• Anonym

Rädd tvååring

Jag har en dotter som blir två och ett halvt år i vinter. Hon har den senaste tiden blivit rädd för en mängd saker. Det började ungefär i samband med halloween då de på dagis berättade en saga om en häxa. Denna häxa har sedan dess varit det stora samtalsämnet hemma - det går inte en dag utan att hon nämner den och i början var hon verkligen vettskrämd. Vi har försökt förklara så gott vi kan att häxan är snäll och att hon inte är farlig. Nu har hon börjat bli rädd för flera saker, bl.a. ett gosedjur i form av en apa som tillhör en dagiskompis.

Nämnas bör kanske att vi bor utomlands och att dottern på dagis pratar det lokala språket. Vi har försökt förklara så gott vi har kunnat på dagis att dottern har varit väldigt rädd och personalen har i gengäld berättat att dottern varit lite blyg mot dem på sistone. Hon leker mycket med sina kompisar men hon pratar knappt med personalen.

Är detta en normal fas som tvååringar går igenom och vad kan vi göra för att dottern ska känna sig trygg både hemma och på dagis? Kan rädslan och blygheten ha ett samband?

• Svar på tråden Rädd tvååring
  • Barnpsykologen

Hej, jag vill inte oroa er, men om ni ser att det är en större förändring i hennes beteende och att det avviker från hennes personlighet tycker jag ni ska agera.
    Kan det vara något på dagis som skrämmer henne, ibland kan äldre barn finna på att skrämmas, eller något annat. Barn i den här åldern än känsliga för fantasier och har svårt att skilja på verklighet och fantasi. Om det finns lekar med inslag av häxor och liknande på dagis, så kan det vara bra om man kan prata om det med personalen, så att det kan upphöra.
    Peronalen kan behöva vara med mer i barngruppen för att se vad som händer. Prata med er dotter och hör vad hon berättar. Fråga vad de leker på dagis osv.´Det viktiga är att ni förmedlar att ingen kommer att få göra er flicka illa och att ni hjälper henne om hon är rädd.

Hälsningar Annel

Svar på tråden Rädd tvååring