Inlägg från: Pormoicheia |Visa alla inlägg
  • Pormoicheia

Ni som INTE använder schampo etc, är ni lite äckliga??

Nja. Nu kan mitt hår säkert se skitigt ut mellan varven. Men jag vet folk som använder schampo också som har det så jag tror inte att det är något specifikt för oss schampovägrare.

Anledningen till att vår medeltid var så ohygienisk var för att katolikerna som tog över efter de asatroende vikingarna såg vatten som något som "bar smitta". Man stängde badhus eftersom de även användes lite lätt som bordeller (=könssjukdomar) och den nakna kroppen ansågs vara syndig. När man tvättade sig själv var man ju dessutom tvungen att ta på sig själv och det var ju defenitivt ännu syndigare!

Att inte använda schampo är ju inte samma sak som att inte tvätta sig, tyvärr är det många som blandar ihop begreppen.

Balsammetoden funkar efter principen att fett löser fett förutsatt att man använder ett balsam utan silikon. Att använda sig av havregryn funkar som ett torrschampo, de krossade havregrynen sufger åt sig fettet och sen när man borstar ur det så är håret fettfritt och volymen har fått sig ett riktigt boost
    När man tvättar med ägg har man fördel av det fettlösande ämnet lectin som finns i äggulan. Men massagen är en jätteviktig del av metoden att tvätta utan schampo.

Annat som är matnyttigt att veta är att kemikalierna i schampon är extremt uttorkande för både hår och hårbotten (och miljön). Det som händer när man tvättar håret med schampo är att hårstrået torkas ut inifrån och hårbottnens fettproduktion triggas igång (eftersom den blir uttorkad). Så detso oftare man tvättar håret med starka kemikalier desto torrare blir håret och desto mer fett produceras för att kompensera uttorkningen. Där kommer sen balsamet in och kapslar in håret i ett lite glänsande lager av silikon som täcker skadorna man åstakommit håret. Håret ser friskt och glänsande ut men så fort man tvättar bort silikonhöljet kommer sanningen tyVärr fram.
    Detta "slit" innebär att väldigt många behöver göra inpackningar med jämna mellanrum för att återfukta och ge håret lite näring.

När man däremot tvättar med ämnen som är i stort sett enbart närande behövs det sällan göra inpackningar eftersom håret aldrig torkar ut i samma utsträckning. Och eftersom man inte torkar ut hårbottnen lika mycket minskar fettproduktionen oftast. Talgkörtlarna tillverkar sebum (fett) efter förfrågan, precis som brösten producerar mjölk efter hur mycket barnet suger.

• Pormoicheia
    sasssyy skrev 2009-11-22 20:36:13 följande:
    Pormoicheiadin sista liknelse gör ju att jag blir avig.. eftersom min son sög helt förtvivlat och det ändå inte blev mer än någon tesked mjölk i mina tuttar ha ha...men visst är det så som du skriver.. det är ju lite samma sak med läppgojs.. man ska inte hålla på med cerat för det slår ut kroppens egna funktion att skapa fukt och fett...kanske inte riktigt samma sak men lite samma princip.. att låter man kroppen sköta sig själv så brukar det funka.Jag använder NU ett svinbilligt skitschampoo eftersom mitt dyra var slut i hälsokosten...det märks så att säga.Jag har ett jäääättetjockt och inte alls nordiskt hår, nu när jag sparar ut måste jag tunna ut det någon gång i månaden eftersom det helt enkelt blir så "stort" att det ser ut som en hjälm, det växer mer på tjockleken än längden tyvärr... och spikrakt. Måste undersöka det där med balsam.. men vet att teatrea är suveränt på mitt hår iaf... så något som innehåller det vore nog det bästa..
    Ja det där med amningen var kanske ett lite taskigt exempel. Men tack för att du tog det på rätt sätt

Mitt hår ser tunnare och liskom "tyngre" ut nu. Men hellre rakt, tunnt och mjukt än torrt, frissligt och tovigt!
  • Pormoicheia
    Darling06 skrev 2009-11-22 22:03:09 följande:
    Har du överhuvudtaget nån som helst anledning att hoppa på mig på det sättet??Jag skrev att rubriken var klumpig i mitt inlägg och skrev även att det verkligen inte var nåt påhopp. Att jag bara var nyfiken. Men jag är både blond och blåögd så i dina ögon är jag väl blåst. Å det må så vara. Var mest nyfiken faktiskt då jag själv aldrig skulle kunna tänka mig att smeta håret fullt i gryn eller ägg. Usch..Funkar säkert men det är inte min grej. Men än en gång, va mest nyfiken på om ni luktar lite illa i håret eftersom min frissa träffat en No poo tjej som va sjukt vidrig i sitt hår.Att bara använda balsam visste jag inte att ni gjorde för det lilla jag läst så har det enbart handlat om ägg och bikarbonat och annat knepigt.Men huvudsaken att det fungerar och att ni trivs:)
    Fast å andra sidan (för att spinna vidare på det. Du skriver att du inte skulle kunna tänka dig att smeta in ägg och gryn i håret (och det är helt ok så det är inte något sånt jag ä rute efter nu).
    Men vet du vad dina hårvårdsprodukter innehåller?
  • Pormoicheia
    konkelbär skrev 2009-11-22 22:32:38 följande:
    Vad innehåller dom?
    Det är precis detta man får till svar.
    Många har svårt för vegetabiliska oljor och detta med att tvätta håret med ägg m.m.
    De allra flesta håller sig helst till produkter som finns att köpa, men väldigt få vet vad de egentligen innehåller.
    I mitt huvud låter det jätteknasigt att hellre använda sånt man inte vet vad det är än sånt man vet vad det är.
  • Pormoicheia
    konkelbär skrev 2009-11-22 22:59:32 följande:
    Inget bra svar. Gör mig inte ett dugg övertygad. Men som tidigare nämnt har jag inte mycket val; jag måste ha balsam till mig lockiga hår.
    Jag är inte ute efter att övertyga. Jag delade mest med mig av en tanke jag själv tänker.
    Jag vill veta vad jag har i håret eller använder på min kropp precis som att jag helst vill veta vad det är jag äter. Huden är trots allt vårt absolut största organ.

Jag kan tyvärr inte komma med ett mer ingående svar just nu. Men om någon vecka när mitt arbete är färdigt och jag fått en möjlighhet att prata med några experter (hudläkare m.m.) samt fått kolla siffrorna så kan jag komma med mer matnyttigt.

Men väldigt få vet vad deras produkter innehåller oavsett om det handlar om schampon eller handcremer. Jag har hittat rapporter där det påvisas samband mellan barns allt tidigare puberteter och kemikalierna i vår vardag samt att mineraloljor förknippas med ledgångsreumatism och det är väldigt lätt att bara googla på de olika ämnen man hittar i innehållsföreteckningen så kan man hitta massor av information om vad just den kemikalien är till för och hur den påverkar både hår, hud och miljö.
Svar på tråden Ni som INTE använder schampo etc, är ni lite äckliga??