• Chigitita

Va gör jag för att han ska sluta misshandla våra katter?!

Jag ahr en son på snart fyra år och vi har tre stycken katter. Dom stora katterna är vana vid att han drar i dom och sånt men han är rätt snäll mot dom men kattungen är en helt annan historia.
    Han håller fast katten, drar i han slår honom och jag vet inte vad. Ibland är grabben så hårdhänt att katten bara skriker för att de gör så ont.

jag ahr försökt allt känns de som. Prata med lillen, sätter honom vid väggen, spelförbud, tvförbud kattförbud de ena efter de andra men han lyssnar inte.
    Jag tror absolut inte att han vill skada katten men han gör det ändå och lyssnar inte när jag säger att han får ont.

Idag hände något med kattungen jag vet inte vad. Jag hörde bara ett skrik och sprang ut i tv-rummet. Då höll lillen i katten och jag sa till honom att släppa honom. Kattungen haltar nu på benet. Han försöker stödja sej lite grann. verkar inte som han har jätte ont för han piper bara lite när jag tryckte på benet så jag tror inte det är brutet men ska ringa vet imonn ifall han inte blitt bättre.

Men vad ska jag göra åt min son? Jag blir helt galen på honom!!!
    Funderar starkt på att ge bort katterna men vill helst inte detta.
    Nån som har tips och råd på hur jag ska få honom att förstå?

• Svar på tråden Va gör jag för att han ska sluta misshandla våra katter?!
  • Pysse

Åh vad synd om katterna. De har det nog bättre om de får bo hos någon annan.
    Vår son har växt upp med två katter och han har aldrig någonsin varit dum mot dem. Vi har hela tiden tjatat på honom att om man klappar eller kelar med en katt - gör man det försiktigt. Han var så van vid tjatat att han brukade tala om för gäster att de var tvungna att ta försiktigt i katterna.

Så antingen får du ge bort katterna eller så får du hela tiden hålla koll på sonen och katterna och kanske helt förbjuda sonen att röra katterna tills han har växt till sig.

• Stinis Olsson

Tror att som du säger så är sonen van vid de stora katterna- och de stora katterna vid honom. Den lilla är ju förstås livrädd för honom nu eftersom han gör som han gör.

Förstår din son att det är fel det han gör? Beter han sig olika med de olika katterna...? En större katt kan ju säga ifrån och faktiskt skada ett barn (och vuxna) så det kanske där problemet ligger. Han känner att han har mer makt över den lilla.
    Det är verkligen fruktansvärt men det kan nog vara en god idé att se om ni kan hitta ett nytt hem för den lilla kattstackarn innan det händer något värre.
    Och sedan- nolltolerans för detta beteende även med de större katterna- han måste ju lära sig på något sätt att det är fel- även om de accepterar det.

• Chigitita

Ja absolut. Jag skäller på honom för att han är dum mot dom stora katterna med men eftersom dom inte river honom eller nånting så fortsätter han.
    Jag ahr haft kattungar innan och han ahr aldrig vart sån här förutom när han va ca 1 år. Han har alltid haft en förståelse för dom mindre så varför detta kommer nu har jag ingen aning om.
    Ja han säger att han förstår att de gör ont men bannemej efter två sekunder är han på dom igen!

• mamma2kids

kattungen lär inte bli snäll som vuxen.så jag skulle ge bort den lillekatten.

• Chigitita
    mamma2kids skrev 2009-11-20 15:49:27 följande:
    kattungen lär inte bli snäll som vuxen.så jag skulle ge bort den lillekatten.
    Varför skulle han inte bli snäll som vuxen? Det är inte så att han blir slagen på 24/7. Han är en väldigt kelig och go katt och trots att min son kan vara elak mot honom så kommer han och sover gärna bredvid han och söker sej till honom på andra sätt.
  • raspberriee

håll den lilla katten ifrån din son tills han förstår att man inte ska bete sig så mot katter. låt den lilla katten vara i ett annat rum eller ha den nära dig?
    min väninnas katt blev behandlad illa utav deras äldre son(6år) ett bra tag tills..den katten stack iväg senare och aldrig kom tillbaka.

• Stinis Olsson

Är det innekatter du har förresten? Är det det så kan ju inte katten komma undan på samma sätt. Han är ju i dins sons territorium hela tiden...
    Det kan ju vara en fas din son går igenom såklart, men det blir knepigt när det handlar om en levande varelse som kan fara illa. Din son kanske ändrar sig om ett par månader men då kanske det är försent, man kan ju aldrig veta i förväg.
    Antingen får du ha stenkoll hela tiden, eller så får du lämna bort lillkatten som sagt.

Dock tror jag för övrigt att det är bra om barn får lära sig att ta hand om djur och vara nära dem men alla barn (och djur) har sina egenheter och man får anpassa sig till sin egna situation.

• Chigitita

Nu är det så här att jag fråga inte om jags ka ge bort min katt eller ej, untan jag undrar hur ska jag hjälpa min son att förstå bättre.
    katten ahr inte bott hos oss länge, och jag känner min son, han är inte elak, ahn förstår bara inte. Han kan vara jätte go och snäll mot katterna oxå och sköta sej. Men ibland vill han saker som inte katterna vill och det är då de går fel om man säger så.
    Jag vill ha råd om vad jag ska göra med grabben, inte med katten

• blå fisk

Jag har väl inget direkt tips på hur man får barnet att sluta göra så. Men först och främst om nu ska ha kvar katten så kan ni aldrig lämna dem obevakde tillsammans tills ni är helt säkra på att katten inte skadas igen, det är faktiskt djurplågeri. Om kattungen får utstå misshandel så är det inte alls otroligt att den antingen blir aggressiv eller börjar uppvisa stressymtom som att bli skygg och göra ifrån sig inne eller liknande. Om ni misstänker att kattungen skadat benet tycker jag att ni ska åka in akut med den, den ska inte behöva lida. Ta pengar från barnet, om han har några så får han en konsekvens av sitt handlande.

• Chigitita

Stinis Olsson skrev 2009-11-20 16:07:11 följande:

Är det innekatter du har förresten? Är det det så kan ju inte katten komma undan på samma sätt. Han är ju i dins sons territorium hela tiden...Det kan ju vara en fas din son går igenom såklart, men det blir knepigt när det handlar om en levande varelse som kan fara illa. Din son kanske ändrar sig om ett par månader men då kanske det är försent, man kan ju aldrig veta i förväg.Antingen får du ha stenkoll hela tiden, eller så får du lämna bort lillkatten som sagt.Dock tror jag för övrigt att det är bra om barn får lära sig att ta hand om djur och vara nära dem men alla barn (och djur) har sina egenheter och man får anpassa sig till sin egna situation.
    Dom stora katterna får vara ute men den lilla ahr inte börjat riktigt än. Han sticker ut lite på trädgården en stund varje dag.
    Jag tror att det hela egentligen ahndlar om ovana, han är vana vid att kunna vara hårdhänt mot dom större och dom får inte ont på samma sätt som den lilla.
    Jag är rätt mycket med den lilla då han kräver att bli buren nästan hela tiden :P
    Eftersom liten inte bott hos oss så länge vill jag inte avara för snabb med att ge bort honom heller.

BTW tassen mår bra nu:)
  • Stinis Olsson
    Chigitita skrev 2009-11-20 16:07:43 följande:
    Nu är det så här att jag fråga inte om jags ka ge bort min katt eller ej, untan jag undrar hur ska jag hjälpa min son att förstå bättre. katten ahr inte bott hos oss länge, och jag känner min son, han är inte elak, ahn förstår bara inte. Han kan vara jätte go och snäll mot katterna oxå och sköta sej. Men ibland vill han saker som inte katterna vill och det är då de går fel om man säger så.Jag vill ha råd om vad jag ska göra med grabben, inte med katten
    Önskar jag kunde hjälpa dig med den biten men jag har inte så stor erfarenhet av 4-åringar tyvärr men hoppas det löser sig. Det enda jag kan säga är att jag tror inte heller att han är elak, snarare nyfiken.
  • blå fisk
    Chigitita skrev 2009-11-20 16:13:16 följande:
    Stinis Olsson skrev 2009-11-20 16:07:11 följande:
    Dom stora katterna får vara ute men den lilla ahr inte börjat riktigt än. Han sticker ut lite på trädgården en stund varje dag.Jag tror att det hela egentligen ahndlar om ovana, han är vana vid att kunna vara hårdhänt mot dom större och dom får inte ont på samma sätt som den lilla.Jag är rätt mycket med den lilla då han kräver att bli buren nästan hela tiden :PEftersom liten inte bott hos oss så länge vill jag inte avara för snabb med att ge bort honom heller.BTW tassen mår bra nu:)
    Fast varför har ni låtit honom vara hårdhänt mot katter överhuvudtaget? Jag tycker att man ska ha nolltolerans när det gäller att vara elak mot djur. Men ni får väl helt enkelt punktbevaka sonen så att han inte är hårdhänt och det tycker jag ska gälla alla katter. Sen är det nog viktigt attge en massa positiv respons när han klappar snällt och tar fint i katterna. Så att inte "misshandel" av katterna blir ett sätt at få uppmärksamhet.
  • Panzergrenadier

Slå lite vett i pojken och lär han att man minsann inte ska vara elak på djur, och när jag säger "slå lite vett i pojken" menar jag det inte bokstavligt.

• mrs Elliott

Min lillebror var likadan . Han fick en rejäl smäll i rumpan ,sen lät han katterna vara ifred .
    Det är nolltolerans mot att vara elak mot djur .

• Jojjo841212

NOLL TOLERANS av elakhet mot djur, verkligen!!!

Jag var elak mot en katt när jag var liten, jag kommer bara ihåg detta för att den utskällningen jag fick av mamma då var inte att leka med!! Då var jag typ sex år. Markera TYDLIGT att det inte e ok!!! Låt honom för guds skull inte vara "hårdhänt" mot de större katterna heller...!

• canmamma

Det kommer att gå över. Kattungar växer upp och blir bättre på att säga ifrån och fyraåringar är (tack och lov!) inte fyra hela livet. Under tiden så se till att förhindra att de kan skada varandra.

Påminn tråkigt och ganska bestämt sonen om att vi tar försiktigt i katter och separera dem. Gör inte för stor grej av det för då blir det bara mer uppmärksammat. Det är ett normalt beteende för fyraåringar (dock ej acceptabelt).

Tolka kattens "känslor" för honom "Katten är trött/ledsen/hungrig/leksugen" och fråga honom vad han tror att katten känner (öva medkänsla). Be honom göra saker för katten: fylla på matskålen, leka med leksak på snöre, osv. Se till att han får budskapet att han är en djurvän och att han är bra på att ta hand om djur och att ni som en familj tycker att det är viktigt.

Är det under en särskild tid på dagen som det sker mest? Ibland kan det hjälpa att helt enkelt se till att totalseparera parterna under en viss tid på dygnet. Stoppa sonen i badet, eller katten i ett mysigt stängt rum.

Visa katten hur man går undan - klättra upp på en hög hylla eller in under något till ett säkert krypin.

Tålamod!

Svar på tråden Va gör jag för att han ska sluta misshandla våra katter?!