• Anonym (Linda)

3/4-åringar och våld?

Hej,

jag undrar om det är "vanligt" att barn i åldern 3-4 år slår eller knuffar varandra när de leker och blir frustrerade och inte kommer överens eller får sin vilja igenom eller om de vid den här åldern kan anses vara så stora att det är något galet och ovanligt om det händer??

Har läst nånstans att barns aggressivitet når sin kulmen i denna ålder för att sedan avta. Stämmer det?

Jag undrar eftersom min dotter ibland knuffar undan en kompis om hon blir irriterad i lek eller vill ta den leksak som ett annat barn har. Oftast sker det här när barnen inte har någon fungerande kommunikation, antingen pga åldersskillnader eller att stämningen är upptrissad. Jag griper förstås in när det händer och försöker visa på alternativa sätt att kommunicera osv. Jag har inte alls upplevt detta som ett problem eller att min dotter är ovanligt våldsam, har även upplevt andra barn agera på detta sätt. Men nu har en annan förälder påpekat det här och menar att hon aldrig sett något annat barn i den här åldern som slåss eller knuffas...bara min dotter...

MVH Linda

• Svar på tråden 3/4-åringar och våld?
  • Barnpsykologen

Hej vet inte vad jag ska tillägga? Du har en helt riktig syn både på orsak och hur du ska stötta. Dela med dig till den andre föräldern, hon kanske inte träffat så många barn.

Anneli

Svar på tråden 3/4-åringar och våld?