• pinglan13

Varför går man ner i vikt av amning?

Ja som rubriken lyder.

Jag rasade i vikt av att amma. Gick ner ca 10 kg med utgångspunkt av min 'vanliga' vikt. (Var ju bara magen som växte på mej under graviditeten). Så från ca 60kg till ca 50kg. Sen dess har jag stannat där. Min dotter är nu 1 år och jag slutade amma när hon var ca 4 månader.
    Men är det någon som vet hur det egentligen kommer sej att man går ner så mycket i vikt? Fast man alltså äter normalt?

• Svar på tråden Varför går man ner i vikt av amning?
  • lövet2

Massor av det du äter går åt till att producera mjölk. Därför behöver du äta mer än vanligt för att hålla dig kvar på samma vikt.

He´s come for me - leave us!
  • pinglan13
    lövet2 skrev 2009-11-21 20:23:05 följande:
    Massor av det du äter går åt till att producera mjölk. Därför behöver du äta mer än vanligt för att hålla dig kvar på samma vikt.
    Ja det låter ju rimligt. Vad jag minns så åt jag inte så mycket mer än vad jag brukar, därav viktraset då.
  • elisch

ca 500 kcal per dag går åt till att helamma ett bebis. Det är som en extra middag

• MrsAlonso

bara jag som går upp av att amma då! gick ner till 62kg 1vecka efter förlossningen nu 7v senare 64 kg haha jädra skit. idealvikt ligger runt 53 kg så har lite att jobba på då!

• Vaniljkex

Gick inte ner nagot av att amma, trots helamning i sex manader. Fem kilo har suttit som klistrade sedan fyra veckor efter forlossningen (da slutade jag ga ner, mest vatten antar jag), men svininfluensan har nu hjalpt mig med tre av dem

• elisch

Ja det beror på hur mycket man äter! Äter man lika mycket som man gör i vanliga fall så går man nog ner i vikt, men äter man mer så gör man inte det.

Det funkar som viktnedgång i allmänhet, får man i sig fler kalorier än vad man gör av med så lägger man på sig, men gör man av med fler än vad man får i sig, ja då går man ner. Enkelt matematik

Man kan se det som att man tränar ett gympapass om dagen när man ammar, men det räcker att man får i sig 150 gram lösgodis mer om dagen för att det ska gå jämnt ut...

• pinglan13

Kan ju tillägga att jag tog dagliga barnvagnspromenader i det fina höstvädret så det hjälpte väl på traven. :) O som sagt då att jag inte åt mer än vanligt. Får hoppas det blir samma denna gång men man ska väl inte ropa hej....

• Vaniljkex

Tycker inte att jag at mer an vanligt, och jag promenerade mycket, sa helt matematiskt var det faktiskt inte. Visst blev det en kaka har och dar med de andra mammorna, men kakor at jag innan graviditeten oxa, sa det borde inte ha spelat nagon roll. Kan tillagga att jag var smal innan, men "normalviktig" nu.

• pinglan13
    Vaniljkex skrev 2009-11-23 16:15:10 följande:
    Tycker inte att jag at mer an vanligt, och jag promenerade mycket, sa helt matematiskt var det faktiskt inte. Visst blev det en kaka har och dar med de andra mammorna, men kakor at jag innan graviditeten oxa, sa det borde inte ha spelat nagon roll. Kan tillagga att jag var smal innan, men "normalviktig" nu.
    Hm skumt det där att vissa går ner så förbaskat mycket då å andra inte? Jag åt ju åxå kakor m.m. Var inte direkt försiktig med maten, åt bara som vanligt som sagt.

Undrar om det är olika från graviditet till graviditet eller person till person, dvs antingen går man ner av amning eller ej?
    Ni andra som gått ner- och som har fler än ett barn- har ni gått ner i vikt av amning av alla era barn?
  • 6barnelagom
    pinglan13 skrev 2009-11-24 11:40:21 följande:
    Hm skumt det där att vissa går ner så förbaskat mycket då å andra inte? Jag åt ju åxå kakor m.m. Var inte direkt försiktig med maten, åt bara som vanligt som sagt. Undrar om det är olika från graviditet till graviditet eller person till person, dvs antingen går man ner av amning eller ej? Ni andra som gått ner- och som har fler än ett barn- har ni gått ner i vikt av amning av alla era barn?
    Lite olika. Gick ner allt med första, gick ner en del med andra fast sen gick jag upp det igen, trots att jag ammade. Med trean gick jag ner det mesta, ca två kilo kvar efter ett år.
  • High Heel Bitch

Det är en myt att ALLA går ner i vikt av att amma.

• pinglan13

Är väl kanske lite beroende på hur mycket man gick UPP under graviditeten det här åxå?

Jag menar jag gick ju bara upp ca 7 kg under min graviditet med Nellie. Men sen gick jag ju ner både mag-vikten minus 12kg till. Jag har ju aldrig i hela mitt vuxna liv vägt såhär lite. Strax över 50kg.

Blir det samma sak denna graviditet- att jag bara får en mage - ja då vill jag ju inte bli ett skelett sen av att amma! Så det gäller väl att vräka i sej mat då under nästa amningsperiod :-P

• Nooma

När jag var på bb återbesök så pratade vi om amningen och bm sa att en del har fetare mjölk än andra, man kan se på bebisens bajs, ju grynigare desto fetare mjölk. Kanske det är därför en del går ner mer, för att det tar mer fett utav en om man har fetare mjölk.
    Detta var bara en gissning, men det kanske iaf har lite att göra med att det skiljer sej så!?!

• elisch
    Nooma skrev 2009-11-26 10:56:23 följande:
    När jag var på bb återbesök så pratade vi om amningen och bm sa att en del har fetare mjölk än andra, man kan se på bebisens bajs, ju grynigare desto fetare mjölk. Kanske det är därför en del går ner mer, för att det tar mer fett utav en om man har fetare mjölk. Detta var bara en gissning, men det kanske iaf har lite att göra med att det skiljer sej så!?!
    Jo så är det säkert! Första månaden så var min mjölk alldeles gul (grädde typ) och sonen gick upp 500 g/vecka, efter det hade jag tappat ca 12 kg... sen gick det mer långsamt men de resterande 6-7 kg försvann de med, inom 5 månader. Och då har jag fullkomligt vräkt i mig bullar och onyttigheter varje dag

I vanliga fall så har jag inte speciellt lätt att gå ner i vikt så det måste ha berott på att min mjölk innehöll så mkt kalorier.

Det förklarar ju också varför en del barn inte går upp i vikt fast de ammas, mjölken är för vattning helt enkelt.
  • pinglan13

Jamen det låter ju logiskt. Vissa har ju mer mjölk o andra mindre.

Själv hade jag bra med mjölk. (Men inte så pass mkt som vissa har att amningsinläggen är genomsura varje dag.) Precis lagom till att få en mätt o nöjd bebis:) Det började tryta med mjölk efter ca 4 månader dock. Så jag ammade ju inte speciellt länge. Men viktnedgången bestod.
    Men nu har jag som sagt stannat för ett tag sen. På den bekväma vikten 53kg :) Börjar gå upp lite nudå iom bebis i magen :)

• evaparadiset

Jag går inte ner ett gram under tiden då jag ammar utan de kilona hänger fast benhårt tills amningsperioden är över[ammade sonen 5 månader, har ammat dottern 6 veckor)

• dorautforskaren

evaparadiset (Visa endast)
    Idag 08:18

Jag går inte ner ett gram under tiden då jag ammar utan de kilona hänger fast benhårt tills amningsperioden är över[ammade sonen 5 månader, har ammat dottern 6 veckor)

har det likadant, går inte ner nåt sen efter amningsperioden rasar dem trots att jag äter som vanligt...

Svar på tråden Varför går man ner i vikt av amning?