• DestinationX

tips på underhållning 1,5 åring

Behöver lite tips på hur jag kan underhålla min 1,5 åring när jag t.ex. ska laga mat. Han tycker inte om tv.. Har försökt att ha med honom när vi lagar mat, vilket har funkat någon gång, men oftast inte. Har gett honom leksaker, han får leka med pannor och träskedar osv, men vill helst ha mycket uppmärksamhet hela tiden och blir oftast ledsen om jag inte bär på honom. Han är inte en liten bebis längre, så jag får inget gjort när jag ska bära på honom...

tips??

• Svar på tråden tips på underhållning 1,5 åring
  • Me o Mike

Ställ honom på en stol vid diskhon och låt honom "diska"!

Jag har själv aldrig gjort så men grannens 1,5 åring stod så när jag kom in en dag. Hon hade stått så och lekt med vattnet i nån timma då sa dom..

• snillis

Men då kanske det är hög tid att lära honom att du inte kan ge honom uppmärksamhet 24/7.
    Man gör sina barn en otjänst när man är med dom HELA tiden.
    Jag ser bara på mina egna två barn där ettan fick uppmärksamhet vid minsta lilla pip och tvåan av naturliga skäl har fått lära sig att vänta.
    Ettan kan än idag - 4 år gammal - inte leka själv utan någon skall vara med honom HELA tiden. Tvåan däremot, 2 år, leker jättebra på egen hand.

• DestinationX
    snillis skrev 2009-11-20 13:03:20 följande:
    Men då kanske det är hög tid att lära honom att du inte kan ge honom uppmärksamhet 24/7.Man gör sina barn en otjänst när man är med dom HELA tiden.Jag ser bara på mina egna två barn där ettan fick uppmärksamhet vid minsta lilla pip och tvåan av naturliga skäl har fått lära sig att vänta.Ettan kan än idag - 4 år gammal - inte leka själv utan någon skall vara med honom HELA tiden. Tvåan däremot, 2 år, leker jättebra på egen hand.
    Hm, ja förstår hur du menar, men det är nog inte problemet. På morgonen brukar han kunna leka själv en stund t.ex.

Det är mest att maten brukar lagas precis då han kommit hem fr dagis och då är han trött och gnällig och det är mest därför han vill han uppmärksamhet.
  • ms1

Jag vill också ha tips på vad 1,5-åringar tycker är kul att göra. Ibland får jag känslan av att min son har mycket roligare på dagis än hemma med mamma och pappa och det kanske beror på att vi är lite dåliga på att hitta på roliga saker att göra med honom... Detta gäller inte bara när vi lagar mat utan t ex på helgerna när vi är hemma större delen av tiden.

Jag vill att han ska kunna leka också men det verkar inte som att han uppskattar sina leksaker så mycket längre. Kom gärna med tips på vad man kan sysselsätta honom med!

• ms1

(Jag vill att han ska kunna leka SJÄLV, menade jag så klart...)

• måntroll

Min tjej brukar sitta och leka med modellera när jag lagar mat, det kan hon sitta och pyssla med ca 1 timme,, hon är 1½

• Gladabarnensmamma

jag brukar sätta honom i sin barnstol bedvid mig & ge honom lite uppgifter, vispa vatten i en bunke, lägga isbitar i en burk m.m. eller rita/måla. Dom vill ju vara med & titta och lära sig, det tycker jag är sunt (dvs. man gör dom ingen otjänst om man lär dom vara med) - sen tycker jag man kan markera om det blir mest en massa gnäll, då får han inte vara med. Han är stor nog att förstå "reglerna" att laga mat; dvs. inget skrik & gnäll, då får han vara i vardagsrummet & leka själv./

• Babybalo

Min 18 månaders son kan sysselsätta sig länge med Play doh, rita med kritor, leka med sina bilar, tågbanan, pussel. Han älskar också att sopa och dammsuga så det låter jag honom göra ibland när jag tex lagar mat.
    Han älskar också att bläddra i tidningar, framför allt leksaksreklamtidningar, och "läsa" böcker.
    Ibland få han också vara med och diska eller vispa något.

• Babybalo
    Babybalo skrev 2009-11-21 11:19:14 följande:
    Min 18 månaders son kan sysselsätta sig länge med Play doh, rita med kritor, leka med sina bilar, tågbanan, pussel. Han älskar också att sopa och dammsuga så det låter jag honom göra ibland när jag tex lagar mat.Han älskar också att bläddra i tidningar, framför allt leksaksreklamtidningar, och "läsa" böcker.Ibland få han också vara med och diska eller vispa något.
    Kan tillägga att han i julklapp kommer att få en leksaksspis som skall stå i köket. Hans storasystrar hade det när de var mindre och de älskade att stå där och "laga mat" och pyssla.
  • vittra
    DestinationX skrev 2009-11-20 13:06:38 följande:
    Hm, ja förstår hur du menar, men det är nog inte problemet. På morgonen brukar han kunna leka själv en stund t.ex. Det är mest att maten brukar lagas precis då han kommit hem fr dagis och då är han trött och gnällig och det är mest därför han vill han uppmärksamhet.
    Känner igen det där, just därför tror jag också att han BEHÖVER uppmärksamheten just då. Tänk på att han trots allt kommer hem från dagis, är förmodligen lite överstimulerad samt behöver känna din närvaro eftersom han givetvis har saknat dig under dagen.

Kan du få honom att komma ner i varv så att han kan vila lite innan eller medan du börjar med maten? Absolut inte framför tvn, men kanske han gillar musik, eller nån sagocd? Som sagt, komma ner i varv och vila är ett förslag. Ligg gärna bara brevid honom kanske i soffan eller sängen och mysa lite eller så.

Bortsett från vila och ta det lugnt kan du försöka få honom involverad i det du gör. Du säger att det inte går så bra, så det kanske inte fungerar just för er, men oftast brukar det faktiskt gå rätt bra om man tex låter barnet stå och vispa i nåt eller "diska" som någon skrev. Få vara delaktig helt enkelt.

Ytterligare ett förslag är att förbereda så mycket som möjligt av middagen innan, vet inte om du har möjlighet att förbereda samma dag innan han kommer hem, annars kan man ju försöka göra storkok under helger och se till att man har större delen av middagarna färdiga. Tex lasagne som man fryser in färdig, tinas upp dagen innan och som sedan bara ställs in i ugnen för att värmas. Många grytor och köttfärssås och liknande kan man göra färdigt och frysa in, sedan kokar man bara pasta, potatis eller ris till så går det snabbt. Potatis kan man ju också ställa iordning tex på morgonen, skala om ni brukar göra det och ställ i en kastrull med vatten så får det stå.

Vill också tillägga att detta mest troligt beror på den utvecklingsfas som sker i 1½ års åldern, och jag tycker absolut inte att det är något ni ska ignorera. Han gör dig (er) uppmärksamma på det behov han har och då måste ni också försöka tillgodose det! Håller inte ett dugg med snillis att du bör "lära" honom att vara själv (genom att strunta i honom), tycker det låter uppenbart att det inte är vad det handlar om i detta fall.
  • DestinationX
    vittra skrev 2009-11-21 11:41:11 följande:
    Känner igen det där, just därför tror jag också att han BEHÖVER uppmärksamheten just då. Tänk på att han trots allt kommer hem från dagis, är förmodligen lite överstimulerad samt behöver känna din närvaro eftersom han givetvis har saknat dig under dagen.Kan du få honom att komma ner i varv så att han kan vila lite innan eller medan du börjar med maten? Absolut inte framför tvn, men kanske han gillar musik, eller nån sagocd? Som sagt, komma ner i varv och vila är ett förslag. Ligg gärna bara brevid honom kanske i soffan eller sängen och mysa lite eller så.Bortsett från vila och ta det lugnt kan du försöka få honom involverad i det du gör. Du säger att det inte går så bra, så det kanske inte fungerar just för er, men oftast brukar det faktiskt gå rätt bra om man tex låter barnet stå och vispa i nåt eller "diska" som någon skrev. Få vara delaktig helt enkelt. Ytterligare ett förslag är att förbereda så mycket som möjligt av middagen innan, vet inte om du har möjlighet att förbereda samma dag innan han kommer hem, annars kan man ju försöka göra storkok under helger och se till att man har större delen av middagarna färdiga. Tex lasagne som man fryser in färdig, tinas upp dagen innan och som sedan bara ställs in i ugnen för att värmas. Många grytor och köttfärssås och liknande kan man göra färdigt och frysa in, sedan kokar man bara pasta, potatis eller ris till så går det snabbt. Potatis kan man ju också ställa iordning tex på morgonen, skala om ni brukar göra det och ställ i en kastrull med vatten så får det stå. Vill också tillägga att detta mest troligt beror på den utvecklingsfas som sker i 1½ års åldern, och jag tycker absolut inte att det är något ni ska ignorera. Han gör dig (er) uppmärksamma på det behov han har och då måste ni också försöka tillgodose det! Håller inte ett dugg med snillis att du bör "lära" honom att vara själv (genom att strunta i honom), tycker det låter uppenbart att det inte är vad det handlar om i detta fall.
    tack för tipsen... känns nästan som jag vet allt det där men att då och då måste nån¨påminna mig om hur det kan vara...
    sagocd eller musik kan vara nåt... oftast ger jag honom en liten mellis när han kommit hem, äpple eller nåt, så då brukar han redan varva ner något.. men tydligen räcker inte det. Men det stämmer nog att det här är typisk för hans ålder det här.

Att planera maten i förhand är en bra idé... är inte så bra på det (vi tar oftast dagen som den är, även om vi har barn) men kan göra ett försök iaf.

Fanns förresten en tråd här på FL som handlade om "hur man kan få en lättare vardag" som barnfamilj, nån som vet var den finns?
Svar på tråden tips på underhållning 1,5 åring