• Anonym (hur ska jag göra)

han manipulerar barnet =(

Hej!! Jag och barnens pappa ligger i en vårdnadstvist(barnen vill ej bo vv)...vi har två barn..varav den ena är stor och går inte att "köpas"..men pappan har börjat köpa allt till vårat yngsta barn 6 år vill ha senaste veckorna och även roliga utflykter..vilket alldrig händer annars..jag märker att barnets attityd börjar förändras till mer trots "jag vill ha"..Jag vet inte vad jag ska göra eller säga.
    Jag pratade med sonen och sa att leksaker är inte allt..och att vuxna ibland köper saker för att visa sig snälla...men att det är hjärtat som gäller..och att det ska vara lika för alla så gott det går..och att hans syster inte får någonting och det gör henne mera ledsen....Tycker ni detta är rätt sagt? ska jag säga nåt mer?
    Pappan har även sagt till barnen att jag stjäl deras pengar (barnbidraget)=/..då sa jag att barnbidraget får man från ett ställe och dom pengarna skall gå till barnen..tex era fotbollsgrejer och kläder fritids avgifter osv som dom vet att jag köper...Efter jag hade förklarat detta blev barnen arga på pappa och säger att han bara vill ha pengarna=/ pappan arg på mig!!
    Skall jag förklara för barnen mera fast på ett annat sätt....Jag kan ju inte tala om för små barn att deras pappa är mytoman, misshandlar och hotar mig!!! HJÄLP!!
    Hur gör jag på bästa sätt hur mycket ska jag tala om för barnen????

• Svar på tråden han manipulerar barnet =(
  • Barnpsykologen

Hej, vid en separation finns det alltid svårigheter. Om man som vuxna inte kan komma överens eller som i ditt fall det blir tvister eller krig så blir det än svårare. Det blir svårare för er vuxna att skapa nya liv och gå vidare, men de som får det allra svårast är barnen.
    Du tänker helt rätt att man inte kan tala om för små barn det du ser hos deras pappa. Att tydliggöra brister hos den andre föräldern skadar och sårar barnet och kan leda till att barnet känner sig tvunget att försvara den anklagade.

Vad du som förälder kan göra är att- den tid du är med barnen ägnas åt hur dina system och värderingsgrunder ser ut. Om barnen tar upp att pappa säger eller tycker något annat, så kan du ha ett förhållningssätt som tillåter att man tycker och gör olika, men att hos dig gör ni så här och det tycker du blir bra.
    -Om barnet är ledset för att pappa gjort något, så försök att inte låta dina egna känslor ta över, de förstärker snarare än mildrar. Uppmuntra barnet till att prata med pappa om att det blir ledset och utgå ifrån att pappa inte medvetet sårat barnet ( även om du tror det). Förmedla att pappa älskar sitt barn, men utan att ta ifrån barnet rätten att var ledsen för det som hänt. Ha trösten som utgångspunkt och att saker kommer att bli bättre.
    - barn vet och förstår mycket mer än vi vuxna ibland förstår och som förälder beghöver man aldrig oroa sig för att barnet ska ta skada av att inte fullt ut förstå hur knäpp eller elak den andre föräldern är. Att skydda barnet från den sanningen kan göra att barnet inte behöver använda så mycket försvarsmekanismer för att skydda sig.
    Att orka vara den föräldern som inte ger igen när det kommer orättvisa anklagelser från barnen är svårt.

Anneli

Svar på tråden han manipulerar barnet =(