen i ägg- och mjölkblandningen.
    3. Häll i majs, sköljd och avrunnen.
    4. Stek 12?16 plättar av smeten i smör, 3?4 minuter på varje sida.
    5. Blanda 1 liten burk keso med smulad fetaost. Servera plättarna med röran och en spenatsallad med tomat och strimlad rödlök.

• Vienzi

* Ett extra ägg i
    * Grövre mjöl (graham/dinkel t ex)
    * Mosad banan till

• mimmi14

Man kan ha i 1/2 dl pofibrer i smeten. Blir mer fibrer och mättar bättre. Finns på allergihyllan i affären.

• Fille Fjonkan

Jag brukade ha i vetekli.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • mimmi14

vetekli är en restprodukt och en billig utfyllnad i diverse produkter. Vill man ha fibrer i maten använd pofibrer el havrekli.

• Novia

Kanske låter konstigt, men vi brukar göra spenatpannkakor.

Gott, förhoppningsvis en smula nyttigare och matigare, och så ser de läskigt gröna ut.

• Friterad

Jag varierar med olika frukter och bär (hallon, blåbär, banan tex), samt olika grönsaker och rotfrukter (spenat, rötbeta, majs, ärtor).

• Fille Fjonkan
    mimmi14 skrev 2009-11-19 21:02:10 följande:
    vetekli är en restprodukt och en billig utfyllnad i diverse produkter. Vill man ha fibrer i maten använd pofibrer el havrekli.
    Eller så kan man använda vetekli som innehåller mer kostfiber än havrekli. Vad har priset med saken att göra? Restprodukt?
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • wihoo

Rödbetor! Gott och ger en rolig och fin färg till barnen:)

• HobbeoMorris

Jag använder vetekli eller råriven potatis och har "lurat" både min sambo och bonuskille att äta utan protester.
    Grahamsmjöl funkar också men känns mer...

• pluvdo

I Nederländerna har man i typ all mat i pannkakorna. Du får åka dit för lite inspiration. :)

• Veladis

Jag brukar göra vanliga pannkakor men servera med keso och råriven morot med russin och /eller apelsin i. Nyttigare än socker på...

• Min högsta önskan
    pluvdo skrev 2009-11-23 19:05:08 följande:
    I Nederländerna har man i typ all mat i pannkakorna. Du får åka dit för lite inspiration. :)
    Ja jag får väl göra det.
Svar på tråden Matigare pannkakor?