• EJLM

Lyx till nyår- avancerad matlagning!

Hej!
    Jag älskar att laga mat och tillbringar mer än gärna timmar i köket.
    För mig är årets absoluta matmässiga höjdpunkt nyår då det ska vara lyx i överflöd;=)

Jag tänkte därför att vi i denna tråd kunde tipsa varandra om menyer, enstaka rätter eller underbara tillbehör. Gärna med passande viner/champagner till om ni besitter den kunskapen=)

Vi kommer med största sannorlikhet fira hemma och bjuda hem antingen vänner eller svärföräldrarna.

Jag vill utmana mig själv att fixa den ultimata nyårsmenyn!

Skulle gärna laga flera små mellanrätter utöver förrätt, huvudrätt dessert. Sitter gärna vid bordet HELA kvällen...

Välkomna hit till nyårslyx-tråden!

• Svar på tråden Lyx till nyår- avancerad matlagning!
  • La Lola

Måste spara denna tråd.

För när Ts är i farten, då vet man att det blir vackert!

(brukar läsa din blogg ibland o jag älskar när du dukat fint o lagt upp mat o allt bara är så där....vackert!)

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • EJLM

La Lola: men vad söt du är=)

Idag har jag lusläst allt om mat och jag blir så inspirerad! längtar tills nästa nummer med all nyårsmat kommer ut=)

• bakeacake

jag har bara kommit till förrätten i år ännu...

pilgrimsmuslor på avocadocremé och baconchips...

• Linny

Jag har ingen aning och ingen inspiration alls i år Har sovit i snitt två timmar per natt i flera månader, och även om jag på sista tiden fått bättre nätter så har inspirationen inte återkommit..

Nyårsnumret av Allt om Mat var ju allt annat än rolig också. Kollar på nätet och försöker få inspiration. Så ge mig gärna det
  • Mumu

Vet inte om jag kvalar in på "lyx och avancerat", men på god mat i alla fall. Nyårsmenyn är nästan spikad, men det kan fortfarande ändras.

Till fördrinken ska vi servera lite olika crostinis, en med tapenade (och kanske en stor kapris på också?), en med parmaskinka och röd pesto (eller nåt annat än röd pesto?) och en med tomattopping ála bruschetta. Även kryddnötter tänker jag göra till fördrinken.
    Förrätten är given, det blir lättstekta pilgrimsmusslor med palsternackspuré och så ringlar jag över lite sås som jag kokar ihop av japansk soja och honung. Ibland har jag i lite fond också.
    Till varmrätt hade vi problem, vi brukar alltid köra oxfilé i nån form, men det kändes inte som att jag hittade nån tillräckligt bra variant. Så det blir faktiskt kycklingfilé ! Vi snittar dem och fyller med en röra av mixade soltorkade tomater, marinerade vitlöksklyftor och basilika. Baconlindar och fräser innan de går in i ugnen. Till det tänkte vi ha en kantarellrisotto och balsamicosås samt wokade strimlor av zucchini och morötter.
    Efterrätt blir en citronmoussetårta med mandelmassebotten och passionsfrukt ovanpå.
    Vi har problem med dryckerna, vi vill ha rött vin till varmrätten... Tar gärna emot tips på dryck till alla rätter. Sen tycker jag att efterrätten känns lite... enkel. Skulle vilja ha nåt snitsigt till, gärna nåt lite sött som dekoration och som bryter den syrliga smaken.
    Bäst just nu: Yasuragi i mellandagarna!
  • Linny

Nu har vi bestämt meny, men det blev varken speciellt avancerat eller så värst lyxigt. Men vi är slutkörda allihopa och har fördubblat våra barnantal sedan förra året så det är mycket barntillsyn också. Förra året lekte de större barnen rätt bra medan vi lagade mat.

Har faktisk kört på två riktiga nyårsklyschor i år; oxfilé och hummer Men vi har undvikit detta alla andra år så nu blev det lite "nytt"..
    Så det blir tre sorters snittar:
    vispad creme fraiche, löjrom, rödlök
    päron, ädelost, honung, valnötter
    tredje vet vi inte ännu...
    Gratinerad hummer. Vet inte om det blir klassikern Thermidor eller annan variant.
    Tournedos med smördegspaket på mandelpotatis, fetaost, timjan osv. Madeirasky, gräddig savoykål och ugnsbakta cocktailtomater.
    Fryst citronsufflé limoncello med färska bär
    Hemgjorda chokladtryfflar och kaffe.
  • Linny

Eller i och för sig.. Färsk hummer och oxfilé får väl anses vara lite lyxigt för de flesta. Men det är rätt fantasilöst. Men jag är rätt fantasilös just nu

• levandecharader
    Linny skrev 2009-12-28 15:50:17 följande:
    smördegspaket på mandelpotatis, fetaost, timjan osv.
    Lät gott, hur gör du det?
  • JuliaåRonjasmammis

Vi funderar på pilgrimsmusslor till förrätt, men jag hittar inget recept som tilltalar mig riktigt 100%. Någon som har nåt tips?

Till varmrätt blir det troligen lammytterfilé även om jag helst hade velat ha viltkött t ex hjortfilé. Till det mandelpotatismos smaksatt med västerbottenost och tryffelolja, rödvinssås (?), smörstekta kantareller och baconlindade brytbönor.

Vi skippar nog efterrätten och går direkt på vårt hemmagjorda julgodis som finns kvar i mängder!

Lite olika snittar samt fyllda krustader framåt 12-slaget.

Vinerna är inte bestämda ännu.

• Linny

Kimpossible: Istället för rödvinssås kan jag varmt rekommendera en rökig portvinsreduktion (vi gjorde förra året). Underbar till vilt. Vi åt den till hjortfilé, mandelpotatis- och jordärtskockspuré, tryffelskum osv. 

Ja här är receptet förresten.. Personligen tycker jag det är lite roligare än rödvinssås och du hade ju skrivit ett frågetecken efter så det lät som du inte var helt övertygad själv
    levandecharader: Vet inte riktigt faktiskt Gjorde nåt liknande för några år sedan och som jag minns det så rev vi mandelpotatis grovt, blandade med fetaost, färsk timjan, peppar och rullade in i smördeg. Penslade med ägg och hade i ugnen.. Har säkert glömt nåt, men båda vi som gjorde det är med i år så vi kommer nog hitta på  nåt
Svar på tråden Lyx till nyår- avancerad matlagning!