Inlägg från: Elli47 |Visa alla inlägg
  • Elli47

Resa till Egypten med barn ?

Vi var där första gången dec 2000 när äldste sonen var 10 månader gammal! Gick bra men jag blev dålig i magen och eftersom jag ammade kunde jag inte ta några stoppande piller heller... det gällde att ha koll på var toaletterna fanns.

Vi ska åka hela familjen nu i december, en vecka i Hurghada. Vi ska dock besöka Kairo 2 dgr och Luxor 1-2 dgr så det blir inte att vara så mycket på hotellet. Vi ska använda alkogel flitigt, tvätta händerna i tid och tid, tänka på vad vi äter och använda köpesvatten till tandborstning osv. Plus ha med magmediciner! Det ska nog gå bra! Jag har varit i många länder och sällan blivit dålig.

• Elli47

Vilka har varit i Egypten med sin familj ?
    - vi var där dec 2000 när äldste sonen var 10 månader och nu den 14-21 dec åker vi dit igen och nu är det två barn i familjen som är 7 resp snart 10 år gamla!

Vart ska man åka?
    - vi ska åka till Hurghada för att det är billigast och enklast för oss, det är lite närmare till Luxor dessutom

Vart ska man inte åka?
    - vet inte

Tips på bra hotell, roliga utflykter osv ?
    - ett besök i Luxor är ett måste och denna gång ska vi även till Kairo för att få se pyramiderna, Sfinxen, Egyptiska museet bl a

Varningar för...?
    - vattnet och pengarna! Använd flaskvatten till tandborstning också! Tvätta händer och sprita händerna i tid och tid, pengarna är jättesmutsiga.

• Elli47
    Väntarochlängtar skrev 2009-12-04 11:36:47 följande:
    Tack för dina tips!Hur mkt betalar ni nu när ni åker?
    Det gick på totalt 18.000 ungefär för två vuxna och två barn, då ingår även transfer, avbokningsskydd, visum för alla fyra. Vi flyger direkt från Luleå.
  • Elli47
    Väntarochlängtar skrev 2009-12-04 12:55:31 följande:
    Hur ordnar man visum och hur lång tid innan måste man ordna detta?
    Det köpte man direkt när man bokade resan!
  • Elli47
    Niinaaa skrev 2009-12-04 19:32:17 följande:
    vadå visum? Det har ingen sagt till mig...hmmm
    Lugnt, det är bara en liten pappersbit som du kan köpa vid ankomst på flygplatsen, då får man stå i en kö för det. Kolla med resebolaget.
  • Elli47

Som med alla ökenklimat så är det väldigt kallt på kvällar och nätter även i Egypten.

• Elli47
    Mimmi69 skrev 2010-01-05 20:13:15 följande:
    Jag åker till Hurghada nästa vecka med min 4,5-åring. Jag hade inte tänkt att åka och se pyramider eftersom resan är så lång, men det fungerade för er? Vi åker bara en vecka så det känns lite häftigt att vara borta ett dygn och sitta så mycket i buss. Jag måste ju säga att jag själv är sugen på att åka till Kairo. Kanske att man kan prata med hotellet om de har hand om barnpassingen också - vi ska ju bo på ett all inclusive så det borde ju ingå Någon som har erfarenhet av Aquamarine i Hurghada?
    Nu var ju våra barn större förstås, de är 7 och 10 år. Men vi hade nog kunnat göra den där resan även om de varit mindre. Man åker på natten och sover alltså större delen av resan till Kairo. Bussen vi åkte med var bra och hade toalett också. Jag måste säga att pyramiderna faktiskt överträffade alla mina förväntningar, de var precis så fantastiska och lite därtill som jag trott! Helt otroligt!
Svar på tråden Resa till Egypten med barn ?