• Marylin76

    2000 pers dör av den vanliga flunsan/år...?!

    Ja så sa en läkare till oss för några månader sen när vi var på jouren och var oroliga för vår tös som var sjuk..
    alltså, 2000 människor bara i sverige fattade jag det som då, är det verkligen SÅ många per år??? Tycker det låter fruktansvärt mycket!

  • Svar på tråden 2000 pers dör av den vanliga flunsan/år...?!
  • glasbubblan

    Det är därför som det är så fascinerade.

    Denna vaccinatioshysteri som man alltså får anta bero på att folk är angelägna om att vara solidariska... och inte i fösta hand rädsla för att själva dö.

    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2009-11-22 16:30:01 följande:


    Ja,dom gick ju tom ut om det på nyheterna här(Kanada) om hur lite ´´extra´´ det igentligen är som dör pga svininfluensan,så finner ingen större oro och har beslutat att inte vaccinera någon i familjen(5 stycken)
  • lisis

    Jag har hört liknande siffror. Skillnaden verkar vara att det nästan bara är gamla och sjuka som dör av vanlig influensa - nåt ska dom ju dö av liksom. Svininfluensan verkar något farligare för yngre och friska än vanlig influensa, men det är ju fortfarande väldigt osannolikt att man ska dö av den.

  • Labolinas

    Men skillnaden mellan svininfluensan och en vanlig influensa, är väl att svininfluesan är farlig för en annan ålderskategori av befolkningen, d v s fullt friska individer mellan 0-40 år? Vanlig influensa brukar ju slå hårdast mot gamla & sjuka individer....

  • förnuftokänsla
    lisis skrev 2009-11-22 16:35:29 följande:
    Jag har hört liknande siffror. Skillnaden verkar vara att det nästan bara är gamla och sjuka som dör av vanlig influensa - nåt ska dom ju dö av liksom. Svininfluensan verkar något farligare för yngre och friska än vanlig influensa, men det är ju fortfarande väldigt osannolikt att man ska dö av den.
    Dödligheten globalt ligger på 0.02%
  • Mamma matte hustru
    Labolinas skrev 2009-11-22 16:36:53 följande:
    Men skillnaden mellan svininfluensan och en vanlig influensa, är väl att svininfluesan är farlig för en annan ålderskategori av befolkningen, d v s fullt friska individer mellan 0-40 år? Vanlig influensa brukar ju slå hårdast mot gamla & sjuka individer....
    jo men den är jo ofarlig för att de flesta gammla har byggt upp immunförsgar mot denna under ex honkong flunsan och de hade den som unga..
    45 personer är beräknade att avlida av svinisen....
  • Mamma matte hustru

    det är troligare att man dör av cancer eller en bilolycka än svinisen kan man få vaccination mot någon av de två första kommer jag ta dem

  • förnuftokänsla
    förnuftokänsla skrev 2009-11-22 16:38:02 följande:
    Dödligheten globalt ligger på 0.02%
    Och majoriteten av de som dör, hör fortfarande till en riskgrupp, multisjuka.

    Mångas beslut ang vaccin verkar vara helt o hållet uppbyggt på det som media rapporterar, dvs ren o skär skrämselpropaganda, fruktansvärt enkelriktad "information" där "förnuftsdelen" är så gott som totalt utelämnad!
  • vittra

    Vilken bra tråd, ingen propaganda åt nåt håll utan en helt saklig diskussion! *uppskattar*

  • Mamma matte hustru

    Alla symptom som kommer med svinisen hade jag 2003. på några timmar gick jag från lite tjock i halsen till andningsproblem hosta kräkattacket orkeslös och hög feber.. Inne på akuten tog de endast ett stick i fingret och konstaterade då det inte visade något att det var virus. De sände hem mig med två panodil och uppmanade mig att vila. Två panodil jag inte kunde svälja pga tjockhet i halsen... Tog tre-fyra dagar innan febern gick ner och totalt två veckor innan jag var symptomfri och yterliggare 6 veckor innan orken återvände..

  • förnuftokänsla

    Mamma matte hustru skrev 2009-11-23 13:27:41 följande:


    Alla symptom som kommer med svinisen hade jag 2003. på några timmar gick jag från lite tjock i halsen till andningsproblem hosta kräkattacket orkeslös och hög feber.. Inne på akuten tog de endast ett stick i fingret och konstaterade då det inte visade något att det var virus. De sände hem mig med två panodil och uppmanade mig att vila. Två panodil jag inte kunde svälja pga tjockhet i halsen... Tog tre-fyra dagar innan febern gick ner och totalt två veckor innan jag var symptomfri och yterliggare 6 veckor innan orken återvände..
    Hade ngt liknande hösten 2007... blev inte människa/full ork förrän våren var på G.
Svar på tråden 2000 pers dör av den vanliga flunsan/år...?!