• crimson

Hur funkar det med Av-och På-ställning av bilen?

Ska åka till Thailand i 10 veckor i vinter. Funtar på att ställa av bilen under tiden. har vart inne o läst lite om hur det funkar men e inte riktigt med, kostar det bara 50kr att ställa av bilen? Slipper man alla avgifter, alltså försäkring och skatt?
    Är det värt att ställa av bilen i bara 10 veckor?

• Svar på tråden Hur funkar det med Av-och På-ställning av bilen?
  • sirisdotter

När jag funderade på att ställa av bil för något år sedan tog jag reda på att det gäller HEL (kalender?) månad, d v s första chansen nu är att före 1 december meddela att man vill ställa av bilen i december. Vad jag förstår beror det alltså lite på hur era 10 veckor i Thailand ligger i almanackan. I bästa fall är det således skatt och försäkring under två månader ni sparar (+ ev. bensin). 50 kronor nämndes inte för ett år sedan, verkar vara administrativ avgift?

Har man enbart trafikförsäkring avslutas försäkringen och man skaffar ny när man ställer på bilen igen.

• sindbad

Den administrativa avgiften på 50kr är nytt. Med det lönar sig att ställa av bilen och du får både skatt och försäkring tillbaka frö den tiden som du inte ha bilen påställd.

Sedan behöver man bara ställa på bilen igen och stå börjar försäkringen gälla automatisk igen också. Fugerar i alla fall hos oss på TH så

• hon mot strömmen

Tänk om det händer något med bilen när ni är borta tex stöld skadegörelse osv, då har ni ingen försäkring som täcker detta och får bekosta allt själva. En tanke bara...

Svar på tråden Hur funkar det med Av-och På-ställning av bilen?