• korvmamman

ständig smärta under skulderbladet

Jag har ständig smärta under vänstra skulderbladet... Är gravid i vecka 16 och har en 8 m¨naders hemma...

Tror det kommit för att jag burit henne på högra höften... (har slutat med det nu...)

Har ni några tips på hur man blir kvitt denna smärta? ngn övning man kan göra???

någon annan måste ju varit med om detta tidigare tycker jag.

• Svar på tråden ständig smärta under skulderbladet
  • WK 1

så hade jag det när jag var gravid med sonen. Tyvärr gick det inte över förrän efter förlossningen...... Prata med din barnmorska om de är anslutna till några sjukgymnaster som kanske kan hjälpa dig med några avslappningsövningar. Lycka till!

• korvmamman

WK 1 skrev 2009-11-21 14:03:14 följande:

så hade jag det när jag var gravid med sonen. Tyvärr gick det inte över förrän efter förlossningen...... Prata med din barnmorska om de är anslutna till några sjukgymnaster som kanske kan hjälpa dig med några avslappningsövningar. Lycka till!
    ajdå.. låter inte positivt

tänkte ringa MVC på måndag och kolla med dom... så irriterande med något som känns av HELA tiden...
  • WK 1

jag lider med dig! Fruktansvärt drygt när det inte finns något läge alls som hjälper. Jag gick i bassängträning under slutet av graviditeten för foglossning och lite sånt, men det hjälpte lite på den smärtan med. Prova en värmedyna el dyl när du har en chans att ligga ner och vila lite =)

• KlasStures mamma

Gå till en massör. Jag har också problem med det och jag är inte gravid =) Musklerna blir anstängdaa och gör ont. Strecha (hur man nu stavar det) armarna morgon och kväll. Det hjälper musklerna att släppa spänningarna.

• miamaria777

Det är ett muskelfäste som sitter där, som kan bli inflammerat. Jag hade det får några år sen (inte i samband med graviditet), det var jättejobbigt och höll i sig länge. För mig tror jag det berodde på att jag satt fel och länge vid datorn, men det kan säkert komma av att man bär mycket också...

En stretchövning som jag tycker är bra för ryggen är om man böjer sig framåt, korsar armarna och tar tag bakom knäna (vänster hand bakom höger knä osv). Sen skjuter man rygg. Då känner man hur det sträcker i ryggen. Men är det en inflammation tror jag att man ska försöka vara i stillhet tills den lagt sig.

• Villepille

Massageterapi kan hjälpa. Jag håller på och utbildar mig till massageterapeut.
    Detta låter som något som vi skulle kunna sätta tänderna i. =)
    Som sagt sitter det en muskel under skulderbladet, det behöver nödvändigtvis inte vara en inflammation utan muskelknutar eller triggerpunkter, dvs muskelfibrer som klumpat ihop sig... Dessa irriterar ständigt och smärtar. En massageterapeut jobbar inte bara med massage utan även med töjningar som är väldigt effektiva. Gör underverk! =)

• korvmamman

tack för alla råd!!! Skall boka ngn massagetid snart och även kolla med ngn sjukgymnast... detta är ju inget man vill ha kvar när man börjar bli höggravid... pust vad jobbigt

• DunderFrida

Har haft samma problem som du och massage kan hjälpa till viss del men jag går numera till en naprapat om jag får ont någonstans. Då kommer du även få hjälp med förebyggande övningar. Vet inte var du bor men i Göteborg finns det suveräna naprapater på citykliniken.

Lycka till!

• sarsparis

Tycker du ska ta upp det med din bm. eller kanske ringa en naprapat för råd. de är duktig på sånt. Tror inte att vanliga massage eller sjukgymnastik hjälper dig i första läget utan man måste först behandla det onda och se sjukgymnastik för att inte få det tillbaka.

Svar på tråden ständig smärta under skulderbladet