Inlägg från: BimBim o Knorrans Mamma |Visa alla inlägg
  • BimBim o Knorrans Mamma

Behöver hjälp ang uttag av "lön" i enskild firma!

Min man startade eget för ett par månader sedan.
    Jag har hand om bokföringen och allt administrativt men är inte anställd än men ska väl bli framöver..
    Min man har starta eget bidrag nu ett tag framåt men han kommer snart behöva ta ut lön ur företaget.

För att inte åka på nånuperduper restskatt sen så vill vi betala in skatt o alla avgifter såfort han tar ut "lön" ur företaget alt föra över det på ett annat konto sålänge.

Det jag undrar över är hur mkt ska han betala i skatt o avgifter?
    Och till vem?
    Är det bara skatteverket eler är det andra man ska betala till med?

Låt säga för enkelhetens skull att han vill ta ut 10000:- i "lön" netto då.
    Hur mkt ska han då betala i skatt och alla avgifter och VEM ska han betala det till?
    Skulle behöva hjälp med detta på ren svenska då jag inte blir riktigt klok på skatteverkets "tabeller" osv.
    Finns det nån vänlig själ som kan hjälpa mig?
    Har ringt skv med men det är ju såååå långa köer jämt o med 2 små barn är det svårt o hinna med telefonköer så långa stunder... De har ju tyvärr inte öppet på natten.

Skulle bli jättetacksam om nån orkade ta sig tid att förklara för mig.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Behöver hjälp ang uttag av "lön" i enskild firma!

Ingen????????

Lithe skrev 2009-11-21 16:43:49 följande:
    Ni betalar skatt och arbetsgivaravgifter till skatteverket. Ingen annan.Hur mycket ni ska betala står på blanketten ni ska fylla i och skicka in varje månad.
    Ja eller egenavgifter heter det väl när man inte har anställd utan bara sig själv eller vad man ska säga. Vilken blankett menar du?
    Momsdeklarationen?
    Nån annan blankett har vi inte.
    Har bara inbetalningskort till skatteverket oxå.
    Men inget annat.
    O det kan man ju inte veta i förväg hur mkt som ska betalas in när man inte bestämt hur mkt man ska ta ut än väl?
    Tycker det är en djungel...

Tack för ditt svar.
    inze skrev 2009-11-21 16:54:07 följande:
    Finns mycket info här:www.skatteverket.se/svarpavanligafragor/foret...Är det där du läst?Har ni F-skatt eller ansökt om det?
    Ja vi har f-skatt och momsplikt.
    Just det. har läst där + på lite andra ställen.
    Men vissa begrepp är lite krångliga ändå tycker jag...

Det står ju såhär.
    "Egenavgiften är tillsammans med allmän löneavgift 30,71 procent. Den särskilda löneskatten på förvärvsinkomster är 24,26 procent."

Ska jag då betala in ca 55% av det jag tar ut i lön?
    Alltså tar jag ut 10000 så ska 5500 av de 10000 in i skatt o egenavgifter?

När vi startade företaget trodde vi inte det skulle gå så bra som det nu gör. Så vi trodde inte vi skulle ta ut nån lön alls typ första året. men nu kommer vi göra det ändå. De har ju beräknat preliminärskatten till 0 kr/mån första året. Men man kan ju ändra det står det ju. Men han kommer ju ta ut det som behövs varje månad = vi vet ju inte säkert hur mkt månad för månad och då kan vi ju inte lämna in nån preliminärskatt heller.
    Skulle ju bara vilja betala in för det man tar ut varje månad istället för att halka efter eller betala för mkt...
    Men så enkelt är det inte va?

Tack för svar!
    Bolaget skrev 2009-11-21 18:36:06 följande:
    Egna uttag i en enskild firma är just bara egna uttag, inte lön. Du har ingen lön från en enskild frima utan firmans resultat är din inkomst. Inte heller kan din man anställ dig i firman utan du får helt enkelt dela på resultatet med honom. Nu kan ju om jag förstår det rätt inte du utför själva verksamhetsjobbet vilket gör att du inte kan vara del i en gemnsamt driven verksamhet utan istället blir medhjälpande make. Rent skattemässigt innebär det att han inte får föra över ett större resultat till dig än vad du fått i lön för motsvarande jobb, ni kan alltså inte dela intäkten rakt av.Tillbaka till lön/egna uttag och skatter. Det är alltså inte på uttaget man betalar skatter och egenavgifter utan på resultatet och hur stort det är exakt vet ni inte förrän året är slut och ni gjort bokslut och deklarerat. Vad ni tror att resultatet ska bli är vad ni anger i F-skatteansökan och om resultatet blir vad ni trodde så ska in betalningarna för F-skatt täcka de skatter ni ska betala. Om man ser att resultatet blir högre eller mindre så kan man skicka in nya preliminära deklarationer så ändras beloppet på F-skatten.Att ni inte har några blanketter att redovisa på annat än momsen är just för att ni inte har några löner att redovisa då ni inte är anställda. Det finns ju inget som hindrar att ni frivilligt betalar in extra summor till skattekontot om ni är rädda för restskatter.
    Hej. Jo det vet jag därför skrev jag "lön". Alltså att han vill ta ut ett eget uttag varje månad men vill samtidigt skatta för det direkt.
    Okej. varför kan han inte anställa mig i firman???
    okej. Men om vi betalar in lika mkt till skattekontot som vi tar ut varje gång så måste det ju bli någolunda ok i slutändan då?
    reglerar slatteverket det sen när man gör bokslut då?
    Och måste jag ändra preliminärskatten eller är det frivilligt?
    jättetack!

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-11-21 18:52:57 följande:

Här är lite skatteverks info firma-pdf.notlong.com (kortad url)
    Tack för länken!
    En fråga bara.. Det står såhär på s 3 i länken jag fick.

"De uttag du gör för att täcka dina egna personliga levnadskostnader
    är inte lön, utan kallas egna uttag. Någon skatt på dessa uttag betalar
    du aldrig."

Menar de då att de egna uttagen räknas sedan in i vinsten vid bokslutet o att man DÅ skattar för det man tagit ut tidigare?
    För läser man det som står så fattar ju iaf jag det som att de egna uttagen man gör för att täcka privata räkningar & lån är skattefritt men så bra kan det väl knappast vara eller? haha.

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-11-21 22:11:43 följande:

(förenklat) Rent praktiskt när det gäller egen firma, gör du en uppskattning på vad du kommer att tjäna, säg 50.000:-/mån detta kommer du att betala skatt för (in på ditt skattekonto) , ända tills du ändrar din uppskattning, ändra kan du göra hur ofta du vill, men skatten skall in varje månad, allt som är kvar är dina pengar (och dessa är ju skattade redan) Tjänar du mer än 50.000:- några månader och inte ändrar och betalar in för lite skatt (till ditt skattekonto) kommer du att åka på en smäll vid deklarationen om nu inte några månader med bra resultat tar ut månader med dåligt resultat. En bra regel är väl att alltid försöka betala in lite för mycket skatt. Alltid roligare att få tillbaka pengar. Jag skulle ta mig tid och ringa till skattemyndigheten, dom är väldigt hjälpsamma och ser hellre att Ni gör rätt från början, blir en massa extra strul både för er och dom om det blir fel. Skattemyndigheten är faktiskt en av våra med serviceinriktade myndigheter i Sverige.
    Ok. Tack så mkt. Jo det ska jag göra. Jaså? Den uppfattningen har jag inte fått av dem i jkpg iaf Så FRUKTANSVÄRT otrevliga när jag ringde en gång och undrade om omvänd moms inom byggsektorn. Men kanske var en kärring med pms den dan
    Storkenflyger skrev 2009-11-21 23:45:34 följande:
    Jag har varit enskild företagare i 5 år och aldrig skickat in en enda preliminär skattedeklaration (mer en En gång precis när jag startat men då skrev jag noll kr i förväntad inkomst, ville inte de skulle börja kräva mig innan jag visste att jag hade regelbunden fakturering). Jag har istället alltid satt in hälften av det jag fakturerat direkt på mitt skattekonto. Brukar bli ett överskott varje år på det men skit samma, jag orkar inte hålla på med blanketter varje månad. Vem orkar det? Dessutom kan man ju när som helst be om en utbetalning från sitt skattekonto. Resten av pengarna är min lön. Men som någon skrev tidigare: man talar ej om lön utan uttag när man hr enskild firma. Tips: Skaffa revisor, det är avdragsgillt och kostar er då ca 4000 kr om året i skattade pengar. Om ni inte driver jättekomplicerad verksamhet. Då kan det bli dyrare.
    Ok. Tack. Det var så vi tänkte göra med
    Jo revisor tänkte jag skaffa till boksluten sen iaf.
    Nä vi har en enkel verksamhet.
    Byggbranchen och har till 99% bara fakturor med omvänd moms så som det ser ut nu så kommer vi bara få tillbaka moms. Aldrig betala nån.
    Detta eftersom vi bara fakturerar andra företag inom byggsektorn o då fakturerar man ju utan moms.
    Men du anser iaf att det räcker att betala in lika mkt som man tar ut och du slipper restskatter då mao.

Hej igen. Idag somförst fick jag tid att ringa skatteverket.
    Frågade hur mkt på ett ungefär vi ska betala till skattekontot om vi tar ut 10000. Av dessa 10000 ska vi betala 65% till dem!!! HELT SJUKT!!!
    Trodde man garderade sig med 50% som ni andra sagt här men tydligen inte...
    Beror det på hur mkt man tror man ska ha i vinst?
    I den preliminära skatteuträkningen står det 0 nu. Men det var innan vi fick vår storkund.
    Vill inte lämna in nån ny för vill inte va tvungen o betala in skatt de månader vi kanske inte tar ut några pengar alls.
    Men vi räknar med att företaget kommer gå med vinst ca 50-150000/månad from nu.
    Vi har kontrakt med denna stora kund så det är väl ganska säkert det blir så.
    Vad är det för fördelar/nackdelar med AB istället ni som vet?
    Eller hur ser skillnaderna ut?

Svar på tråden Behöver hjälp ang uttag av "lön" i enskild firma!