• Julienne

Vilket område ska man bo i runt/i Linköping?

Maken har fått jobb i Linköping och vi funderar på om det är bäst att pendla eller om vi kanske ska flytta. Har kollat Hemnet men jag känner inte till Linköping så bra. Vilka områden är bra/dåliga? Bor gärna lite utanför stan under förutsättning att grundskola finns inom närområdet. Vill ha max 3 mil att åka in till centrala Linköping.

Julienne

• Svar på tråden Vilket område ska man bo i runt/i Linköping?
  • Care69

Jag är inte Linköpingsbo, utan Norrköpingsbo men jag skulle tipsa om Linghem. Lagom avstånd till Linköping, pendeln stannar där. Lägre priser på hus än i Linköping.

• sstv

Eftersom du kan tänka dig att bo utanför så finns Tallboda, Ljungsbro, Sturefors och Linghem på lagom pendlingsavstånd. Linghem har pendeltåg in till stan, för de övriga gäller buss eller bil.

Vidingsjö, Hjulsbro och Tornhagen är bra områden för barnfamiljer. Undvik Skäggetorp, Ryd och Lambohov.

Sen beror det väl på vart i stan han ska jobba.

• Tida77

Tror det är olika beroende på om man är "vanlig" barnfamilj eller student, lägenhet/villa...

Vi hyrde lägenhet i Ryd när vi bodde där, men det är ganska många år sedan. Vi trivdes finemang där :) Men nu skulle jag inte vilja bo där, vill bo i hus!

• BuoBä
    sstv skrev 2009-11-23 13:36:25 följande:
    Undvik Skäggetorp, Ryd och Lambohov.
    Jag skulle vilja nyansera det där genom att säga "om ni ska hyra lägenhet ska ni undvika Ryd centrum, Lambohov centrum och de delar i Skäggetorp som ägs av Graflunds."
    Det finns bra delar i dessa stadsdelar också.

Malmslätt och Slaka är samhällen som ligger lite utanför med ändå nära, särskilt om man ska jobba i Mjärdevi. Söder ifrån kan man åka pendel från Vikingstad och Mantorp.
  • Julienne

Tack för alla tipsen! Vi tänkte inte hyra utan i så fall börja leta hus. Vi är barnfamilj.

• Julienne

Skakar liv i tråden lite innan den dör ut helt..... Nyfiken på Skeda udde; Hur ser det ut där? Vad finns? Bra väg in till Linköping?

• Julienne

Ho, ho, ni som kan nåt om Linköping? Kom på en till fråga; finns det skola i Skeda udde?

• mjuik

Skeda udde är mysigt, det 90-väg in till stan.

Skola har jag ingen aning om ifall det finns där men jag skulle gissa på inte. Det finns en i Slaka eller Skeda om vi pratar låg- och mellanstadie.

Svar på tråden Vilket område ska man bo i runt/i Linköping?