Inlägg från: Ulf Harrys Farsa |Visa alla inlägg
  • Ulf Harrys Farsa

Behöver hjälp ang uttag av "lön" i enskild firma!

Man kan ha anställda i en enskild firma.

• Ulf Harrys Farsa

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-11-21 18:39:26 följande:

Man kan ha anställda i en enskild firma.
    missade lite... klickade för fort
    Fast man kan inte anställa: fru, sambo, barn, vid nära släktskap delas vinsten (resultatet)
  • Ulf Harrys Farsa

(förenklat)
    Rent praktiskt när det gäller egen firma, gör du en uppskattning på vad du kommer att tjäna, säg 50.000:-/mån detta kommer du att betala skatt för (in på ditt skattekonto) , ända tills du ändrar din uppskattning, ändra kan du göra hur ofta du vill, men skatten skall in varje månad, allt som är kvar är dina pengar (och dessa är ju skattade redan)

Tjänar du mer än 50.000:- några månader och inte ändrar och betalar in för lite skatt (till ditt skattekonto) kommer du att åka på en smäll vid deklarationen om nu inte några månader med bra resultat tar ut månader med dåligt resultat. En bra regel är väl att alltid försöka betala in lite för mycket skatt.

Alltid roligare att få tillbaka pengar.

Jag skulle ta mig tid och ringa till skattemyndigheten, dom är väldigt hjälpsamma och ser hellre att Ni gör rätt från början, blir en massa extra strul både för er och dom om det blir fel. Skattemyndigheten är faktiskt en av våra med serviceinriktade myndigheter i Sverige.

• Ulf Harrys Farsa

BimBim o Knorrans Mamma skrev 2009-11-21 22:21:57 följande:

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-11-21 22:11:43 följande: Ok. Tack så mkt. Jo det ska jag göra. Jaså? Den uppfattningen har jag inte fått av dem i jkpg iaf Så FRUKTANSVÄRT otrevliga när jag ringde en gång och undrade om omvänd moms inom byggsektorn. Men kanske var en kärring med pms den dan
    Usch då, prova igen, jag är inte 100% säker på allt.
    Har mest erfarenhet från aktiebolag, enskilda firmor är mycket mer gegg ;)
  • Ulf Harrys Farsa
    Storkenflyger skrev 2009-12-02 21:55:26 följande:
    BimBim o Knorrans Mamma skrev 2009-12-02 17:08:35 följande: 65 procent blir det om man har NOLL kostnader i företaget eftersom man, som du säger, skattar på vinsten. (Intäkt minus kostnad = vinst). De 65 procenten utgörs av ca 32 % kommunalskatt och 33% sociala avgifter/egenavgifter.
    dundrar ni in 65% lär ni ju få deg över också (eller borde få) när skatteåterbäringen kommer.

AB jämfört med enskild firma är en helt annan resa....
Svar på tråden Behöver hjälp ang uttag av "lön" i enskild firma!