• stargirly

sjuksköterska,hur gör ni med era barn och arbetstiderna som ensamstående?

Skulle vilja veta hur ni får ihop det?? Jag blir klar nu i sommar och vet inte hur det kommer att bli, kommer någon vilja ha mig? Jag kan inte arbeta 6.45 de dagar jag har min dotter. Hon bor hos mig varannan vecka. Jag kan inte arbeta kväll, natt då heller. Inte heller helg. Har ingen som kan hjälpa mig med barnvakt.

Börjar få lite panik. Någon som är i samma situation och vet hur man kan lösa det, om det går?
    Har kanske valt helt fel yrke men jag älskar det....

Ska jobba i Uppsala.

delge er gärna med råd och egna erfarenheter. Vad säger arbetsgivaren etc...?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-22 23:01
    Tack alla för svar men jag vill tillägga att det inte är aktuellt med nattarbete för man måste ha jobbat minst 1år. Inte heller att flytta med tanke på att hennes pappa bor i samma stad. Vore inte så snällt...
    Så nattis och flytt är oaktuellt

• Svar på tråden sjuksköterska,hur gör ni med era barn och arbetstiderna som ensamstående?
  • Venna

Hur kommer det sig att du inte kan jobba dagtid de dagar du har din dotter? Har hon inte rätt till dagis under de dagarna, eller går hon redan på dagis nån annanstans?

• stargirly

Jo, hon går på dagis då. Problemet är bara det att dagis öppnar 7,15. Finns liksom ingen chans att jag hinner till jobbet då. Knappt att jag hinner till kl 8 om sådana arbetstider skulle finnas...=(

• Venna

Va, ett dagis som öppnar efter sju?!
    Det låter ju helknasigt...hur gör alla andra som börjar jobba kl 7 då? Eller Är det ett dagis enbart för barn som har föräldrar som kan styra sina arbetstider själva?!
    Har du kollat upp det där med kommunen, om det verkligen inte finns möjlighet att de kan öppna tidigare? Att byta dagis kanske inte känns så roligt, men det kanske är enda lösningen isåfall?

• stargirly

mmm..ja, det låter konstigt men det är sant. Jag vet inte hur dom andra gör men det är många som bor tillsammans med någon..
    Byta dagis är inget alternativ då hon ska börja sexårsverksamheten till hösten..då finns det fritis antar jag innan "skolan" börjar?

• Nemiia

Alltså vad jag vet så ska daghemmen anpassa sina öppettider efter föräldrarnas behov och då tror jag att det tidigaste man kan kräva ´är att dom öppnar 06:30 och har öppet till 18:00 om du kan lämna 06:30 så borde det inte vara nått problem för man brukar kunna förhandla lite med arbetsgivaren någon kvart eller så om man berättar hur läget är. Så har det iaf vart där jag varit.

• stargirly

Ingen som är ensamstående sjuksköterska med småbarn här inne???

• Nemiia

dög inte svaret eller? Nej jag är inte ensamstående men jag känner folk som är det som jobbar som ssk och usk

• Noda
    Nemiia skrev 2009-11-19 21:52:13 följande:
    Alltså vad jag vet så ska daghemmen anpassa sina öppettider efter föräldrarnas behov och då tror jag att det tidigaste man kan kräva ´är att dom öppnar 06:30 och har öppet till 18:00 om du kan lämna 06:30 så borde det inte vara nått problem för man brukar kunna förhandla lite med arbetsgivaren någon kvart eller så om man berättar hur läget är. Så har det iaf vart där jag varit.
    Men även om dagis nu skulle ändra och öppna 6.30 så funkar det ju inte alla andra pass när man jobbar kväll eller helg... Jag är sjuksköterska men jobbar inte som det, jag får inte ihop tiderna med dagis.
  • Eisa

Jag håller på att vidareutbilda mig till distrikssköterska istället. Roligare jobb och bättre tider.

• sirisdotter

Har inte haft daghem, som anpassat öppettiderna efter mina arbetstider (folkbibliotek = arbetstid till kl 20 två kvällar i veckan + restid + varannan helg) - däremot erbjöds jag "nattis" för barnet. Har ingen aning om Uppsala kommun har något nattis nu. De är inte skyldiga att ha det enligt lag. Om det finns innebär det byte av nuvarande förskola, väl. Där jag är bosatt nu, i en ort med bilindustri och treskift, finns ett nattis i hela kommunen på 50 000 invånare, inte precis i centrum.

Alternativ kan vara att du vidareutbildar dig till skolsköterska, distriktssköterska, bvc - det kan finnas mer jag inte känner till, med arbetstider mer kompatibla med förskolans öppettider.

Svar på tråden sjuksköterska,hur gör ni med era barn och arbetstiderna som ensamstående?