• eeisor

Snoppen utanför blöjan

Hej,

Med lite tur är det någon som haft samma problem som vi har här hemma och har bra tips att ge.

Min tvååring har börjat med otyget att när han sover så drar han upp snoppen ur blöjan så att toppen sticker ut. Gissningsvis tycker han det är skönt att pilla på den och det säger jag inget om, men det är så lagom roligt när han därefter pinkar ner både pyjamas och säng.
    Detta har skett mer eller mindre varje natt de senaste veckorna och jag har slut på idéer. Har provat tvådelad pyjamas, hel pyjamas och kör just nu med shorts som har knytning i midjan (vilket inte spelade någon roll natten som var, händerna kom ner i allafall ), upngo-blöjor och "vanliga" blöjor.

Har någon något tips hur man kan få stopp på detta, eller är det bara att stå ut tills han blir torr?

• Svar på tråden Snoppen utanför blöjan
  • Eisa

Låta honom sova med vantar kanske.

Men hur lyckas han ta ut snoppen när han har hel pyjamas?

• Hermie

Hört talas om detta problem, de löste det genom att sätta på pyjamasen bakofram.
    Lycka till!

• eeisor
    Eisa skrev 2009-11-19 20:30:42 följande:
    Låta honom sova med vantar kanske. Men hur lyckas han ta ut snoppen när han har hel pyjamas?
    Ja du, det undrar jag också...

Men vantar är kan kanske fungera. Låter lite varmt, men vad gör väl det om det betyder att vi sover hela nätter igen.
  • eeisor
    Hermie skrev 2009-11-19 20:40:20 följande:
    Hört talas om detta problem, de löste det genom att sätta på pyjamasen bakofram. Lycka till!
    Hmmm... låter också som en klok idé. Man kanske kan kombinera bakofram pyjamas med tunna bomullsvantar.
  • Zelmilainen

tror inte det spelar någon roll vad ni sätter på barnet, han kommer hitta vägar iaf. har jobbat med ett barn som hade blöja och som på nätterna pillade i de privata regionerna, ofta i bajs. spelade ingen roll om man satte på cykelbyxor + tröja med arm, en baddräkt med korta armar och ben samt en vanlig pyjamas utanpå, barnet kom endå in med sina fingrar...

Vill ha bebis nuuu!!!
  • En helt vanlig mamma

om man sätter små kalsonger på blöjan?
    fast bakvänd helpyamas lät ju som ett bra alternativ...

stackars lillkillen som får sova i kiss, och stackars er som får tvätta som tokar...

Lycka till!

• eeisor

Så har man återigen vaknat till en nerpinkad pojke och säng.

Tack för tipset New York brud, men jag undrar om det kan fungera.
    De senaste nätterna har han haft shorts som är knytbara i midjan som jag har dragit åt så hårt det går utan att han får ont. Jag tror magen sjunker ner på småtimmarna och det är då han kommer in med fingrarna = vid 3-tiden vaknar han.

Men, man får väl vara tacksam att det "bara" är pink och att bajs inte är inblandat...

• EMO 979

Jag säger också helpyjamas, med dragkedja som sätts på bakochfram...den modellen fick jag köra med min tös en period när hon fick för sig att sena natten/ arla morgontimme ta av sig pyjamas och blöja.....men som sagt , det måste vara modell med dragkedja, provade såna med tryckknappar men de fick hon upp....men en med dragkedja var omöjlig att få av sig.....och hon var inte vidare glad åt de arrangemanget från början, hon ville ju dra av sig...men efter ett par månader så hade hon komit förbi denna fixa ide´och kunde åter använda pyjamas som vanligt.....Lycka till!

• eeisor

EMO 979 skrev 2009-11-20 07:45:19 följande:

Jag säger också helpyjamas, med dragkedja som sätts på bakochfram...den modellen fick jag köra med min tös en period när hon fick för sig att sena natten/ arla morgontimme ta av sig pyjamas och blöja.....men som sagt , det måste vara modell med dragkedja, provade såna med tryckknappar men de fick hon upp....men en med dragkedja var omöjlig att få av sig.....och hon var inte vidare glad åt de arrangemanget från början, hon ville ju dra av sig...men efter ett par månader så hade hon komit förbi denna fixa ide´och kunde åter använda pyjamas som vanligt.....Lycka till!
    M har haft med tryckknappar, men jag ska ge mig ut på jakt idag och hoppas på att hitta en bra modell.

Är evigt tacksam för alla tips.
  • Zelmilainen
    EMO 979 skrev 2009-11-20 07:45:19 följande:
    inte säkert att det hjälper. fallet jag pratade om hade det i ett av alla lager, men icke... hehe...
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • En helt vanlig mamma

Om ni tar upp honom vid midnatt o sätter honom på toa då så han får kissa av sig?

• MammaSusan81

vår dotter började med att ta av sig blöjan vid 10mån ålder, trots pyjamas, trosor, bodys etc. tror vi tillslut körde dubbla lager dvs trosor + body för att hon ej skulle ta av sig blöjan. Inte riktigt samma problem men det ledde till samma resultat dvs olyckor. Som tur va varade den perioden inte så många veckor.

Antar att ni testat att prata med honom, säg att han måste stoppa tillbaka snoppen när han är färdig annars blir det blött i sängen etc.

Hoppas det löser sig!

• Yosa

Min syster är handikappad och tog ofta gärna av sig sin pyjamas på natten. Mamma satte hennes pyjamas bak o fram såsom många skriver här. Sen satte hon ett tunnt bomullsband i midjan så hon inte fikc ner dragkedjan neranför midjan. På detta sätt kunde hon inte klä av sig blöjan på natten.

• eeisor

En kort uppdatering;

Har inte hittat någon pyjamas med dragkedja, men har vänt bakofram på de med knappar och använt bomullsband i midjan som Yosa föreslog och det fungerar över förväntan bra. Det är lite meckigt att få på pyjamasen, men vad gör väl det, nu när vi har sovit ett par hela nätter så känner jag mig som en människa igen och sonen är också MYCKET gladare på dagarna. Det är otroligt vilken skillnad det gör att få sova ostört.

Så, tack igen för alla tips!

Svar på tråden Snoppen utanför blöjan