Ni som INTE använder schampo etc, är ni lite äckliga??
Nja. Nu kan mitt hår säkert se skitigt ut mellan varven. Men jag vet folk som använder schampo också som har det så jag tror inte att det är något specifikt för oss schampovägrare.
Anledningen till att vår medeltid var så ohygienisk var för att katolikerna som tog över efter de asatroende vikingarna såg vatten som något som "bar smitta". Man stängde badhus eftersom de även användes lite lätt som bordeller (=könssjukdomar) och den nakna kroppen ansågs vara syndig. När man tvättade sig själv var man ju dessutom tvungen att ta på sig själv och det var ju defenitivt ännu syndigare!
Att inte använda schampo är ju inte samma sak som att inte tvätta sig, tyvärr är det många som blandar ihop begreppen.
Balsammetoden funkar efter principen att fett löser fett förutsatt att man använder ett balsam utan silikon. Att använda sig av havregryn funkar som ett torrschampo, de krossade havregrynen sufger åt sig fettet och sen när man borstar ur det så är håret fettfritt och volymen har fått sig ett riktigt boost
När man tvättar med ägg har man fördel av det fettlösande ämnet lectin som finns i äggulan. Men massagen är en jätteviktig del av metoden att tvätta utan schampo.
Annat som är matnyttigt att veta är att kemikalierna i schampon är extremt uttorkande för både hår och hårbotten (och miljön). Det som händer när man tvättar håret med schampo är att hårstrået torkas ut inifrån och hårbottnens fettproduktion triggas igång (eftersom den blir uttorkad). Så detso oftare man tvättar håret med starka kemikalier desto torrare blir håret och desto mer fett produceras för att kompensera uttorkningen. Där kommer sen balsamet in och kapslar in håret i ett lite glänsande lager av silikon som täcker skadorna man åstakommit håret. Håret ser friskt och glänsande ut men så fort man tvättar bort silikonhöljet kommer sanningen tyVärr fram.
Detta "slit" innebär att väldigt många behöver göra inpackningar med jämna mellanrum för att återfukta och ge håret lite näring.
När man däremot tvättar med ämnen som är i stort sett enbart närande behövs det sällan göra inpackningar eftersom håret aldrig torkar ut i samma utsträckning. Och eftersom man inte torkar ut hårbottnen lika mycket minskar fettproduktionen oftast. Talgkörtlarna tillverkar sebum (fett) efter förfrågan, precis som brösten producerar mjölk efter hur mycket barnet suger.