• Carisma95

Kan mögelost mögla?

Underlig fråga kanske...
    Men vi har haft ett par dessertostar i kylen i 5 dagar. Kan det vara nån fara att äta dessa...?

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Svar på tråden Kan mögelost mögla?
  • Stårschan

Visst kan de mögla och bli ludna och lurviga, men inte redan efter fem dagar!

Vänligen tillse att hjärnan är inkopplad i god tid innan du öppnar munnen.
  • lokisse

även mögelostar kan bli daliga....och vist kan dom mögla! om annan en den ädelmögel kommer i kontakt med osten sa kan den precis som allt annat mögla även om ädelmöglet ger ett vist skyd mot bakterier...

snorkrakornas barn heter snorungar
  • La Lola

Ja men inte fan blir de så gamla på endast 5 dagar!

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Stårschan

Jag kan förresten rekommendera halvårsgammal fetaost. En del skulle kalla den gammal, jag kallar den lagrad. Fasiken så gott det var!

Vänligen tillse att hjärnan är inkopplad i god tid innan du öppnar munnen.
  • isisisis

Ostmögel är inget farligt mögel.
    Det kommer av bakterier från fingar och luft.
    Hanterar man osten med rena händer och försluter den väl håller den länge.
    Men smaken ändras eftersom.

Det mögel som kanske kommer iaf går bra att bara skära bort.

Det har inte skadat osten.

Till skillnad mot brödmögel som är farligt.
    Finns det mögel på en bit bröd ska man slänga det.

• Pyreluringen

Ost håller sig länge så inte tror jag att den är dålig än finns det ingen bäst före datum. Men visst efter en viss tid kan även mögelost mögla.

• Carisma95

Tack för svar.

Nä, jag tycker också de borde klarat sig i kylen. De ser ok ut. En av grönmögelostarna har lite, lite vit beläggning på "utsidan" men jag kommer inte ihåg om den såg ut så när vi åt av den sist också?

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • MiaAnnette

Om mögelosten har fått ett slags vitt ludd på sig ska man inte äta den... Speciellt på ädelost hjälper det knappt att skrapa av det yttersta luddet då hela smaken oftast ändrat karaktär helt! Släng och köp nytt om ni tvekar..

• Malin1974

Hej jag ska ge bort mögelost i julklapp har slagit in den och vågar jag göra det och vågar jag gå den i svalen ska inte åka bort någonstans

Svar på tråden Kan mögelost mögla?