• selmv

ONT under höger revbensbåge!

Hej jag vill också vara med här, har skrivit innan i en anna tråd med samma namn.
    Jag har ju också ont under höger revbensbåge och ut i ryggen och ibland lite ner på magen på höger sida. Jag tycker att det ofta blir värre när jag äter, men den skavande, molande, tryckande känslan är konstant mer eller mindre.

Jag har också blivit väldigt hård i magen den sista tiden, så hård att jag har fått en inre hemorrojd som smärtar ibland.

Jag har gjort datormografi på buken, ultraljud på buken, gastropskopi och tagit en massa blodprover allt har varit normalt.

Det de hittade var ett bråck på övre magmunnen men det trodde inte min läkare var orsaken till mina problem.

I och för sig har jag ju andra problem som jag själv tror kommer ifrån bråcket t ex
    svidningar i magen, klumpkänsla i halsen, känns som att det knyter sig i halsmusklerna, ont i bröstkorgen mm.

Min läkare har varit inne på ngt med gallan men de kunde inte se ngn sten eller grus därför slog han bort den teorin, men jag själv tror ibland att det är den som ändå spökar. Har hört att man kan ha problem utan att man ser stenar el grus.

Jag har fått Lanzo att äta för svidningarna för att jag kanske har magkatarr. Det känns bättre i magen men känslan på höger sida har inte försvunnit utan bara svidningarna.

På måndag ska jag göra ett nytt ultraljud för att kolla gallan igen och jag ska få en tid till koloskopi.

Lite hur det går för mig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag undrar vem som kommer att lösa vår gåta om våra högra sidor................

• selmv

Sveaf- Min läkare sa att bråck oftainte ger dessa symtom utan mer halsbränna och svidningar.

Jag har ju ont under höger revbensbåge precis vid mellangärdet, jag är inte riktigt säker på var övre magmunnen sitter om det är där eller högre upp närmre hjärtat.

Jag har sagt till honom att det kanske ändå är bråcket men han tror inte mycket på det. Därför vill han att jag ska kolla gallan igen och tarmarna inuti.

• selmv

Anonym- jag äter också lanzo för magkatarr, jag har inte så mycket svidningar längre men mitt onda på höger sida av ryggen (ungefär i mittenhöjd) och min konstiga känsla under höger revben är kvar. Vet inte vad jag ska göra har verkligen försökt tänka ut vad det kan vara.

Är så trött på detta nu.
    Det känns som att ngt trycker under höger revben, både framåt och bakåt.
    Och ibland känns det som att en "kula" hoppar till el knuta som är spänd och "knäpper till" vid vissa rörelser.
    Jättekonstigt att förklara , jag känner mig också väldigt spänd i ryggmusklerna.

Kan det vara att ngt trycker på dem och spänner dem el.

Om det nu är IBS så undrar jag varför jag får mer ont direkt när jag äter, och varför det trycker ut i ryggen så mycket och varför den då är konstant min tryckande, molande känsla.

Har hört att man kan få väldigt ont i ryggen av gallan därför hoppas jag att de ska hitta ngt där på måndag när jag ska göra ett nytt ultraljud där.

Vill bara få ett svar på detta nu har gått med denna konstanta molande, tryckande känslan i ett år nu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• selmv

Hej tjejer!

Jág har gjort mitt andra ultraljud av buken idag. Inga fel kunde hittas men han sa att jag hade mycket gaser i tarmarna och att det kunde vara det som gör att det känns under revbenen. Men han gav ju ingen diagnos. Han skulle skicka svaren till min läkare så får vi se vad han säger.

Det lutar väl mer och mer åt IBS då.

Men jag har ju en konstant molande känsla under revbenen på höger sida, och det känns svullet just där och som att ngt är ivägen.

Varför känner jag det hela tiden om det är gaser?

Det brukar ju gå upp och ner med det.

Ja jag blir inte klok på det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• selmv

Hej

Jag gjorde ju ett andra ultraljud på buken förra veckan och det visade normalt men att jag hade mycket gaser i tarmarna.

Jag köpte miniform tabletter och började äta dem och efter ca fyra-fem dagar kändes det bättre!!!!!!! Faktiskt inte den tryckande känslan under revbenen hela tiden!!!!!
    Kanske det har att göra med att tarmarna är utspända av gaser.
    Det känns i alla fall bättre!!!!!!!!!!

Testa ni andra också och se vad ni tycker men det måste gå några dagar innan man känner resultat och jag tar fyra ggr per dag.

Jag har inte känt mig jättegasig innan men sur i magen, därför trodde jag inte att det kunde vara gaser som påverkar så mycket.

Det kan ju vara det + känslig tarm.

Ville att ni ska veta så att ni kan testa.

Vill gärna veta om ni andra får några andra diagnoser av era läkare som min läkare inte kommer på..

• selmv

Hej tjejer!

Det var ett tags sen jag skrev och sist jag skrev så hade jag börjat med miniform tabletter och jag tyckte att de hjälpte. Men det tycker jag inte längre, har fortfarande den där tyckkänslan under revbenen på höger som går ut i höften och ut i ryggen.

Jag har försökt känna efter när det är som värst och har upptäckt att det nog inte har med att göra när jag äter.
    Jag har ju ett magmunnsbråck som ger mig sveda i magen och halsbränna och kanske är det därför jag har trott att det bara har att göra med magen el tarmarna.

Men det kan ju vara två olika saker.

Därför tror jag nu att det kanske kommer från musklerna, jag är otroligt spänd i alla muskler i bålen och jag är öm över revbensmusklerna och under revbenen och bröstbenet och ut över höften när jag känner . Även upp i halsmusklerna och bröstryggsmusklerna.
    Och när jag känner på musklerna är det precis som att de liksom rullar eller hoppar till , antagligen för att de är spända.

Min läkare sa att det tyder mer på att det kommer från musklerna och jag skulle nog kunna tänka det.

Mitt blir värre när jag lutar mig framåt, precis som att det trycks ihop då.

Är det ngn annan som har kollat om det kommer ifrån musklerna?

Jag har ju gjort så många undersökningar och blodprov och inget hittas!!!!!!!

Och jag är ju väldigt öm över alla musklerna.

Vad tror ni om era smärtor???????????
    Har ni funderat över det eller diskuterat det med era läkare???

Svar på tråden ONT under höger revbensbåge!