• Länisen

Gravidförsäkring - Hur ska jag välja?

HUR i hela världen ska man veta vilken som är bäst? Tycker det verkar jättesvårt... Jag kommer iaf vilja ha en där jag betalar extra, så inte enbart en gratisvariant. Men dom som täcker det ena verkar inte täcka det andra osv... Ååh, hur tänkte ni andra? Det känns som att jag vill ordna med det här snarast, men det är ju näst intill omöjligt att välja =)

• Svar på tråden Gravidförsäkring - Hur ska jag välja?
  • dosed

Jag valde helt enkelt det försäkringsbolag som jag har andra försäkringar i för att det kändes smidigast. Kanske inte det bästa, det vet jag inte eftersom jag inte jämfört olika men men =)

• lottan81

Dom flesta är snarlika varandra.. så vilken du/ni väljer spelar inte så stor roll.
    Dock så ska ni välja ett bolag ni sedan kommer ha kvar.. barnförsäkringen alltså, eftersom många bolag hävdar att de e ett medfött fel.. avbryter man då en försäkring (gravid försäkring går oftast direkt över till en barnförsäkring inom samma företag så då rullar det på som vanligt) så gäller oftast inte den om dom hävdar medfött fel, tex om ni byter bolag.
    Så de gäller mera att kolla upp vad som ingår i den vanliga barnförsäkringen för där är det större skillnader.

Sen är det ju oftast smidigast att ha en försäkring där man har alla andra försäkringar.
    Ev kanske ni är med i någon fackförening.. kolla då vart dom har försäkringarna o vad som ingår i typ medlemsbarns försäkringarna via de bolaget, ibland e de bättre o ibland sämre.

• Länisen

Jo, samma bolag kommer vi nog fortsätta ha för barnet. Vi har ett sammarbete med länsförsäkringar på jobbet så hos dom får jag billigare... Däremot verkar man inte vara försäkrad mot medfödda sjukdommar och sånt hos dom, det känns ju som att det kan vara ganska viktigt....

• Länisen

Funderar på om jag inte ska välja folksam kanske?  Men är det någon som vet hur det blir om bebisken skulle bli förtidigt född? Den kanske behöver extra vård och sånt då, hur blir det med det? Hos tex trygg hansa verkar man inte vara försäkrad mot downs, nu är vi väl inte i riskgruppen men ändå... men det här verkar ju bra med folksam:

Ersättning vid vissa diagnoser

Ersättning lämnas med 25 000 kronor om barnet föds med:

Cerebral pares (CP) Hydrocefalus (vattenskalle) Ryggmärgsbråck Allvarliga hjärtfel som kräver operation före 6 månaders ålder Läpp-, käk- och gomspalt Allvarliga missbildningar i bukvägg och diafragma Downs syndrom
  • lottan81
    Länisen skrev 2009-11-23 21:24:30 följande:
    Funderar på om jag inte ska välja folksam kanske?  Men är det någon som vet hur det blir om bebisken skulle bli förtidigt född? Den kanske behöver extra vård och sånt då, hur blir det med det? Hos tex trygg hansa verkar man inte vara försäkrad mot downs, nu är vi väl inte i riskgruppen men ändå... men det här verkar ju bra med folksam:
    Har du kollat med länsförsäkringar (som du har idag) om du ev kan extra försäkra mot vissa sjukdomar? Ibland kan man det.

Det du kan göra är ju att be olika bolag skicka hem broschyrer om vad som ingår samt pris o sen utgå ifrån det, kolla också som jag sa ovan om man kan extra försäkra mot olika sjukdomar.
  • kakdeg

jag fick svar från länsförsäkringar angående det att de inte ger ersättning för t.ex. läpp, gom-spalt och det är för att försäkringen i första hand gäller för mamman och barnet när det ligger i magen.
    har också kollat på folksam och skandia. tror att de är ganska lika både i pris och ersättning.

• Länisen
    kakdeg skrev 2009-11-25 00:05:46 följande:
    jag fick svar från länsförsäkringar angående det att de inte ger ersättning för t.ex. läpp, gom-spalt och det är för att försäkringen i första hand gäller för mamman och barnet när det ligger i magen.har också kollat på folksam och skandia. tror att de är ganska lika både i pris och ersättning.
    Har du försäkrat dig ännu? Jag ska till bm imorrn så man kanske ska passa på och fråga vad hon tycker. Länsförsäkringar tycker jag inte verkar vara sådär jättebra, så dom blir det nog inte.
  • advent

Kan du inte välja en där du betalar extra och ta gratisvarianten i de andra? man kan väl teckna flera och sen när barnet väl är fött kan du bestämma vilket bolag ni ska fortsätta ha barnförsäkringen i?

Själv har vi trygghansa till hela familjen!

• lottan81
    advent skrev 2009-11-25 08:38:30 följande:
    Kan du inte välja en där du betalar extra och ta gratisvarianten i de andra? man kan väl teckna flera och sen när barnet väl är fött kan du bestämma vilket bolag ni ska fortsätta ha barnförsäkringen i? Själv har vi trygghansa till hela familjen!
    Jo där är det samma sak som en försäkring på en vuxen eller fött barn = man kan teckna flera försäkringar men det är inte säkert att alla faller ut om nått skulle hända.
    Men så länge de e gratis försäkringarna så spelar det ju ingen roll.
  • N88

Vi började med att bestämma var vi ville ha barnförsäkringen när bebisen var född. Valde till sist Trygg Hansa eftersom de verkade bäst. Så då tog vi gravidförsäkringen där också. 1050:- kostade det.

(Kan tillägga att vi har alla våra andra försäkringar hos länsförsäkringar)

• Maallan

Vi har skandia. Väldigt nöjda med vad de täcker. Speciellt barnförsäkringen som täcker adhd diagnoser osv.

Men smartast är väl o läsa igenom vilka som täcker vad o sådant.
    Är en djungel.

Lycka till.

• tricksen

Vi valde folksam gravidförsäkring 1050 kr. När ska man teckna barnförsäkring? Gravidförsäkring gäller ju tills barnet är 6 månader, men borde man teckna barnförsäkring redan när barnet föds?

• kakdeg
    tricksen skrev 2009-11-25 10:17:57 följande:
    Vi valde folksam gravidförsäkring 1050 kr. När ska man teckna barnförsäkring? Gravidförsäkring gäller ju tills barnet är 6 månader, men borde man teckna barnförsäkring redan när barnet föds?
    Ja tror att det rekommenderas att man tecknar det födelsedagen för att den kompletterar mer?

Jag tror också att vi ska ta Skandia eller Folksam men ha de andra försäkringarna i Länsförsäkringar. Eventuellt teckna gratis där eftersom man verkar kunna ha flera gravidförsäkringar utan att det gör nåt.
  • Carrohaga

Kanske lite sent skrivet här nu men jag tecknade en gravidförsäkring plus på länsförsäkrningar och den täcker i alla fall inte medfött hjärtfel, fick inte ut någonting via försäkringsbolaget när min son föddes med medfött hjärtfel och låg på sjukhus i ca fem veckor. De vill heller inte täckna någon sjuförsäkrning på honom nu efter.

• lottan81
    Carrohaga skrev 2010-02-13 15:29:00 följande:
    Kanske lite sent skrivet här nu men jag tecknade en gravidförsäkring plus på länsförsäkrningar och den täcker i alla fall inte medfött hjärtfel, fick inte ut någonting via försäkringsbolaget när min son föddes med medfött hjärtfel och låg på sjukhus i ca fem veckor. De vill heller inte täckna någon sjuförsäkrning på honom nu efter.
    Du är inte med i nån fackförening?
    Om du är det testa o teckna försäkring på barnet via den.. ibland kan man på så sätt komma undan hälsodeklarationen.. så du får nån försäkring på sonen i alla fall.
    Alltid värt o testa i alla fall.
  • Carrohaga

Är inte med i facket. Jag har olycksfallsförsäkring på honom nu i alla fall, jag skall kolla vidare med fler försäkringsbolag och se om någon vill täckna. Tycker det är så dumt för det finns ju fler saker de kan bli sjuka av eller ja fler sjuka saker de kan få som inte har med hjärtat att göra.

• lottan81
    tricksen skrev 2009-11-25 10:17:57 följande:
    Ja teckna så fort barnet är fött, detta för att en "riktig" barnförsäkring oftast är mycke bredare än en gravidförsäkring.
  • lottan81
    Carrohaga skrev 2010-02-15 10:20:18 följande:
    Är inte med i facket. Jag har olycksfallsförsäkring på honom nu i alla fall, jag skall kolla vidare med fler försäkringsbolag och se om någon vill täckna. Tycker det är så dumt för det finns ju fler saker de kan bli sjuka av eller ja fler sjuka saker de kan få som inte har med hjärtat att göra.
    Ja absolut kan de få fler sjukdommar som ej har med hjärtat o göra.. men det du borde kolla upp om/när du får en försäkring är att andra saker faller ut om det skulle hända nått.. menar så att de inte kommer säga att det beror på hjärtat o skylla på de så ni ej får ut nått om något skulle hända.
    Det är rätt vanligt att man kan få teckna försökring men att det sen inte faller ut nått om de skulle hända någonting.. man skyller då ofta på att det beror på de fel han hade innan.

Men jag hoppas du hittar en försäkring till honom, är ju bra o ha en som täcker andra saker.

Tycker du ska kolla upp om du kan teckna en via en fackförening... o är det enda alternativet för att få en försäkring så tycker jag att det kan vara värt fackavgiften, sen har ju alla fackföreningar lite olika i sina barnförsäkringar så de kan vara värt o kolla vad det står om dom.
  • Carrohaga

Ja jag har ju försökt får dem att täckna en försäkrning med en klausul då för just hjärtat men de går inte med på det då han har ett sådan hjärtfel som gör att man inte kan göra så. Helt sjukt tycker jag. Japp får leta vidare och se vad jag hittar :)

Svar på tråden Gravidförsäkring - Hur ska jag välja?