• Tina B

När söka vård?

Igår fick jag hämta hem min 6 åring från fritids. Han hade jätte ont i huvudet och låg och sov när jag kom. Hela eftermiddagen och kvällen sov han i princip hela tiden och var väldigt varm. Imorse hade han 39,7 och på eftermiddagen 39,9 men den har nu sjunkit till 39,1. Huvudvärken är borta men stora stunder är han knappt kontaktbar, han sover mycket och har enbart lämnat sängen för att gå på toaletten. Han yrar och ibland vet jag ingte om han sover eller är vaken. Vätska har han dock fått i sig. Andningen verkar OK men ibland skakar han. Hjärtslagen är snabba och pulsen verkar hög.
    I dagens influensatider blir man ju lite oroligare ... Är det bara andningen man skall vara uppmärksam på? I vanliga falkl när han har feber brukar han vara ganska oberörd av det.

• Svar på tråden När söka vård?
  • The Black Lady

Blir förvånad att du inte har ringt till sjukvårdsupplysningen redan när du beskriver att han knappt är kontaktbar..

RING NU!

• logg81

Att fråga en massa folk på ett  internetforum när det finns sjukvårdsrådgivning.... *suck*

RING!

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Miixs

Varför hoppa på någon som vill ha hjälp?? Då är de väl bättre o säga hur du hade gjort i läget..

Tina, jag hade ring o kollat.. men de låter nästan som om det vore dags o åka in om sonen är så vissen!!

Krya på honom!!

• The Black Lady

Har du ringt ännu? Vad sa dom?

• mommi75

Jag hade också ringt och hört med dom just för att va på den säkra sidan.Men du ska kolla så han andas ordentligt och kanske prova att väcka honom då och då när han sover för att kolla så han vaknar till.

• Hanna36

Har du tagit av honom alla kläder, duschat/badat honom svalt, gett svala drycker/glass? Framförallt; har du gett honom febernedsättande??

~ Mamma till 3 goingar ~
  • lövet2

"knappt kontaktbar" säger inte så mycket när man inte ser honom IRL. Efter din beskrivning skulle jag nog avvakta, men vaka i natt för säkerhets skull. Feber kan ge både yrande och hallucinationer, så om andningen och vätsketillförseln funkar utan problem, så skulle jag ta det lugnt än så länge.
    Frossa hör till flunsan, puls och andning blir snabb av hög feber.

Men ha alla telefonnummer uppskrivna så du kan ringa på en gång om du känner att det inte står rätt till!

He´s come for me - leave us!
  • MalinI

Jag håller nog med lövet2. Det låter som ett barn med hög feber. Men håll koll. Han dricker och går på toaletten. Det är 2 bra tecken i all jobbiga med sjuka barn.

Men eftersom han inte brukar vara så ring om du känner dig osäker. Bättre och ringa.

• Tina B

The Black Lady skrev 2009-11-20 21:29:05 följande:

Blir förvånad att du inte har ringt till sjukvårdsupplysningen redan när du beskriver att han knappt är kontaktbar..RING NU!
    logg81 skrev 2009-11-20 21:30:11 följande:
    Att fråga en massa folk på ett  internetforum när det finns sjukvårdsrådgivning.... *suck*RING!
    För att sjukvårdupplysningen hade en låååååååång telefonkö och att någon med vårdkunskap troligen skulle kunna ge snabbare råd här. Så sucka på
  • Tina B

Tack ni andra som gav råd och stöd

Vi har haft en natt jag inte önskar någon men nu på morgonen vaknade han och är tillbaka! Febern har sjunkit drastiskt och han pratar på som vanligt igen.

Sjukvårdsupplysningen gav oss tillslut rådet att åka in med honom men varnade för överbelastning och lång kötid. Alternativet var att ringa ambbulans om det blev akut. Vi valde det senare (med det var inget lätt beslut!) och hade istället stenkoll på honom under natten. Han skrämde oss ordentligt med ett yrande om att det kändes konstigt att andas men sedan sjönk plötsligt febern och vi fick ordentlig kontakt och då sade han att nej, andas känns som vanligt *pust*

• hannamiller

Den slår till väldigt olika på alla..
    Vi har inte haft någon problem med andningen..
    Lått han ta det väldigt lugnt och det är bar med att få i sig dricka och alvedon eller något sånt..
    Hoppas allt blir bättre snart.. kram

• hannamiller

Såg nu du skrev det igår.. bra att allt gick bra..

• Muminski
    Tina B skrev 2009-11-21 08:24:56 följande:
    Tack ni andra som gav råd och stöd Vi har haft en natt jag inte önskar någon men nu på morgonen vaknade han och är tillbaka! Febern har sjunkit drastiskt och han pratar på som vanligt igen.Sjukvårdsupplysningen gav oss tillslut rådet att åka in med honom men varnade för överbelastning och lång kötid. Alternativet var att ringa ambbulans om det blev akut. Vi valde det senare (med det var inget lätt beslut!) och hade istället stenkoll på honom under natten. Han skrämde oss ordentligt med ett yrande om att det kändes konstigt att andas men sedan sjönk plötsligt febern och vi fick ordentlig kontakt och då sade han att nej, andas känns som vanligt *pust*
    Skönt att det gick bra. I det läget är det nästa bättre att vara hemma för man kan få vänta LÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄNGE på akuten, även om man tror att läget är akut gör ju de en annan bedömning och du sa ju att han fick i sig vätska och inte hade jättejättehög feber. Förstår att det var jättejobbigt men vad bra att det gick över så snabbt! Gjorde ju likadant med min lille kille med magsjukan, mycket bättre att vara hemma och åka in när det verkligen inte funkar hemma längre.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Starkast

Tina B skrev 2009-11-21 08:24:56 följande:

Tack ni andra som gav råd och stöd Vi har haft en natt jag inte önskar någon men nu på morgonen vaknade han och är tillbaka! Febern har sjunkit drastiskt och han pratar på som vanligt igen.Sjukvårdsupplysningen gav oss tillslut rådet att åka in med honom men varnade för överbelastning och lång kötid. Alternativet var att ringa ambbulans om det blev akut. Vi valde det senare (med det var inget lätt beslut!) och hade istället stenkoll på honom under natten. Han skrämde oss ordentligt med ett yrande om att det kändes konstigt att andas men sedan sjönk plötsligt febern och vi fick ordentlig kontakt och då sade han att nej, andas känns som vanligt *pust*
    Min erfarenhet av mina barn är att ju större de blir, ju slöare och "konstigare" blir de av feber.
    Men ser man på sig själv som vuxen är man fullständigt däckad vid 38..
Svar på tråden När söka vård?