Inlägg från: NoMercy |Visa alla inlägg
  • NoMercy

Resa till Egypten med barn ?

Åk till ex Makadi Bay Hotell Saraya Suits, Fritidsresor.
    Vi hade en kanonvecka där!
    Ta med handsprit och sprita händerna och låt bara en ta hand om pengarna.

• NoMercy
    Väntarochlängtar skrev 2009-11-19 23:54:41 följande:
    Vad menar du med att bara låta en ta hand om pengarna?Vad kostade er resa? Med eller utan mat?
    För att det är pengarna som är snuskiga och sprider bakterier som ger magsjuka.
    Resan kostade ung 21 000 för en vecka, all inclusive. I januari.
  • NoMercy
    Junior79 skrev 2009-11-26 10:47:03 följande:
    Blue Star Saraya Suites FFFF Kul det hotellet har vi bokat. Har bara läst positiva saker MEN undrar fortfarande om man behöver badskor till stranden... Ingen som skriver om det förutom att fritidsresor har noterat att det kan behövas.
    Badskor behövs. Men vi köpte billigt i nån av alla småshoppar som ligger vid hotellet. Pruta rejält. Kanske betalade runt 40-50 kr paret.
  • NoMercy
    Junior79 skrev 2009-11-26 11:15:29 följande:
    Attans också, jag som trodde man kanske skulle slippa det. Hur reagerade ungarna på det?
    Inga problem. Dom var så tunna och lätta. Hur gamla är dina barn? Mina var 5 och 7.
  • NoMercy

Var hittar du hotellpriserna?

• NoMercy
    Niinaaa skrev 2009-11-27 13:09:21 följande:
    Hur var vädret i januari?
    Kallt på nätterna, så tröja och jeans var nog att föredra, men barnen gick i kortbyxor och långärmad tröja.
    Dagtid hade vi 28 grader och vattnet i havet är varmt, snorklade i nästan en timma utan problem.
    Så svensk sommar. Nu var nog iof vädret extra bra när vi var där men helt ok, ganska sköt att det inte var så där tryckande varmt heller. Dock blåser det en del.
  • NoMercy
    Kerberos skrev 2009-12-06 20:40:42 följande:
    Vill inte vara neggo, men jag har hört att man kan bli rätt så besviken på värmen i Egypten i december-februari. Man förväntar sig svensk sommar, men det brukar snarare vara svensk försommar, 17-20 grader och rätt kalla vindar...Jag åkte med familjen till Hurugada, Makadi Bay, i november. Fantastiskt! Men då sa dom att vi hade lite tur med vädret. De sista två dagarna frös vi som 17 på kvällarna. Då sa dom att det var som det brukar vara vid den årstiden. /Lisa
    Vi hade 25-28 grader i Makadi i Januari. Det var lite tur såklart, och kvällarna ÄR kalla, extra filtar och lite extra tröjor.
    Havet och uppvärmda pooler gjorde att vi badade massor.
  • NoMercy
    Junior79 skrev 2009-12-07 21:24:33 följande:
    Frågar igen....Jag har glömt att fråga om hotell Blue Star Saraya Suites FFFF Hur var maten och vilken sorts snacks fanns det till barnen?
    Maten var ok. Alltid fanns det något på buffen som passade alla.
    Till lunch fanns enklare rätter vid poolen eller nere vid stranden.
    Smörgåsar fanns att hämta, vi åt glass med god aptit. Mkt kakor på bufferna. Vi gick inte hungriga om man säger så, men visst fanns det mysko mat också som vi väl kanske inte hade lust att smaka på
    På stranden fanns även milkshake och lite mer snacks.
    Men rödvinet var väldigt gott
  • NoMercy
    Väntarochlängtar skrev 2009-12-25 11:08:40 följande:
    Kan man köpa någon typ av "shot" emot matförgiftning eller om det är för bakteriefloran när man ska åka till Egypten? Behöver barnen vara vaccinerade?
    Vi köpte såna där bra bakterier i tablett form, finns på hälsokosten. Samtliga i familjen vaccinerades med twinrix. Inget annat.
  • NoMercy
    pussgurkan86 skrev 2009-12-25 17:45:07 följande:
    obs. ett tips, är barnen små kan man vaccineras dom på bvc gratis för hepatit B, annars kostar sprutan 400 kr.
    Fast det är väl hepatit A som är det man i första hand ska vaccinera mot. Då heter sprutan Havrix. Men tar man Twinrix som är lite dyrare så får man både A och B.
  • NoMercy
    pussgurkan86 skrev 2009-12-25 21:19:33 följande:
    men om man får hepatit b gratis så behöver man bara betala för hepatit a, det var så jag tänkte.
    Ja då förstår jag iof hur du menar. Men behövde ni bara betala mellanskillanden mellan Havrix och Twinrix eller fick hon två sprutor?
  • NoMercy
    pussgurkan86 skrev 2009-12-25 21:48:56 följande:
    hon fick hepatit b när hon var 3 eller 6 månader, kommer inte ihåg riktigt men hon fick det på bvc sen innan vi åkte till egypten så fick hon bara mot hepatit a och det är den sprutan vi fick betala, kostade 400 kr.
    Ok, min dotter fick Twinrix när hon samtidigt fick sin 5 årsvaccination: Vi fick betala hela summan själva.
    Men Twinrix kostar typ 50 kr mer så det är ju ingen stor summa.
  • NoMercy
    Väntarochlängtar skrev 2009-12-25 23:11:31 följande:
    Så.. då kan man inte ta en sista minuten till Egypten då om ens barn inte är vaccinerade??
    Det finns ju vaccinationsrådgivning alt sjukvårdsrådgivningen, ring och fråga där vad dom säger.
  • NoMercy
    Väntarochlängtar skrev 2010-01-06 01:12:41 följande:
    Enligt Infektion på Östra sjukhuset så räcker det med Haverix ( Hepatit A ) , det är det som de rekommenderar personer som ska till Egypten på deras vaccinationsmottagning.Hepatit B behöver man ( fast Twinrix är ju aldrig fel!) om man ska resa som "backpacker" då man inte vet riktigt vart närmaste sjukhus är, om man har oskyddad sex eller tatuerar sig utomlands..
    Jag tror det skiljer 50 kr på Havrix och Twinrix så för oss var valet ganska enkelt. Nu har barnen skydd i minst 20 år och dom hinner säkert ut och backpacka innan dess. Alt börja jobba inom vården.
    Den som sa de den kan va de.....
Svar på tråden Resa till Egypten med barn ?