Mandelmassa eller marsipan?
Mandelmassa eller marsipan, vad är skillnaden i procent mängd mandel?
Vilken är bäst, godast?
Mandelmassa eller marsipan, vad är skillnaden i procent mängd mandel?
Vilken är bäst, godast?
Det beror på vad du ska använda det till....
Marsipan innehåller mer socker ocj mindre mandel. Jag tycker att mandelmassa är godast.
Jag googlade fram detta från milda.se:
Mandelmassa: 50% mandel, 50% socker
Marsipan: 25% mandel, 75% socker
Om man vill göra marsipan av mandelmassa så tillsätts alltså mer socker.
Jag föredrar mandelmassa när jag bakar kakor ex biskvier eller bullar. Men ska jag göra figurer så föredrar jag marsipan då jag tycker den är smidigare att jobba med. Använder också helst marsipan till ex prinsesstårta då den håller ihop bättre när man kavlar ut den. Men det är min åsikt och det finns säker andra som tycker annat. Testa dig fram.
Det här hittade jag på niklas mat
"
Mandelmassa och marsipan
Mandelmassa är mald mandel hoprörd med florsocker och ofta med glukossirap eller äggvita som tillsatt bindemedel. Viss mandelmassa drygas ut med frön från aprikos eller persika, vilka är släktingar till mandeln. Då är ofta bittermandelolja tillsatt för att få den rätta mandelsmaken. Om andelen mandel i mandelmassa underskrider 50% är det i Sverige inte tillåtet att använda namnet mandelmassa. Sådana produkter kan istället kallas t ex bakmassa och figurmassa.
Marsipan är en massa som framställs av en blandning av socker och mandel som valsas samman. Marsipan är finare än mandelmassa, det som skiljer är att marsipan innehåller mer socker. Det sammanbindande medlet är mandeloljan från mandeln. Marsipan innehåller olika stor andel marsipan beroende på kvalitet. Ju högre andel mandel desto finare marsipan. Redan under antiken framställdes marsipan, då med honung istället för socker. Känd marsipan av fin kvalitet görs idag i Odense, Danmark och i Lübeck, Tyskland.
Tips! Om mandelmassan blivit torr och hård. Stoppa den i dubbla plastpåsar och sänk ned den i varmt vatten, så mjuknar den."
Hemsidan är: svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=463780
Tack, tack så mycket för bra svar!
försökte få ett vettigt svar på tyska. det bleb inte något nyttigt svst. men det här är tip top. Tack så mycket.