• Anonym

hur veta om det är inbillning eller ej? sjukdom.

igår upptäckte jag att jag var lite blålila om läpparna, när jag kom hem sa min kille att jag inte alls var det.
    i dag har jag ena stunden tyckt att jag är det och andra inte.

har aldrig tänkt på färgen på mina läppar förr faktist.
    men saken är den att jag har 37.8 i temp, normalt sett dagtid ligger jag runt 36.9 i morse låg jag på 37.7 vilket ju faktist är lite feber.

sambon åkte bort och jag fick panik, tänkte på hjärtinfarkt etc och blev stressad, fick svårt att andas.
    jag känner mig inte helt kry.
    hostar inget men det känns som jag är tät i andningsvägarna.
    alla tycker typ att jag är hypokondriker och min kille skulle bara i stort sett skratta åt det om jag talade om det när han kom hem.

har åkt till akuten många gånger, några gånger har det vart allvarligt och några gånger inget alls.

ringde vårdguiden i går och de sa att jag kunde avvakta, då sa jag å andra sidan inte att det kändes småtungt att andas.
    en läkare hävdar dock att jag har astma, en annan läkare säger att jag inte har det.

när jag var yngre hade jag en del panikångest, har kännt mig lite småförkyld så jag har ingen aning om vad det kan bero på
    kanske skulle jag ringa jorakuten? dvs inte den riktiga akuten.

• Svar på tråden hur veta om det är inbillning eller ej? sjukdom.
  • Anonym

det är såklart omöjligt för mig att säga men jag tycker att det låter som ångest och oro hellre än något fysiskt. Jag lider själv av en hel del ångest och vet hur det är när man mår så dåligt och tänker att det här måste verkligen vra nåt fel men sedan visar det sig att det "bara" är ångesten som spelar en ett spratt.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-11-21 18:50:45 följande:
    det är såklart omöjligt för mig att säga men jag tycker att det låter som ångest och oro hellre än något fysiskt. Jag lider själv av en hel del ångest och vet hur det är när man mår så dåligt och tänker att det här måste verkligen vra nåt fel men sedan visar det sig att det "bara" är ångesten som spelar en ett spratt.
    jag hamnade hos svärföräldrarna och så fort jag blev själv kändes det tungt i bröstet, tempade mig och hade visserligen 37.8
    men när min svärfar gick till jobbet ringde jag närakuten och sa att mina läppar såg blå ut, kändes tungt att andas och så, då sa dom att jag måste åka till akuten.
    då kom svärmor hem och det kändes bättre.
    nu har vi ätit och sambon är här med,då känns det plötsligt inte alls tungt i bröstet?

jag vet att man kan få starka ångestsymptom och hur panikångest känns, men detta var under så lång tid? kan man få ångest och tryckkänsla, tungt att andas av rädsla blandat med ångest?

sambons läppar är lika mörka som mina, men jag vet inte. tack för att du svarade.
  • Anonym

det kan ju även berott på att jag inte hade nån mobil, ingen telefon hemma och osäker på om svärföräldrarna var det.och ensam med mina två småbarn.
    är nog ganska bunden till folk och känner mig orolig när ingen är hemma (svägerska och svärföräldrar bor i husen brevid)

• Anonym

Oro och ångest kan bli ganska långvarig och då dina besvär blir bättre då du får sällskap tyder ju absolut på att det är något psykiskt. Jag tror absolut inte du behöver vara orolig över det fysiska :)

• Anonym (skaffahjälp)

Förlåt ts om detta är fel nu men jag tror att du har skrivit andra trådar också med liknande budskap? Är du den ts jag tror så måste du skaffa hjälp för din ångest och oro!! Det är jätteviktigt att du gör det för din skull men också för dina barns skull.

Jag har själv testat KBT och kanske kan det vara något även för dig ts?
    Önskar dig all lycka och välmående!

Svar på tråden hur veta om det är inbillning eller ej? sjukdom.