• Trolltoka

Onda sammandragningar v31?

Fy helvete vilka sammandragningar jag hade inatt. Vaknade och hade riktig rejäl mensvärk (sådär ont man får när missfall ska ut med redigt krampaktig molvärk som går från rygg å till magen och det känns som man vill dra i sig en hel karta alvedon plus några doser morfin typ) och höll i sig till och från hela natten. Vet att jag vaknade otaliga gånger under natten och jämrade mig för det gjorde så ont och jag är inte den som brukar klaga över "mensvärk" normalt sett.

Hjälpte verkligen inte hur jag än la mig. Kan ju ärligt säga att jag tappade räkningen på hur många gånger jag vaknade. Vid 8-tiden på morgonen började det lugna ner sig sen har jag inte kännt av det nå mer idag *peppar peppar*

Hade jag varit mer vaken och inte halgroggy så hade jag ju självfallet stigit upp (om det hade gått) och ringt förlossningen och pratat med dom, och blir det samma sak inatt också så ringer jag eller ska man avvakta?

Har ju inte blött eller något och miniskrot lever ju uppenbarligen eftersom det levt om nästan hela dagen.

Ska sammandragningarna börja göra så ont nu? Ska man ringa förlossningen även om dom är oregelbundna? Är i v.31.

• Svar på tråden Onda sammandragningar v31?
  • Pitan

Jag har haft smärtsamma sammandragningar sedan v.30 ungefär, är i vecka 38 nu, och min BM sa att man ska höra av sig till förlossningen om man får sammandragningar i vila som håller i sig, då kan man behöva komma in och kolla upp det.
    Jag var inne i vecka 32 och blev då halvtids.sjukskriven pga av sammandragningar och risk för preamtur födsel, så jag tycker absolut du ska ringa.

• Trolltoka

Tack =) Ja, sömn borde ju klassas som vila =) Är som ny på den här biten med sammandragningar/förvärkar å allt sånt. Hade inge alvedon hemma heller men provade vetekudden som inte lindrade ett jota (sover med vetekudden mellan benen och upp på magen tack vare foglossningen...)

• Pitan

Ja det måste man väl säga Sömn=vila.
    Prata med din BM nästa gång åxo och berätta, du kan ju behöva dra ner på tempot, vet inte vad du har för jobb men mitt är rätt stressigt så därför blev jag sjukskriven.
    Lycka till!

• Trolltoka
    Pitan skrev 2009-11-19 20:20:11 följande:
    Ja det måste man väl säga Sömn=vila.Prata med din BM nästa gång åxo och berätta, du kan ju behöva dra ner på tempot, vet inte vad du har för jobb men mitt är rätt stressigt så därför blev jag sjukskriven.Lycka till!
    Lugnare än de jag gör kan man nog knappast ha det tror jag Pluggar på distans (alltså hemma). Var till henne i tisdags så ska inte dit på två veckor nu. Men har ju hennes nummer så kan ju ringa henne dagtid om de kommer nått på dagen också =) Man är ju liks int så klar i huvudet när man vaknar mitt i natten och helst bara vill avlida en sväng *skratt*
  • katt tass

Ring in om det fortsätter, det är ju onödigt om bebis skulle komma redan nu. Har själv varit in och stoppat förvärkar för tre veckor sen.

• Trolltoka

katt tass skrev 2009-11-19 20:37:30 följande:

Ring in om det fortsätter, det är ju onödigt om bebis skulle komma redan nu. Har själv varit in och stoppat förvärkar för tre veckor sen.
    Jo ska göra det. Vill inte gärna behöva få förtidigt en andra gång. Dock så satte det inte igång självt sist utan plockades ut helt oväntat. Även om jag är grymt nyfiken på vem det är där inne så hoppas jag verkligen den stannar tiden ut annars blir jag nog en aningens ledsen =/.

Men man vet ju liks inte hur vanligt det är och hur det ska vara riktigt med förvärkar å grejs =)
  • katt tass

Jag fick oxå tidigt förra gången och vill inte heller behöva va på barn4 nu hur bra dom än är där..
    Det är rätt vanligt med tidiga och även en del onda förvärkar men för de allra flesta så är det ingen fara alls utan bara jobbigt. Jag går på ganska täta kontroller på s.mvc för att se så att värkarna inte gör nån skada (och för tillväxt) och de har de inte heller gjort än.
    Man brukar säga att så länge inte sd blir regelbundna eller om de avtar vid vila så är det lugnt men annars ska man kolla upp det.
    De sätter CTG och kollar med UL och gör ev en vaginal undersökning när man kommer in och om det bedöms som att det behöver lugnas ner så får man en bricanylspruta(ev dropp) och blir inlagd för observation.

• Trolltoka

Nä, det räcker ju med en vända på Barn 4, det håller jag med om! (Antar att du också är boendes kring umetrakten då). Är också på täta kontroller på s.mvc fast bara för flödesmätning

Ja dom avtog ju inte vid vila, utan uppkom vid vila var det som fick mig att reagera såhär i efterhand, hade det varit om jag burit tungt eller stressat mycket hade jag inte reagerat så mycket tror ja. Hoppas det bara var en engångsföreteelse och inte kommer inatt igen.

• katt tass

Japp, bor utanför umeå
    Håller tummarna för att våra små stannar tills det är dags eller iaf till efter nyår!
    Är oxå i v 31 (30+5 för att va exakt)

Svar på tråden Onda sammandragningar v31?