• älska

Går det att Måla på våtrumstapet?

Hej alla godingar :)

Vi har precis blivit ägare till en lägenhet, och undrar om det är någon som har erfarenhet av att måla på våtrumstapeter?

Vi har tråkiga våtrumstapeter med grymt fula motiv! Jag vill ha snyggt, neutralt utan att behöva riva ut tapeten som finns och göra allt från grund och botten! har varken ork eller ekonomi till detta!!

Våtrumstapeten som sitter där idag är en standart tapet alltså inte väv som går att måla över. jag har kollat runt på nätet och läst både bu och bä. Eftersom att det är en bostadsrätt så vore det inte härligt att förstöra badrummet och få lägga massa pengar man inte har!

Så hur gör man? ( i detta badrum har vi badkar så det måste vara något som tål att ha massa vatten på sig, små barn och föräldrar som står upp och duschar)

• Svar på tråden Går det att Måla på våtrumstapet?
  • Hemlighet

Nopp. Läste någonstans att det blir inte bra och kan släppa för det första.
    Sen läste jag att om du får en vattenskada så får du inte ut någe på försäkringen eftersom du har målat. I badrum är det jätte strängt på vad du får och inte får. Det är mest inte får i ett badrum.

• Två ska bli tre

Ehh.. Jag har hört att det går..
    Jag pratade med en snickare om detta och han sa att det finns speciell färg som man kan måla med.
    Kolla med en färghandlare!

• Heureka

Vi har målat på tapeten i flera av våra hyresrätter, ska kolla med svärfar vilken färg som användes. Det blev jättebra och snyggt. Återkommer.

Vem kan stoppa mig nu när jag bara rullar fram BF 11/1-10
  • TvåBusar

Det finns en speciell färg för att måla på våtrumstapet. Och iom att man inte skadar tapeten under så händer inget med försäkringen, enligt den informationen jag har fått.

• Analoga

JA det går bra. Har fått målat på våtrumstapet av målare. Det är speciell våtrumsfärg.

• älska

Men jag är tacksam gär allas svar och kommer att meddela resultatet sen :D

Hemlighet skrev 2009-11-21 22:31:38 följande:
    Nopp. Läste någonstans att det blir inte bra och kan släppa för det första.Sen läste jag att om du får en vattenskada så får du inte ut någe på försäkringen eftersom du har målat. I badrum är det jätte strängt på vad du får och inte får. Det är mest inte får i ett badrum.
    Jag har trampat in på färgaffären och kollat! Och det går att måla en våtrumstapet, givetvis ska man inte använda sig av vanligt färg utan får fråga i butik vad man ska använda sig utav!

En våtrumstapet som är mjuk ska man undvika att måla på då färgen inte fäster lika lätt.
Svar på tråden Går det att Måla på våtrumstapet?