• EJLM

Lyx till nyår- avancerad matlagning!

Hej!
    Jag älskar att laga mat och tillbringar mer än gärna timmar i köket.
    För mig är årets absoluta matmässiga höjdpunkt nyår då det ska vara lyx i överflöd;=)

Jag tänkte därför att vi i denna tråd kunde tipsa varandra om menyer, enstaka rätter eller underbara tillbehör. Gärna med passande viner/champagner till om ni besitter den kunskapen=)

Vi kommer med största sannorlikhet fira hemma och bjuda hem antingen vänner eller svärföräldrarna.

Jag vill utmana mig själv att fixa den ultimata nyårsmenyn!

Skulle gärna laga flera små mellanrätter utöver förrätt, huvudrätt dessert. Sitter gärna vid bordet HELA kvällen...

Välkomna hit till nyårslyx-tråden!

• Svar på tråden Lyx till nyår- avancerad matlagning!
  • k girl

Vi har väl lite av Linnys situation här hemma - en fyraveckorsbebis som tar mycket tid i anspråk. Så för vår det blir det lyxigt men enkelt.

Till förrätt hummersoppa, faktiskt Linnys recept - den är fantastisk.
    Till varmrätt älgstek med någon slags tryffelsås. Mandelpotatispuré? till.
    Till efterrätt chokladfondant - enkelt och gott.

Få se vad det blir att dricka till, dock.

• levandecharader
    Linny skrev 2009-12-28 17:37:43 följande:
    levandecharader: Vet inte riktigt faktiskt Gjorde nåt liknande för några år sedan och som jag minns det så rev vi mandelpotatis grovt, blandade med fetaost, färsk timjan, peppar och rullade in i smördeg. Penslade med ägg och hade i ugnen.. Har säkert glömt nåt, men båda vi som gjorde det är med i år så vi kommer nog hitta på  nåt
    Tack, jag behöver inget mer exakt recept, det brukar ordna sig ändå
  • JuliaåRonjasmammis
    Linny skrev 2009-12-28 17:37:43 följande:
    [citat]
    Kimpossible: Istället för rödvinssås kan jag varmt rekommendera en rökig portvinsreduktion (vi gjorde förra året). Underbar till vilt. Vi åt den till hjortfilé, mandelpotatis- och jordärtskockspuré, tryffelskum osv. 

Ja här är receptet förresten.. Personligen tycker jag det är lite roligare än rödvinssås och du hade ju skrivit ett frågetecken efter så det lät som du inte var helt övertygad själv
    www.alltommat.se/recept/timjanstekt-hjortfil-...

Tack! Jo, jag är inte alldeles såld på rödvinssås, det kändes lite för vanligt, så jag ska definitivt kolla upp receptet på portvinsreduktionen!

F ö lät det ruskigt gott med de där smördegspaketen, får nog prova det också, kanske till Alla hjärtans-dag då vi ska ha middag.
  • Waldo

Ostron med champangesmörsås
    Hjortfile med rotfruktskompott och svarta linser med olivolja
    Rabarbersorbet med någon rosmarinbakad frukt

Ostronen är väldigt tacksamma, supersnabb lyx minimal matlagning

Hjortfilè klarar sig själv och passar på vintern med rotfrukter. Vill inte ha någon purè, itället får dom rostas i ugnen och sedan falla sönder mosas grovt med smör.
    Linserna blir lite "såsig" blandning med olivolja och stekssky

Rabarbersorbet är så lätt och fräscht, passar efter en tyngre huvudrätt. Hade tänkt att ha någon frukt till där jag plockar upp rosmarien från köttet

Till nattamat blir det surdegstoast med smörstekta kantareller vitlök och timjan

• Parniara

Hummertermidor..ja bara för att det är så gott till förrätt. Till serverar jag gula änkan

Till varmrätt blir det "cartoon" kyckling.
    Kycklingben som jag benar ur låret, men inte klubban. Fyllerlåret med örter och färskost. Lindar bacon runt. När de sedan stekts i ugn drar jag ur benet ur kycklingklubben, rensar det och låter knotan sticka fram som i tecknade filmer. Skivar låret men ställer klubban på tallriken.
    Serverar med annapotatis (packad rårrörd potatis) och rödvinssky.
    amarone ( helst masi amarone costasera, eller tommasi classico)

efterrätt blir creme brulé med mandarinsorbet till det blossa 09

Byter kanske ut varmrätten mot marulk i bacon med rödvin och timianssky om det kommer ett par som är vegetarianer

• Lantani

Åhh perfekt tråd för mig. Vi ska nämligen handla inför nyår på onsdag, så vi måste ha menyn klar ikväll Ska läsa igenom tråden och hoppas på fler tips!

• Lever i väntan

Å allt låter jättegott.
    TYVÄRR har vi fått i uppgift att ordna förrätten i år, och det jobbig är att den inte får innehålla något från havet eller svamp. VAD HITTAR MAN PÅ?
    Vill ju att det skall kännas lyxigt och gott men utan skaldjur.

TIPS snälla någon!

• Parniara

Lever i väntan skrev 2009-12-28 19:55:24 följande:

Å allt låter jättegott.TYVÄRR har vi fått i uppgift att ordna förrätten i år, och det jobbig är att den inte får innehålla något från havet eller svamp. VAD HITTAR MAN PÅ?Vill ju att det skall kännas lyxigt och gott men utan skaldjur.TIPS snälla någon!
    renkött och pepparrot är ju alltid lyxigt och gott
  • JuliaåRonjasmammis

Lever i väntan skrev 2009-12-28 19:55:24 följande:

Å allt låter jättegott.TYVÄRR har vi fått i uppgift att ordna förrätten i år, och det jobbig är att den inte får innehålla något från havet eller svamp. VAD HITTAR MAN PÅ?Vill ju att det skall kännas lyxigt och gott men utan skaldjur.TIPS snälla någon!
    Ankleverterrinne, kanske? Det fullkomligt ÄLSKAR jag, självklart med en riktigt bra Champagne till!
  • Linny

Just det.. Viner..

Fördrink: Champagne (Bollinger)
    Hummer: Beroende på.. Blir det Thermidor så kör vi nog på nån god Chardonnay. Vet inte vilken ännu. Blir det istället med limesmör så blir det en Riesling. Förmodligen Stoneleigh Riesling.
    Tournedos: Amarone della Valpolicella Classico 2004
    Citronsuffle: Eiswein, Bernkasteler lay
    Kaffet: Japansk whiskey, Don PX och vad vi annars känner för
Svar på tråden Lyx till nyår- avancerad matlagning!