• Lippans

Vad betyder mina drömmar om björnar?

Jag drömmer ganska ofta om björnar och är jätterädd för dem. Vanliga brunbjörnar.. Någon som vet vad det betyder? Jag har även under senaste året utvecklat en enorm fobi för ormar. Endast pga mina mardrömmar om ormar. Då finns de överallt och jag får sådan panik att jag inte får fram ett ljud. Innan dessa drömmar startade var jag aldrig särskilt rädd för ormar, idag får tanken på dem mig att känna lite panik... Sista återkommande drömmen jag har är att jag packar och ska åka hem. Jag är ofta hos min mormor i norrland (hon är död nu ) och ska packa ner allt mellan himmel och jord. Tavlor, möbler, kläder saker... Många gånger har jag en hel husvagn eller husbil att packa i. Ibland har jag däremot problem med hur jag ska ta mig hem.. Någon so vill prova på att tyda mina jobbiga drömmar?

Snälla?

• Svar på tråden Vad betyder mina drömmar om björnar?
  • Indigofera

Ser fram emot svaren på TS fråga! Min man har återkommande drömmar med just björnar. Dom jagar honom. Han tycker det är skitläskigt och är rädd som ett riktigt litet barn när han vaknar från dessa drömmar....fan va deppig han hade blivit på mig om han visste att jag outar detta på det stora internettet

• fallen angel
    Indigofera skrev 2009-11-19 17:24:34 följande:
    Ser fram emot svaren på TS fråga! Min man har återkommande drömmar med just björnar. Dom jagar honom. Han tycker det är skitläskigt och är rädd som ett riktigt litet barn när han vaknar från dessa drömmar....fan va deppig han hade blivit på mig om han visste att jag outar detta på det stora internettet
    jag har också drömmar om björnar som jagar mig.. de är riktigt elaka dock... läskigt de förföljer en och så kan de känna ens närvaro bara genom att man tänker...

den förklaring jag fått på dessa drömmar är att man flyr från något som man egentligen inte behöver fly ifrån. och att man borde försöka ta tag i saker för att det blir bättre än du tror.. (huruvida detta stämmer är jag ej säker på):
  • Inana

TS: Hur ser du på björnar. Vad symboliserar de för dig?

• Höstmåne

Såhär står i "Drömlexikon" av Tony Crisp:

Björn: styrkan i våra känsloreaktioner; äganderättskänslan i en relation till en förälder eller partner; den "djuriska" sidan av våra relationer till föräldrarna.

Under 'Orm', stod de hur mycket som helst xD men de berodde på vad de vad för situation ormen/ormarna var i, iaf stod de att orm vanligast uttrycker livsprocessen.

Under 'Packa' stod de också att de var olika betydelser beroende på drömmen;
    Redan packad väska: beredskap att möta förändringar.
    Att packa och undra vad som skall med: beslut om vad ståndpunkt och attityder som är lämpliga för att möta den nuvarande situationen eller en förändring; känsla av att slutet är inom synhåll; försök att vara oberoende.
    Kan inte packa i tid: oro över detaljer; att inte känna sig beredd på förändringar.

Känns de igen?

Svar på tråden Vad betyder mina drömmar om björnar?