Inlägg från: Väntarochlängtar |Visa alla inlägg
  • Väntarochlängtar

Resa till Egypten med barn ?

Vilka har varit i Egypten med sin familj ?

Vart ska man åka?

Vart ska man inte åka?

Tips på bra hotell, roliga utflykter osv ?

Varningar för...?

Tacksam för svar !

• Svar på tråden Resa till Egypten med barn ?
  • Väntarochlängtar
    NoMercy skrev 2009-11-19 23:53:47 följande:
    Åk till ex Makadi Bay Hotell Saraya Suits, Fritidsresor. Vi hade en kanonvecka där!Ta med handsprit och sprita händerna och låt bara en ta hand om pengarna.
    Vad menar du med att bara låta en ta hand om pengarna?

Vad kostade er resa? Med eller utan mat?
  • Väntarochlängtar
    Junior79 skrev 2009-11-26 10:49:55 följande:
    Glömde...Vi bokade 2 veckor AI +mat på plan,avb-skydd, bamseklubb 2 v och kidsclubb 1 v. Får inte glömma transfer från flygplats till hotell. Allt som allt ca 44 000:- Vi är då 2 vuxna 3 barn. Vi har rabatt på ungarna.
    44 000 kr... Mkt pengar! Om vi hade kunnat åka ut nu i början av december så kunde jag "snickra" ihop en resa för 2 vuxna+2 barn (över 2 år) med flygstol+2 veckor på 4-stjärningt hotell med all inclusive för ca 11 000 kr !
    Men vi kan inte åka nu utan måste vänta till i januari
  • Väntarochlängtar
    Junior79 skrev 2009-11-26 17:55:01 följande:
    ahh glömde...Vi åker i mars...
    Detta är ju mer "sista minuten pris" och ditt pris är säkert också bra
    Jag har rest på detta sätt 3 år i rad själv utomlands , en vecka i maj och fått mkt förmånligt pris. Men då har jag kanske bokat 14 dagar innan avresa och det är ju inte alltid man kan göra så när man har familj..
  • Väntarochlängtar
    essy81 skrev 2009-11-26 21:06:11 följande:
    vi åker i maj, fick betala 35 tusen 2vuxa och 3barn All inclusive Blue Village Exotic Aquamarine FFFF+
    Ska ni åka i maj 2010? Om ni kan ha "is i magen" så brukar det vara jättebilligt att åka i maj. I och för sig har jag inte tittat på resor till Egypten vid denna tid - men det har varit billigt till andra resmål..
  • Väntarochlängtar

Sitter och kollar lite på priser nu..

Hurgada

Om man skulle kunna åka ut den 8/12 fr Gbg så skulle det kosta:
    1800 kr / per person - flygstol ( 4+1800 kr = 7200 kr)
    Hotellet skulle man kunna få för under 2 veckor , 4 personer (2 vuxna+ 2 barn) med all inclusive för 7728 kr.
    Slutsumma: 7200 + 7728 = 15 000 kr.
    4 stjärnigt hotell.

Fuerteventura (Kanarieörarna)

Skulle man vilja åka till Fuerteventura den 7/12 så skulle flygstol kostar
    1600 kr ( 1600 *4= 6400 kr)
    Hotell , 2 veckor med all inclusive 13000 kr = 22 400 kr.
    Skulle man vilja bo i lägenhet och laga maten själv så skulle boendet kosta fr 3600 kr ( 3 stjärnigt) . Alltså skulle man kunna resa hela familjen med flyg + lägenhet för under 10 000 kr

Sharm el Sheikh

Skulle man vilja åka till Sharm el Sheikh den 9/12 så kostar flygstol 1800 kr/per person. 4*1800 = 7200 kr
    2 veckor, 4 stjärnor, all inclusive = 4914 kr
    Slutsumma: 7200+4914 = 12 114 kr.

Förstår ni vad billigt man kan åka nu!!

Synd att vi måste vänta några veckor till....

• Väntarochlängtar
    Elli47 skrev 2009-12-04 07:31:17 följande:
    Vilka har varit i Egypten med sin familj ? - vi var där dec 2000 när äldste sonen var 10 månader och nu den 14-21 dec åker vi dit igen och nu är det två barn i familjen som är 7 resp snart 10 år gamla!Vart ska man åka? - vi ska åka till Hurghada för att det är billigast och enklast för oss, det är lite närmare till Luxor dessutomVart ska man inte åka?- vet inteTips på bra hotell, roliga utflykter osv ?- ett besök i Luxor är ett måste och denna gång ska vi även till Kairo för att få se pyramiderna, Sfinxen, Egyptiska museet bl aVarningar för...? - vattnet och pengarna! Använd flaskvatten till tandborstning också! Tvätta händer och sprita händerna i tid och tid, pengarna är jättesmutsiga.
    Tack för dina tips!
    Hur mkt betalar ni nu när ni åker?
  • Väntarochlängtar
    Elli47 skrev 2009-12-04 12:13:13 följande:
    Det gick på totalt 18.000 ungefär för två vuxna och två barn, då ingår även transfer, avbokningsskydd, visum för alla fyra. Vi flyger direkt från Luleå.
    Hur ordnar man visum och hur lång tid innan måste man ordna detta?
  • Väntarochlängtar
    enlitenbitkaka skrev 2009-12-06 20:54:08 följande:
    Vi åker till Sharm el sheik nu på onsdag. Lite tips;* Åk inte till Sharm med barn. Reser ni med barn ska ni välja Hurghada där det finns mer sandstränder - i Sharm finns det mest klippor, stora nivåskillnader och mycket koraller nära land. * Ha med handsprit. Sprita ofta.* Undvik att hantera pengar. Använd kort så mycket det går.* Boka all inclusive. Maten där nere är inte den bästa. Undvik glassen. Beställ vatten på flaska även på restaurang. * Drick magmedicin eller alternativa magtabletter. Ni vuxna kan med fördel ta en liten sipp whiskey varje dag. Vi bokade via VING för några månader sen och betalade 14 000:- för 2pers med all inclusive på detta hotellet; www.ving.se/egypten/sharm-el-sheikh/the-grand...
    Hoppas att ni får en riktigt trevlig resa! tack för dina tips!
  • Väntarochlängtar

Kan man köpa någon typ av "shot" emot matförgiftning eller om det är för bakteriefloran när man ska åka till Egypten?
    Behöver barnen vara vaccinerade?

• Väntarochlängtar
    garib skrev 2009-12-25 23:14:12 följande:
    om man vill chansa med sitt barn halsa sa. men jag onskar ingen att fa gulsot.
    Det är väl klart att man inte vill.......
  • Väntarochlängtar
    NoMercy skrev 2009-12-25 23:20:43 följande:
    Det finns ju vaccinationsrådgivning alt sjukvårdsrådgivningen, ring och fråga där vad dom säger.
    Får göra detta... Provade med 1177.se ( rådgivning på nätet) men de öppnar inte igen förrän den 5/1..
  • Väntarochlängtar
    Mimmi69 skrev 2010-01-05 20:13:15 följande:
    Jag åker till Hurghada nästa vecka med min 4,5-åring. Jag hade inte tänkt att åka och se pyramider eftersom resan är så lång, men det fungerade för er? Vi åker bara en vecka så det känns lite häftigt att vara borta ett dygn och sitta så mycket i buss. Jag måste ju säga att jag själv är sugen på att åka till Kairo. Kanske att man kan prata med hotellet om de har hand om barnpassingen också - vi ska ju bo på ett all inclusive så det borde ju ingå Någon som har erfarenhet av Aquamarine i Hurghada?
    Åker du fr Gbg?
  • Väntarochlängtar
    garib skrev 2009-12-25 23:14:12 följande:
    om man vill chansa med sitt barn halsa sa. men jag onskar ingen att fa gulsot.
    Enligt Infektion på Östra sjukhuset så räcker det med Haverix ( Hepatit A ) , det är det som de rekommenderar personer som ska till Egypten på deras vaccinationsmottagning.
    Hepatit B behöver man ( fast Twinrix är ju aldrig fel!) om man ska resa som "backpacker" då man inte vet riktigt vart närmaste sjukhus är, om man har oskyddad sex eller tatuerar sig utomlands..
  • Väntarochlängtar
    NoMercy skrev 2010-01-06 15:18:00 följande:
    Jag tror det skiljer 50 kr på Havrix och Twinrix så för oss var valet ganska enkelt. Nu har barnen skydd i minst 20 år och dom hinner säkert ut och backpacka innan dess. Alt börja jobba inom vården.
    Ja i vårt fall var det inte priset som det handlade om utan tiden innan som var tvungen att vaccinera sig. Med Twinrix är det 4 veckor innan resa, och man måste ta 2 doser.
    Med Haverix kan du i stort sett vaccinera dig dagen innan du ska åka om jag har förstått det rätt.
Svar på tråden Resa till Egypten med barn ?