• Anonym

min Fk handläggare utreder om jag får sjukpenning

min handläggare på fk ville veta vad jag hade gjort från XX september till XX september då jag inte hade varit inskriven på A-f under den tiden.
    Jag skickade intyg från min a-givare att jag jobbat under den tiden.
    Jag mailade FK och frågade hur det ligger till med mitt ärende, o fick till svar att min handläggare skickade ett brev hem till mig igår, där det står att hon hade fått intyget, och håller nu på att "utreder" ärendet.
    Vad är det hon ska utreda? uppgifterna står ju i intyget.
    och det kan väl inte ta så lång tid?
    Fk vet om att jag inte har betalat räkningar på 2 mån och har inkasso på mig.

• Svar på tråden min Fk handläggare utreder om jag får sjukpenning
  • Anonym

Jag fattar inte vad du menar, har du jobbat så drar de väl bort de pengarna. Gäller det sjukpenning eller vad?

• Anonym
    Anonym skrev 2009-11-20 15:48:25 följande:
    Jag fattar inte vad du menar, har du jobbat så drar de väl bort de pengarna. Gäller det sjukpenning eller vad?
    läs rubriken. Så ser du att det står sjukpenning.
    JA, men de ville veta vad jafg hade gjort under den tiden innan jag skrev in mig på a-f. och det står på intyget de fick.
  • Anonym

Anonym (=() skrev 2009-11-20 15:51:36 följande:

Sitter i samma sits, under utreding av FK. Har gjort de i 2 månader nu. väntar på betalning för 4 veckor jag var sjukskrivern. Det är då en hel månadslön. Kan säga att allt gått åt skogen pga det. Att stå med en hel lön mindre den månaden var något vi absolut inte hade räknat med, något vi tyvärr inte hade råd med. Vi ligger nu efter med massa räkningar och ja bekymrar mig varje kväll hur detta ska gå??? Skulle verkligen behöve pengarna nu, så man kan betala ikapp,men det är inget FK verkar ha vidare överseende med. Jag ringer ca 1 gång i vecka för o ligga på, tyvärr utan resultat. Så utredning för dom, är förmodligen att de ska öppna ditt ärende i datorn och klicka lite grann...
    det är fan tragiskt :( hur länngesen var det du skickade in dina papper? mina skickades i slutet av oktober.
    ringer i princip varje dag, men inget verkar hända. undrar nu bara hur lång tid det tar. men varför skickar handläggaren hem ett brev till mig där det står att dem fått mitt intyg och ska utreda det? DET om något borde väl vara slöseri med tid. Om jag vill veta hur långt dem kommit kan jag ringa, handläggaren kan lägga sin tid på att handlägga mitt ärende, itne att skicka hem onödiga brev...
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-11-20 16:02:11 följande:
    läs rubriken. Så ser du att det står sjukpenning.JA, men de ville veta vad jafg hade gjort under den tiden innan jag skrev in mig på a-f. och det står på intyget de fick.
    Missade det
  • Anonym
    Waldo skrev 2009-11-20 16:24:12 följande:
    Utreder är det dom kallar det för när man ska bestämma i ett ärende. Att det tar tid är ingen nyhet, det tar evinnerliga tider att "utreda" och fatta beslut. Tyvärr bryr dom sig inte om om du har inkassobrev upp till taknocken, dom följer och arbetar eftesin rutiner
    men gud , är dem så känslokalla.. jag menar det kan väl inte ta lång tid att utreda ett ärende :/ finns ju inget att utreda för mig heller, bara om jag får sjukpenning eller inte liksom . alla uppgifte har dem sen en vecka tillbaka.

tror ni det går snabbare om min läkare/psykolog/personligt ombud ringer dit? man mår ju inte direkt bättre psykiskt när det är som det är
  • Anonym

Anonym (=() skrev 2009-11-20 16:51:11 följande:

Jag skickade in papper samma dag som ja blev sjukskriven. Så 3 månader sen ca, hade räknat med o få vänta en månad max typ
    okej, vad lång tid du har fått vänta :O för mig har det ju gått betydligt mindre tid. men vem vet det kan ju ta lång tid nu.
  • Anonym
    Lalalong skrev 2009-11-20 17:16:37 följande:
    Jag blev sjukskriven 2/9 på halvtid fram till 4/10 och från 5/10 till 1/11 på 25%. Jag har efter det hunnit med att jobba heltid en vecka för att sen gå på tjänstledighet och slutat jobba helt. Har inte jobbat på två veckor nu. Har inte fått något besked ännu om jag får några pengar eller inte. Däremot kom innan i veckan ett brev om att jag skulle ringa och berätta hur jag jobbat när jag var sjukskriven, alltså om jag jobbade 4 timmar om dagen när jag var sjukskriven på heltid och 6 timmar om dagen när jag var sjukskriven på 25%. Så det ringde jag och berättade. Får se nu då hur lång tid till det ska ta. 2/9 är ett tag sen nu känns det som.
    ja verkligen :(

men alltså, jag är sjukskriven ända till februari, 100%. och eftersom dem vet om det så borde dem skynda på sig lite, tycker man? kul om alla pengar (om jag får pengar) ska gå till inkasso bolag. skitkul.
  • Anonym
    Lalalong skrev 2009-11-20 17:25:58 följande:
    Ja, alltså det är en skittrist situation att hamna i. Samtidigt så får man ju förutsätta att de jobbar så fort de kan. Det är inte handläggarnas fel om de inte hinner med för de är för få menar jag. Jag känner själv att jag måste tänka så i alla fall, hade nog blivit knäpp om jag tänkte att systemet inte fungerar... jag måste tro att det gör det och att de som har hand om sånna här saker sköter det på bästa sätt utifrån förutsättningar, att de tar ärrendena i tur och ordning som de kommer till handläggaren och gör sitt bästa för att det ska bli rätt. Men absolut. Det är en pissig situation man sitter i, helt klart.
    ja. o sen när man är sjukskriven på grund av pyskiska besvär, och sedan hamnar i en sån här situation då man har inkasso på sig är inte kul. man blir ju inte friskare av det.

ska be min läkare ringa till dem och se om det går att skynda på någorlunda. för om det förtsätter såhär, så blir jag snart inlagd igen

orkar inte mer.
  • Anonym
    Lalalong skrev 2009-11-20 17:33:59 följande:
    Önskar dig lycka till!!
    tack detsamma .
Svar på tråden min Fk handläggare utreder om jag får sjukpenning