• dalkarl

Får sonen se mamma naken?

Vår son ska snart fylla 13 och har nu kommit in i puberteten och är nyfiken på kvinnor. Bland annat är han gärna i närheten när min fru ska duscha eller klä på eller av sig. Min fru är yngre än mig och ganska frimodig, så hon låter honom vara med och titta och jag misstänker att hon gör det lite extra för att han ska få se.

Hon säger att det är bättre att han få se hemma så att det blir naturligt för honom, istället för att han ska kika på en massa porr eller jaga tjejer.

Jag är lite ambivalent, dels kan jag hålla med om att nakenhet är naturligt och att det är bra att lära sig det som ung, men jag säger också att det faktum att han få se sin mamma naken knappast håller honom borta från porr. Tvärtom så ökar kanske nyfikenheten.

Hur gör ni hemma hos er i motsvarande situation? Det vore intressant att få veta.

• Svar på tråden Får sonen se mamma naken?
  • Anonym
    enny signatur skrev 2009-11-22 19:22:44 följande:
    Har läst ts alla inlägg men inte alla övriga...I min familj var det inte så vanligt att man var naken när någon var i kring, möjligen i badrummet när någon dushat, men knappt det. Med ett undantag och det var i bastun. Mamma har aldrig bastat med oss vad jag kan minnas men pappa och jag har badat basstu rätt ofta. Och även som 13åring bastade jg ju naken och jag rullade mig säkert i snön naken med...Att klä på sig extra för att barnet blivit tonåring ser jag ingen vinst i tvärtom, så länge det inte blir en jobbig situation för de inblandade.Det jag reagerar på är 1. att hon visar sig extra 2. hans intresse i det (ståndet i sig är väl inte så relevant utan som jag förtsått de trätt vanligt i den åldern och inte så styrbart).Detta bygger ara på vad du skriver. vad säger din fruom det?Jag får ite obehagliga associationer av det, att hålla nakenhet naturligt ja, men gör man det genom att visa det extra? Problemet är för mig alltså att det inte alls är natruligt för henne utan att hon drar det längre och att han faktiskt uppskattar det.
    Du glömde att de kramas när han har stånd.
  • Ablan
    Anonym (!) skrev 2009-11-22 19:24:27 följande:
    Dem flesta 13-åringar är väl medvetna om vad sex är och hur man gör och ja, etc etc. Bli inte förvånade om ni hittar porr på datorn heller. Jag surfar runt mycket och ser dagligen 13-åringar som sitter inne på olika sidor och skriver "olämpliga" saker, lägger upp bilder på halvnkana tjejer mm. Ni föräldrar borde nog ta och kolla upp lite mer vad era barn sysslar med, för dem är inga "små änglar" som ni kanske gärna tror...
    ja, men att vara väl medveten om vad sex är och att vara väl medveten om sin egen sexualltitet är olika saker. Man kan känna saker men kanske inte veta riktigt hur vad och varför.
  • dalkarl

Nej, jag tror inte jag har fått för mig så mycket. Men jag märker att när det som jag ville berätta skrivs ner i några få meningar, så blir det väldigt svart eller vitt. Och vissa går verkligen igång på det svarta, medan andra ser det naturligt.

Vissa säger "helt naturligt, inget att bry sig om". Andra säger "usch vad äckligt, här måste vi dra gränser".

Vissa anar ugglor i mossen, om ugglorna anses vara hos mig eller min fru varierar, men jag kan garantera att det finns inga ugglor i mossen. Jag tror att det är ganska naturligt att en kille 13 år får stånd om han får en kram av en naken kvinna, råkar det var hans mamma så bryr sig inte ståndet om det, inte i den åldern men kanske om ett år eller två? Och hans mamma har då inte lust att säga "fy, fy" eller plötsligt försvinna in i den badrock hon aldrig tidigare gömt sig i och lämna honom förvirrad och övergiven, utan istället finnas där och vara naturlig.

Min åsikt är att hon försöker uppfostra honom naturligt, vad det nu är? Åsikten om det naturliga varierar ju väldigt, när man läser inläggen.

Finns det någon som har liknande erfarenheter?

• Anonym (!)
    Ablan skrev 2009-11-22 19:25:42 följande:
    ja, men att vara väl medveten om vad sex är och att vara väl medveten om sin egen sexualltitet är olika saker. Man kan känna saker men kanske inte veta riktigt hur vad och varför.
    Ne sant. Men jag tror ändå att dem vet varför dem får stånd. Som sagt, dagens 13-åringar vet mer än vad man tror. Dem är mer medvetna om hur deras kropp funkar, och jag tvivlar inte en sekund på att dem vet varför snoppen reser sig. Allt sånt (fakta etc.) flödar runt på nätet idag.. Så ja, får han stånd att se mamma naken, ja då vet han ju om det också, och han lär veta varför med..
  • Anonym (missy)

men varför krama sin son på tretton naken? hm,märkligt tycker då jag!

• dalkarl

Jag tror många hakat upp sig på ordet extra. Vad jag menade var att hon inte flyr hals över huvud utan "vågar" vara kvar, inte gör någon affär av vare sig det ena eller andra.

• HäxanSurtant3
    dalkarl skrev 2009-11-22 19:28:07 följande:
    Nej, jag tror inte jag har fått för mig så mycket. Men jag märker att när det som jag ville berätta skrivs ner i några få meningar, så blir det väldigt svart eller vitt. Och vissa går verkligen igång på det svarta, medan andra ser det naturligt.Vissa säger "helt naturligt, inget att bry sig om". Andra säger "usch vad äckligt, här måste vi dra gränser".Vissa anar ugglor i mossen, om ugglorna anses vara hos mig eller min fru varierar, men jag kan garantera att det finns inga ugglor i mossen. Jag tror att det är ganska naturligt att en kille 13 år får stånd om han får en kram av en naken kvinna, råkar det var hans mamma så bryr sig inte ståndet om det, inte i den åldern men kanske om ett år eller två? Och hans mamma har då inte lust att säga "fy, fy" eller plötsligt försvinna in i den badrock hon aldrig tidigare gömt sig i och lämna honom förvirrad och övergiven, utan istället finnas där och vara naturlig.Min åsikt är att hon försöker uppfostra honom naturligt, vad det nu är? Åsikten om det naturliga varierar ju väldigt, när man läser inläggen.Finns det någon som har liknande erfarenheter?
    men varför går din fru fram och kramar er son då hon är naken? det brukar man väl inte göra?

Jag brukar inte gå fram till min lille son och krama honom då jag är naken...

Tycker det hela låter konstigt......vad gör er son i badrummet eller ert sovrum då hans mamma dsucahr eller byter om?
    Jag brukar inte ränna in i badrummet om det är upptaget....
  • Lev livet som du borde ha gjort
    dalkarl skrev 2009-11-22 19:28:07 följande:
    Nej, jag tror inte jag har fått för mig så mycket. Men jag märker att när det som jag ville berätta skrivs ner i några få meningar, så blir det väldigt svart eller vitt. Och vissa går verkligen igång på det svarta, medan andra ser det naturligt. Vissa säger "helt naturligt, inget att bry sig om". Andra säger "usch vad äckligt, här måste vi dra gränser". Vissa anar ugglor i mossen, om ugglorna anses vara hos mig eller min fru varierar, men jag kan garantera att det finns inga ugglor i mossen. Jag tror att det är ganska naturligt att en kille 13 år får stånd om han får en kram av en naken kvinna, råkar det var hans mamma så bryr sig inte ståndet om det, inte i den åldern men kanske om ett år eller två? Och hans mamma har då inte lust att säga "fy, fy" eller plötsligt försvinna in i den badrock hon aldrig tidigare gömt sig i och lämna honom förvirrad och övergiven, utan istället finnas där och vara naturlig. Min åsikt är att hon försöker uppfostra honom naturligt, vad det nu är? Åsikten om det naturliga varierar ju väldigt, när man läser inläggen. Finns det någon som har liknande erfarenheter?
    Men alltså, varför kramar mamman honom helt näck för?! Det låter inte normalt i mina öron, bara äckligt- alltså helt seriöst..

Kan hon förresten inte vänta med att krama honom efter att hon satt på sig kläder istället?!

Er 13-åring är väl medveten om varför han får stånd. Ståndet reser sig inte av sig självt, eller hur?! Det är signaler från hjärnan som går ner dit, och för att göra det så måste ungen tänka på nått, eller hur..

Så du, tänk efter egentligen. Sluta förneka saker och ting!
  • Ablan
    Anonym (!) skrev 2009-11-22 19:28:36 följande:
    Ne sant. Men jag tror ändå att dem vet varför dem får stånd. Som sagt, dagens 13-åringar vet mer än vad man tror. Dem är mer medvetna om hur deras kropp funkar, och jag tvivlar inte en sekund på att dem vet varför snoppen reser sig. Allt sånt (fakta etc.) flödar runt på nätet idag.. Så ja, får han stånd att se mamma naken, ja då vet han ju om det också, och han lär veta varför med..
    fast en 13-åring kan faktiskt få stånd lite i tid och otid, de har inte samma kontroll som vuxna män har.
  • Anonym (missy)

jag gör ingen affär av att kuta naken genom huset.men jag kramar inte mina tonåringar naken och de skulle inte alls vilja det heller...

Svar på tråden Får sonen se mamma naken?