• slapparen

Risk för tvillingar, vad tror ni?

Knaprar dubbeldos Pergo. Förra månadens progesteronprov visade att en ägglossning skett. Då ultraljud dag 14: 1 blåsa på 14 mm. Ägglossade runt dag 17-18.

Ultraljud denna månad dag 15: 1 blåsa på 16 mm på höger sida samt en som var 6-7 mm på vänster sida.

I dag fick jag positivt på äl-stickan... dag 19.

Om ägget lossnar i morgon så har det haft 5 dagar på sig att växa till sig sedan ultraljud... vilket betyder att den lilla blåsan på 6-7 mm kan vara upp emot 16-17 mm och den stora 25-26 mm.

Vid tidigare graviditet för några år sedan blev jag gravid på en blåsa som var 17 mm vid ägglossning...

Vad tror ni, finns risk för tvillingbörd om detta skulle gå vägen???

Hur stor ska äggblåsan vara vid ägglossning? Är det större chans att man blir gravid beroende på storlek?

• Svar på tråden Risk för tvillingar, vad tror ni?
  • La Lola

Du vill inte ha tvillingar alltså?

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • slapparen

La Lola: Skulle det bli tvillingar blir det säkert en jättechock först, men givetvis skulle de vara såå välkomna. Men skulle vi inte få tvillingar, skulle jag heller inte sörja...

• Utlandssvensk76

Jag hade 3 aggblasor vid mitt senaste AL pa dag 11, storsta var 15mm, sen 12.5 och 12mm och jag hade AL pa dag 16 eller 17 vilket betyder att det mindre blasorna han bli stora nog att slappa (22mm ca) men min lakare sa att jag ej behover oroa mig. Jag ar pa AL+10 imorgon och tanker ta ett forsta test. Vi fick tyvarr inte till det sa bra under AL pga stress pa min mans jobb

Min lakare sager att aggen ska vara kring 18mm for att slappa.

Jag vill helst bara ha ett barn tror jag men blir jatteglad om det blir tvillinag ocksa och lattad om det ej blir trillingar!!

Lycka till!!

• slapparen

Utlandssvensk: Jo, visst skulle man bli glad ävenom det blir tvillingar... även om jag skulle föredra ett, då jag har två barn sedan tidigare... trillingar - törs inte ens tänka tanken! ;) Men det skulle väl gå det med.....

Håller tummarna för att ni lyckats denna månad, trots att ni inte fick till det så väl under äl-perioden.

• challis777

Jag brukar oftast ha två äggblåsor på G vid mina pergoförsök. Men mina läkare har förklarat att oftast växer ett till sig och det andra tillbakabildas. Jag är gravid nu i v. 19 med ett foster i magen.

Lycka till!

• Utlandssvensk76

Jag fick ett svagt streck imorse!! men jag vagar inte bli glad, har inte ens berattat for min man....! Anvander test jag inte provat forut, kopta har i sydafrika, men de ser exakt likadana ut som testlagrets som jag har anvant 6 ggr och aldrig fatt tillstymmelsen av ett streck.

Forsokte ta kort men det funkar inte. vagar jag hoppas? kan tillagga att jag inte behover vinkla testet for att se strecket och strecket syntes inom tiden man ska kolla.

• slapparen

tredjejuli: Tack för ditt svar... känns lugnt att höra.. :)

utlandssvensk: STORT GRATTIS!!!!!! Klart du måste vara gravid!!! Vilken lycka!

• Utlandssvensk76

Tack evell!! Hade hoppats pa starkare streck imorse (24 h sen det forsta testet), men det ar fortfarande svagt.... Testade med ett AL-test ocksa och dar blev teststrecket nastan lika starkt som kontrollstrecket. jag fortsatter att hoppas men har fortfarande inget sagt till min man, vill ha starkt/starkare streck forst..... ska kopa ett CB efter jobbet ikvall och testa med det imorgonbitti och se om det gor skillnad.

• Utlandssvensk76

JAG AR GRAVID och overlycklig!!! Min svagerska radde mig att ga till min lakare och ta blodprov sa jag gjorde det efter jobbet kl 17 och nu ringde de just fran labbet - testet var positivt!!! Kopte dessutom ett sista gravtest pa vagen fran jobbet da jag ej trodde att jag skulle fa resultatet samma dag och ville sa garna beratta for min man ikvall istallet for att slippa sitta med nyheten hela dagen pa jobbet imorgon. Da strecket blev lite starkare och kom fram snabbare an de andra kande jag mig nog saker for att beratta! Han blev jatteglad men vet ju inte det dar med svaga streck sa tyckte det var bra att vi skulle fa 100% besked imorgon

Jag tror knappt det ar sant!

• AMFA
    Utlandssvensk76 skrev 2009-11-23 20:17:07 följande:
    JAG AR GRAVID och overlycklig!!! Min svagerska radde mig att ga till min lakare och ta blodprov sa jag gjorde det efter jobbet kl 17 och nu ringde de just fran labbet - testet var positivt!!! Kopte dessutom ett sista gravtest pa vagen fran jobbet da jag ej trodde att jag skulle fa resultatet samma dag och ville sa garna beratta for min man ikvall istallet for att slippa sitta med nyheten hela dagen pa jobbet imorgon. Da strecket blev lite starkare och kom fram snabbare an de andra kande jag mig nog saker for att beratta! Han blev jatteglad men vet ju inte det dar med svaga streck sa tyckte det var bra att vi skulle fa 100% besked imorgon Jag tror knappt det ar sant!
    GRATTIS till graviditeten! och lycka till. Hoppas du kommer att må bra i väntan på underverket.
    Bättre att tiga och tas för idiot, än att tala och undanröja alla tvivel
  • slapparen

Utlandssvensk: Iiiih! Stort grattis och lycka till!!!! du får meddela sen hur många de är som ligger där inne ;)

Svar på tråden Risk för tvillingar, vad tror ni?