• Anonym

Nå fel på mitt hår???? Fett så fort det torkat efter tvätt????

Förra veckan när jag tvättade mitt hår (schamponerade 3 ggr) Dagen efter var det jätte fett redan. Men bara uppepå, precis hela vägen där jag har benan.

Schamponerade då igen flera gånger och det var lika fett ändå på direkten??
    Idag har jag tvättat mitt hår både morgon och kväll, fettet försvinner inte?? Det är stelt som om jag skulle haft gelé i hårbotten just kring benan... När man sen kammar på det stela så blir det jätte fett.

Vad kan vara fel, fel på schampot (balsam har jag bara i topparna)
    Tvättar mitt hår 1-2 gr i veckan annars. Vad är det som händer???

• Svar på tråden Nå fel på mitt hår???? Fett så fort det torkat efter tvätt????
  • Anonym

Nån frisör borde väl veta???

• forvantningar

Hej, kan börja med o berätta att man får fett hår pga att man är torr i hårbotten eller håret behövs återfuktas. Så fettet kommer för att återfukta håret, tvättar du då håret så blir det ännu torrare och mer "fett" produceras.

Mitt bästa tips är att inte tvätta håret på ett par dagar och låta det återfuktas. Att lägga en hårinpackning som får sitta i över natten kan också hjälpa.

Skulle det dock inte hjälpa så borde det bero på shampoot.

• Nyfiken gul

Att shamponera håret 2-3 ggr varje gång är inte bra. Det torkar ut hårbotten och gör bara att håret blir MER risigt och fett - se svaret ovan.

Använd ett milt shampo anpassat för just ditt hår - köp det helst hos frisören. Använd endast shampot enligt anvisning på flaskan, inget annat.

Nu vintertid är det också större risk för risigt hår i detta hemska väder med kyla, regn och blåst så det är viktigt att man tar hand om sitt hår. Styla helst inte alls, låt det självtorka så ofta som möjligt och var rädd om håret med tanke på jackor, väsk-handtag och sånt.

• ashera

Så blev mitt hår när jag använde fel schampo, sambon köpte hem ett som var för färgat hår. Trodde inte det skulle göra någon skillnad, men håret blev som du beskriver, det såg fett/smutsigt ut och blev alldeles stelt, mest vid benan. Tog ca 3-4 tvättar med vanligt schampo innan håret blev som vanligt igen.

• Anonym

Allt ovan stämmer (t.ex. att om du torkar ut huden så börjar porerna producera mer talg, och huden blir flottig).

Det kan också vara sebboroisk eksem (fetmjäll), googla det för att se om det stämmer på dig isf kan du prova mjällschampo el googla Carl M Lundh som säljer produkter för hår med detta problem.

Sen har vissa människor en fet hårbotten bara, då får du ha ett schampo för fett hår och en inpacknin och balsam för torrt hår.

• Chris Cross

Sådär får jag också någon gång ibland, särskilt vintertid. Brukar då tvätta håret en gång med helt vanligt Yes diskmedel när jag inte står ut med fettet längre. Då brukar det rätta till sig och blir som vanligt igen.

• Anonym (hm)

man BÖR ALLTID schamponera håret 2ggr...!!!

men köp ett frisörschampo+balsam/inpackning och använd..om du nu har ett billigt schampo från t.ex ica/coop...

jag fick otroliga problem med hårbotten efter att vi gifte oss nu under hösten..
    hade då i extensions och syrran hade på tonvis med hårspray på lockarna vi gjorde.. vilket resulterade i en hårbotten med KLÅDA till 100000000..

till slut satt jag med en hååård hårborste och tryckte mot hårbotten.. kliandes alltså..

köpte då Clearasil schampo för känslig hårbotten..har funkat förrut..
    men nej det började bränna o svida!

gick till frisören dagen efter och köpte produkter från Kerastase som funkar såååÅ BRA!

• Anonym (Byt schampo)

Jag har aldrig haft så bra hår som sen jag slutade med starka schampon och slutade tvätta håret så ofta. Numer använder jag Barnängens barnschampo och tvättar håret 2 ggr iveckan. Är inte alls så fett som innan. Starka schampon och tvätt ofta sliter på håret och gör det mer fett. Och schampon _mot_ fett hår torkar ut det ännu mer så man får bara ännu fetare hår.

• zandrella

Chris Cross skrev 2009-11-20 23:14:37 följande:

Sådär får jag också någon gång ibland, särskilt vintertid. Brukar då tvätta håret en gång med helt vanligt Yes diskmedel när jag inte står ut med fettet längre. Då brukar det rätta till sig och blir som vanligt igen.
    Jag brukar oxå tvätta håret med YES diskmedel när det blir så där fett och inget annat hjälper. speciellt vintertid,när det börjar bli kallare. så prova det!
  • Applebaum

Anonym (hm) skrev 2009-11-21 00:24:15 följande:

man BÖR ALLTID schamponera håret 2ggr...!!!
    Jasså? Varför det? Är det något allmänt faktum som jag har gått miste om att ta del av? Jag schamponerar aldrig mitt hår och det har heller aldrig varit finare.

TS - ditt problem kan bero på att du tvättar håret för mycket, men också på att ditt schampo innehåller fruktvaxer och annat skräp som lägger sig som en hinna på hårstrået. Prova att byta schampo till ett som är silikon- och vaxfritt.
  • Anonym
    ashera skrev 2009-11-20 20:11:41 följande:
    Så blev mitt hår när jag använde fel schampo, sambon köpte hem ett som var för färgat hår. Trodde inte det skulle göra någon skillnad, men håret blev som du beskriver, det såg fett/smutsigt ut och blev alldeles stelt, mest vid benan. Tog ca 3-4 tvättar med vanligt schampo innan håret blev som vanligt igen.
    Men precis så är det jag menar, det blir så mest vid benan.

I vanliga fall tvättar jag håret 1-3 ggr per vecka. Har använt samma schampo i nästan ett år. Var förra veckan som detta dök upp, därefter har jag försökt tvätta det några gånger dagligen för att få bort det, får åka och köpa nytt schampo helt enkelt
  • Anonym

Tack för era tips, använder Loreals schampo för färgat hår just nu. Det är det jag använt i nåt år och aldrig haft liknande problem. Tvättar som sagt bara 1-3 gånger per vecka. Har långt hår och använder i princip aldrig några produkter, om jag inte ska ut eller liknande.

Har aldrig haft varken torr eller fet hårbotten tidigare, håret är inte direkt torrt heller.

Får helt enkelt byta schampo och testa!!

• Anonym
    Applebaum skrev 2009-11-21 15:38:09 följande:
    Anonym (hm) skrev 2009-11-21 00:24:15 följande: Jasså? Varför det? Är det något allmänt faktum som jag har gått miste om att ta del av? Jag schamponerar aldrig mitt hår och det har heller aldrig varit finare. TS - ditt problem kan bero på att du tvättar håret för mycket, men också på att ditt schampo innehåller fruktvaxer och annat skräp som lägger sig som en hinna på hårstrået. Prova att byta schampo till ett som är silikon- och vaxfritt.
    Ja, det är ett faktum du nog gått miste om. Frisörer rekommenderar att shamponera 2ggr, men att endast tvätta ca 2-3ggr/vecka, precis som ts gjort tidigare.

Man schamponerar först en gång för att få bort produkter (ex spray, vax, gel m.m) sen för att komma närmst strået och hårbotten.
    Hårbotten är det enda som går att göra något åt eftersom själva strået är döda celler och inte går att behandla på annat vis än att använda produkter som lägger sig utanpå och "stänger" strået och gör håret glansigare och starkare mot påfrestningar utifrån.

Jag rekommenderar att köpa scampoo av en frisör eller gå till en hudterapeut som även behandlar hårbotten, kolla t.ex på dermarome.se för att hitta en sån salong.

Lycka till!
  • Anonym (mamman)

Jag var med om samma sak för ett par veckor sedan. Använde mig faktiskt av Yes något som hjälpte. Har sedan dess inte haft några problem utan tvättat håret som vanligt, ca tre gånger i veckan, med mitt vanliga schampo.

• Elavela87

Fick också hux flux fett hår, uppepå :S jätteskumt för så har det aldrig blivit annars. Får testa det där med Yes-idén. Tvättade mitt hår varje dag, men det shampoot ska man kunna använda varje dag :S

• Heranell

Alltså, ju mer man tvättar det desto mer fett (sebum) producerar hårbotten = fetare hår. Jag har själv fett hår men vill absolut inte tvätta varje dag, kör med havregryn istället.
    Försök hitta nån "No Poo" tråd här på FL. Där var i en sån jag hittade tipset om att göra torrshampo av havregryn.

• Anonym

Sköljer du ut håret ordenligt? mitt hår var precis som ditt ett tag, och det var för att jag slarvat med att skölja ut.

• Anonym (Lilla)

Hej Ts,
    Schampoo torkar ut håret, jag har inte haft schampoo i mitt hår på ca 2år och tvätta bara med coops balsam (läs på ww.lockig.se efter bra balsam och även ekologiska schampoo som är godkända) och bikarbonat och lite annat gott naturligt i håret.

Ett tips är att läsa och be om råd på denna NooPoo-tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m48391822.html
    eller läs och ställ frågor på www.lockig.se

Det tar tid, så ge inte upp i första taget.

Lycka till...

• vinterlärka
    ashera skrev 2009-11-20 20:11:41 följande:
    Det är ju exakt samma problem som jag fått av schampo för färgat hår! Startade nyss en tråd om det.
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m49182005.html
    Vill ju gärna behålla min hårfärg, men om inte dessa schampon fungerar får jag väl helt enkelt ha något annat.
    Får jag fråga vilket schampo du bytte till? Om du fortfarande läser här vill säga
Svar på tråden Nå fel på mitt hår???? Fett så fort det torkat efter tvätt????